Brev:
14 mdr gråd ved putning
28. august 2018
Alder:
14 mdr.
14 mdr gråd ved putning
Kære Helen
Her kommer lige et spørgmål, som min mand og jeg går og roder med for tiden samt en lang forklaring. :)
Vores problem er, at vores datter ofte bliver ked af det/utilfreds, når hun skal sove. Vi har forsøgt i mange måneder at lære hende at falde i søvn i egen seng, men hun græder stadig 2 ud af 3 gange inden hun ender med at falde i søvn.
Og så den lange forklaring. Grunden til vi startede med at forsøge at lære hende at være i egen seng, er fordi hun altid har været vant til at blive ammet i søvn. Da hun var ca. 9 måneder blev det for meget for mig at skulle amme hende i søvn 3 gange om dagen (om natten har hun stort set altid sovet igennem), så vi besluttede at prøve at lave om på den vane.
Vi prøvede først i en periode at forbinde godnat-amningerne med andre ritualer, som at sige shhh shhh, synge, ae, rokke, men hun græd uanset hvad vi gjorde, når hun blev fjernet fra brystet.
Dernæst startede vi en fast godnat rutine på ca 20 min, hvor vi efter aftensmad læste bøger, gav nattøj, børstede tænder, gav d dråber, ammede, lagde hende i seng, sang og aede. Det der skete var, at hun blev ved og ved og ved med at græde, men vi lod hende være i sengen og blevet ved hende og trøstet hende til hun til sidst er faldet i søvn. Et par gange er det udviklet sig til hysterisk gråd og dér har vi taget hende op, men ikke ammet. Kun i disse situationer har det hjulpet at tage hende op, for det gør ellers ingen forskel at tage hende op eller lægge hende hos os i vores seng.
Det skal siges at vi et utal af gange fra hun var lille har forsøgt at introducerer sut, flaske, putteklud og hun afviser det hele. Vi har forsøgt at introducerer disse ting i ‘glade perioder’ i løbet af dagen, men uden effekt..
Som sagt startede hun med at kunne græde i op til en time, men nu efter nogle måneder er vi de fleste gange nede på 5-10 minutters gråd, men andre gange 15-30 min.
Vi gør hvad vi kan for ikke at lægge hende før hun er træt, da det hjælper lidt, men selv hvis hun har været vågen i 4-5 timer og endda gnider sig i øjnene, gaber og selv peger på sengen, kan hun stadig græde inden hun falder i søvn. Hun bliver oftest puttet alle tre lure i hendes egen seng.
Jeg har fuldt meget med i debatten om godnat-sov-godt metoden og er bange for hvad det har gjort ved hende at vi har ladet hende græde, selvom vi dog har været ved hende altid. På den anden side er både min mand og jeg helt på bar bund ift hvad vi ellers kunne have gjort, når nu intet andet end amning har kunne stoppe denne gråd.
Hun er i vuggestue en gang om ugen og de har samme oplevelse med at få hende til at sove.
Dertil skal det siges at hun ikke bryder sig om at sidde for længe eller sove i klapvogn eller autostol og dét kræver minimum 10-15 min grædetur før hun falder i søvn. Dvs vi er ret fanget i lejligheden eller nærområdet.
I øvrigt er hun en virkelig glad pige, spiser godt, leger med andre børn og er sund og rask.
Hvad tænker du om hendes puttegråd og vores vej dertil? Kan vi gøre noget for at hun ikke skal græde hver dag inden søvn eller er det på et normalt niveau, som vi bare skal acceptere?
På forhånd, tusind tak for din hjælp.