Svar: 3 årig: Kan ikke falde i søvn om natten når hun vågner

26. august 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mayas mor og far

Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres lille datter og hvordan I har forsøgt at hjælpe hende til bedre søvn gennem de sidste 3 år.. Jeg kan godt forstå, at I efterhånden savner at kunne sove igennem og efterlyser en forklaring på, hvorfor Maya altid har sovet så dårligt, som hun har. Og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer.

Der er ingen tvivl om, at flere ting spiller ind, og det er ikke det samme, som har gjort sig gældende gennem hele forløbet.. noget har afløst noget andet. F.eks. er nogle af søvnproblemerne nok startet i forbindelsen med, at hun har haft mellemørebetændelse, har fået lagt dræn osv. Det spiller naturligt også ind, at hun har været meget glad for brystet og er blevet ammet så meget som hun er. Det spiller ind, at I altid har prioriteret at sove sammen og give meget nærhed og tæt fysisk kontakt. Hendes udvikling, udviklingsspring osv. har naturligt også påvirket søvnen og hendes forskellige behov. Ting i hverdagen, spiller ind - altså hvordan hun trives i vuggestue. Flytning, at få en lille ny bror eller søster, sygdom i nær familie, indlæggelser osv. Det er alt sammen noget, som vil kunne påvirke hende og hendes evne til at sove...

Det betyder ikke, at I skulle have gjort noget andet - det lyder som om, at I har givet hende den nærhed og tryghed, som hun har haft behov for, og det lyder også som om, at alle har nydt langtidsamning, og det som brystet og nærheden med mor har givet hende her. Derfor skal I ikke gå og være kede af det eller urolige for, om I skulle have gjort noget andet, eller om I har gjort noget forkert, men i stedet prøve at se lidt på, hvad I kan gøre nu :)

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun er en sensitiv pige forstået på den måde, at hun er bærer af et sensitivt karaktertræk. Det er ofte arveligt, så enten mor, far eller bedsteforældre eller søskende også har det... hvis hun er særligt sensitiv, så betyder det blandt andet, at hun bearbejder indtryk med større dybde. At hun har en særligt sensitivitet overfor f.eks. lyde, synsindtryk og berøring. Det kan f.eks. være voldsomt for hende at være steder, hvor mange mennesker er samlet, hvor der er meget lys, meget larm og uro - f.eks. til en større familiefest, i svømmehallen eller lignende.

Sensitive børn har en højere modtagelighed overfor sanseindtryk. Det betyder, at hun meget hurtigt kan komme op i gear, hvis hun stimuleres, og at der ikke skal ret meget til, før hun derfor bliver overstimuleret. Samtidig er disse børn ofte meget kvikke og vil rigtig gerne lære, undersøge, udforske, og det kan derfor være svært at finde balancen mellem, hvornår barnet skal stimuleres, og hvornår man kommer til at stimulere for meget.

Hvis jeres datter er særligt sensitiv, så kan det naturligt forklare, hvorfor hun kan have så svært ved at koble fra, når hun skal sove, og hvorfor hun søger så meget fysisk kontakt, som hun gør. Ligesom det også kan forklare, hvorfor hun ofte vågner om natten, har rigtig svært ved at komme tilbage i søvnen igen og også søger jer.

Jeg synes umiddelbart, at det lyder rigtig fint, hvis I nu kan putte jeres datter med kædedyne, godnathistorie og blot sidder der i 5 minutter, og hun på den måde falder så fint i søvn. Det lyder meget trygt og ...

Annonce

... dejligt, og det lyder til at fungere. Det synes jeg derfor ikke, at I skal lave om på.

Jeg er med på, at I sidder og holder i hånden i de 5 minutter indtil hun sover, men det fungerer, og jeg synes derfor ikke, at det lyder problematisk. De lyder som om, at den lille kortvarige berøring, det bånd der netop er, når man holder hånd, giver hende den ro, som netop skal til, for at hun kan overgive sig til søvnen.... Når det er sagt, så kan I dog godt forsøge at trappe lidt ud af dette, så hun gradvist vænnes til, at hun godt kan ligge i sin seng og være tryg ved, at I blot sidder der. I kan forsøge med en bamse, putteklud, slaskedukke eller måske en aflagt t-shirt eller lignende af jeres, som kan overgå til en putteklud. Tanken er at den skal følge hende hele dagen, være med i vuggestue, være der, når I sidder i sofaen, når hun er træt, ked af det, når I triller ture i barnevogn, kører i bilen osv. Så den bliver en fast følgesvend, som stille og roligt kan fungere som substitut for jer.

Det er rigtig fint, at I holder fast i, at hun skal sove i egen seng og puttes der om aftenen. Så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Det må I meget gerne holde fast i og dermed bibeholde. Jeg er også tilhænger af, at vores børn kan komme ind i soveværelset, når de vågner af en drøm om natten og har brug for vores tryghed og nærhed, men det er naturligvis uhensigtsmæssigt, hvis hun ligger vågen i et par timer og forstyrrer jeres søvn, når hun kommer ind til jer. Et eller andet sted, at du nødt til at sige fra overfor hendes pillen i dit ansigt. Det forstyrrer din søvn og lyder til at være på en måde, som ikke er særlig rar... Du fortæller, at du ikke kan vende ryggen til hende, fordi hun vil pille i dit ansigt - men du kan være nødt til at vende ryggen til, for at signalere, at det vil du ikke have. I ligger jo stadig sammen og hun kan mærke dig, ved at du er der og kan derfor være helt tryg ved at sove videre....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I fortæller, at hun har en seng i soveværelset, men ikke vil ligge i den - og her skal I naturligvis overveje, om hun skal vænnes til dette eller om det kan fungere, at hun ligger i jeres seng. Der er også den mulighed, at I følger hende tilbage i egen seng igen, når hun kommer i løbet af natten. Forklarer hende, at det stadig er nat, og hun skal sove, tager hende stille og roligt i hånden og følger hende tilbage og putter hende i egen seng igen. Og nej - jeg synes ikke, at du her skal begynde at synge, læse godnathistorie eller andet. Det er nat, og man sover på dette tidspunkt :)

Det er vigtigt, at I signalerer ro og er opmærksomme på, hvad I signalerer. Hun har brug for at mærke, at I er en fast base, at hun præcist ved, hvad der skal foregå, og hvordan I har det. Det vil give hende tryghed at vide dette og dermed gøre det lettere for hende at sove. Det gælder f.eks. når hun ikke skal ligge og pille dig i ansigtet, og når hun føres tilbage til egen seng igen. I skal forsøge at udstråle en ro, som gør at hun naturligt også bliver rolig - også selvom det I beslutter måske er noget andet, end det hun umiddelbart gerne vil. Hun skal kunne mærke, at det er som I siger, og at det er I helt rolige ved, så det kan hun også være :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.