Svar: Putteritual til nat

23. august 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det lyder som om at jeres dreng er ved at ændre lidt søvnvaner, fordi han nu begynder at kunne sove en lidt længere middagslur. Og det påvirker naturligt resten af dagens rytme og forløb.

Det vil sandsynligvis være sådan, at jeres dreng begynder at tage sin 3. lur om aftenen f.eks. mellem kl 18-19, hvorefter han så vil være vågen, kan komme ind og hygge sammen med jer i stuen osv. Ofte vil han spise meget hyppigt i løbet af aftenen og på den måde fylde sig ekstra op til natten og kunne tage et lidt længere søvnstræk der. Din mælk er om aftenen mere koncentreret, og de hyppige måltider giver ham små mængder koncentreret mælk, som mætter ham ekstra, og som derfor giver den ekstra gode nattesøvn lige nu :)

Der er naturligvis også den mulighed, at han begynder at få en rytme, hvor han går til ro for natten kl 19-20.. og det må han også gerne. Udfordringen er lidt, at jo tidligere han går i seng, jo tidligere vil han naturligt også stå op - eller sagt på en anden måde, det kan være nødvendigt, at I står tidligt op, fordi hans nattesøvn ellers bliver for lang og hans dagssøvn for kort.

Det betyder altså, at hvis han går i seng allerede kl 19 og så pludselig så sover til klokken er 8.30, som du har beskrevet i dit forrige brev, så får han pludselig en nattesøvn, der varer 13.5 time. Og da han "kun" har brug for ca 15 timers søvn i døgnet, så vil der egentlig kun være 1.5 time tilbage at sove lure i - og det er for lidt. Der kan naturligvis sagtens være nogle dage, hvor han sover mere og viser behov for ekstra søvn, og det skal der naturligvis være plads til, men generelt er det ikke så hensigtmæssigt, hvis hans nattesøvn er så lang, der er nødt til at være en vis balance mellem hvor mege than sover om ...

Annonce

... natten, og hvor meget han sover om dagen, hvis han skal trives optimalt. Du har netop tidligere skrevet til mig, fordi du oplevede, at han sov for korte lure om dagen...

Jeg tænker derfor, at du enten skal tage ham op om aftenen, gå i stuen med ham, hygge, pludre, amme osv. så du hjælper ham med at have en vågenperiode om aftenen og ikke starte natten alt for tidligt, eller i stedet stå op og starte dagen tidligere, så hans nattesøvn bliver afkortet om morgenen, og han i stedet kan blive puttet til nogle lidt længere, gode lure i løbet af dagen.

Det er meget tænkeligt, at hans rytme vil ændre sig, og at de ændringer du netop oplever nu skyldes, at du har arbejdet bevidst på at få forlænget hans dagssøvn. Hele dagens rytme spiller naturligt ind på søvnen, og det lyder som om, at han pludselig har øget sit søvnbehov generelt. Søvn avler søvn siger man, og det lyder faktisk til at være tilfældet hos jer. Det vil dog naturligt ændre sig igen i takt med at han begynder at fornemme den nye rytme (får den ind i kroppen kan man sige ), bliver lidt ældre, får længere vågne aktive perioder osv. osv. Der er flere ting, som spiller ind.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så.. hvis du vælger at satse på en nattesøvn, som starter tidligt, så skal putteritualet være omkring kl 19.. Vælger du derimod at forsøge med en 3. lur omkring kl 19 og derefter en vågenperiode, så skal putteritual ligge, når du putter ham til natten - og det kan så være måske kl 22 i stedet...

Hvis du ønsker, at nattesøvnen skal starte kl 19, så vil det være rigtig godt, at du bibeholder amningerne i værelset og lader ham blive der. Men hvis du derimod vil forsøge med den senere rytme, så vil det være godt at tage ham op og amme ham i stuen, og udnytte lyset, muligheden for aktivitet osv.

Håber dette besvarer dine spørgsmål :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor