Svar: Sove sammen i sengen til lur
23. august 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at du fornemmer, at du ved at lægge dig sammen med din dreng, når det er tid til middagslur, kan få ham til at sove en totimers lur - det lyder rigtig godt og er jo en kæmpe forbedring i forhold til, at han tidligere konsekvent er vågen efter 30-45 minutter.
Jeg er ikke urolig for, at du lige nu giver ham uhensigtmæssige vaner. Når du lægger dig med ham midt på dagen, så vænner du hans lille krop til at fornemme behov for en længere lur netop der. Samtidig lærer han at falde i søvn imens han ligger ned og ligger ved siden af dig. Han er ikke i din favn og bliver ikke vugget eller gået rundt med, men får lov til at falde i søvn stille og roligt.
Det er også rigtig fint, at du netop varierer mellem måden du putter ham på, så du ikke ligger dig med ham til alle lure, men nogle gange også prioriterer f.eks. at putte ham i barnevognen, så han vænnes til at sove i den.
Og ja - det er okay, at han lige nu falder i søvn med brystet. Det er okay. Han er jo kun 3 måneder gammel og har naturligt stadig brug for brystet, før han skal sove. Når det så er sagt, så vil det dog være rigtig godt, hvis du stille og roligt kan nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover, så han ikke falder i søvn med brystet i munden men stille og roligt vænnes til, at han godt kan sove uden. Det gælder også, hvis og når han efter 30-45 minutter søger brystet igen - prøv om du kan få ham videre i søvnen uden og kan du ikke det, så er det helt fint.. søvnen er lige nu det vigtigste.
Jeg forstår godt, hvis du ikke kan lægge dig med ham hver dag og det behøver du heller ikke. Du kan fint gøre det de dage, hvor du fornemmer at han har brug for den ekstra søvn og lade være de dage, hvor det går uden eller hvor det er svært for dig at få det til at fungere. Det er også helt okay, at du ikke bliver liggende hos dig. En øvelse i at lære at sove selv kan også være, at du gradvist trækker dig mere og mere væk. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng. Han må ikke kunne komme til skade og det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade ham ligge, - han er naturligt ret mobil efterhånden - men du må gerne lade ham falde i søvn i din seng og så trække dig væk og lave noget andet og praktisk i stedet....
Det er som du skriver ofte sådan, at børn i denne alder vil reagere på skiftet fra favn og ned i seng eller barnevogn - og netop ved at lade ham falde i søvn i din seng, kan du nogle gange være heldig at han så netop sover videre fordi der ikke behøver være et skift. Ellers er det som udgangspunkt rigtig godt, hvis du kan flytte ham fra din favn og ned hvor han skal sove før han sover helt, så han når at registrere, hvor du lægger ham.
Hvis du nogle gange synes, at det fungerer godt at putte ham i barnevognen og så amme ham og enten putte ham tilbage i barnevognen eller lade ham sove videre i favnen, så kan du naturligvis godt vælge denne løsning. Men som udgangspunkt skal han egentlig ikke have mælk undervejs i søvnen, men i stedet mættes godt af lige før han puttes, så han ikke ammes og sover videre i din favn, men i stedet med hænder, kærtegn osv. lulles ind i søvnen igen uden brystet, måske kan du netop udnytte, at han ligger puttet i sin vogn og så stå parat og trille ham videre ind i søvnen, når du ved, at han har tendens til at ville vågne...
Hvis han har tendens til altid at vågne op og søge efter brystet, når han har sovet 30 minutter, og du fornemmer, at det ikke skyldes søvnstadieskift, men virker som sult og han derfor har brug for længere tids amning, så vil det være godt, at du forsøger at amme ham af to omgange før han puttes. Så du ammer ham, skifter ham så han vågner lidt op til dåd igen og derefter ammer ham igen - og først derefter putter ham. Du må gerne i forbindelse med putning svøbe ham eller komme ham i en sovepose, så du efterfølgende ammer ham imens han ligger svøbt og derefter flytte ham ned, hvor han skal sove. Det kan være en måde at sikre, at han ikke behøver vågne og søge bryst og favn efter 30 minutter....
De fleste børn har brug for 3 lure dagligt med den alder din dreng har - og ofte vil dagens 3. lur ligge så sent, at de går sent til ro for natten. Det betyder, at dagens 3. lur sagtens kan ligge omkring kl 18-19, herefter har de en længere vågenperiode og så går de måske først i seng når klokken er 22. En fordel kan være, at I har bedre tid og mulighed for at hygge jer til aftensmaden imens lillebror sover - og når storebror sover, så er lillebror naturligt vågen... det ændrer sig dog igen, men er helt normalt for børn i 3-4 måneders alderen.
Det er naturligvis sådan, at jo senere I står op og starter dagen, jo senere vil han ofte også sove sine lure og jo senere vil han naturligt gå i seng. Det er også sådan, at hvis han pludselig begynder at sove to meget lange lure, så kan det sagtens være, at han så kan nøjes med de to lure dagligt. Gennemsnitligt skal du regne med, at han har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet, og ofte vil det være fordelt godt, hvis han sover ca. 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen - og de frem timer vil ofte være fordel på 3 lure, men sover han pludselig to lure af 2.5 times varighed, så er det naturligvis helt okay. Det vigtigste er, at han får sin søvn og virker til at trives :)
Jeg vil lige nævne, at nogle børn tager meget lange søvnstræk om natten i 3-4 måneders alderen, og det er helt normalt og kan også være helt okay ,hvis de i øvrigt spiser tilstrækkeligt om dagen og tager fint på. Men jo længere tid han sover om natten uden mælk, jo kortere lure vil han naturligt tage om dagen, for jo hyppigere vil han have behov for at spise i dagtimerne. Jo længere lure han tager om dagen, jo længere tid vil der naturligt gå imellem hans måltider om dagen og jo mere vil han naturligt have behov for en ekstra amning om natten...
Samtidig er det også sådan, at hans rytme naturligt vil ændre sig, så selvom han sover igennem nu, så er det ikke sikkert at han gør det, når han bliver 6 måneder. I denne alder vil det at sove igennem ofte svare til, at han sover 5-6 timer uden mælk. Så er du lidt forberedt på det :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske