Brev:
Sove sammen i sengen til lur
23. august 2018
Alder:
3 mdr.
Sove sammen i sengen til lur
Hej Helen,
Min søn er nu lidt over 3 måneder og han har det rigtig godt. Han tager fint på og udvikler sig godt.
Han er meget rolig og glad i løbet af dagen og derfor skriver jeg egentlig heller ikke fordi "vi har et problem", men mere fordi jeg har et stort fokus på søvnen.
Som du ved fra tidligere breve sover han ikke meget mere end 30 minutter ad gangen når han sover lur, til gengæld sover han meget lange stræk om natten (helt op til 8 timer uden mælk).
Du har anbefalet at jeg prøver at ligge mig med ham i sengen de dage hvor jeg har tid til det så han kan få en længere lur. Det har jeg nu forsøgt de sidste to dage. Det har sådan set være en succes, han har sovet to timer begge dage. Jeg er dog lidt i tvivl om et par ting.
Først og fremmest, jeg ammer ham i søvn, dermed bliver han ikke "lagt", det øver vi selvfølgelig til de andre lure i løbet af dagen. Men er det en udfordring at vi ikke øver det ved denne lur?
Han vågner stadig, første dag gik der en times tid inden han søgte bryst og i dag søgte han allerede efter 30 min. Så ammer jeg ham jo igen i søvn - er det ok? Er det, det rigtige at gøre? Eller er det bedre at gøre noget andet? Han vågner mere op hvis jeg giver ham hans sut igen.
Idag stod vi op kl 8.30 han sov første lur omkring kl 10.30-11, anden lur kl. 13.30-15.45. Næste gang han blev træt var kl. 19, nu er kl. 21.30 og han har været vågen to gange siden men stort set kun for at blive ammet og falde i søvn igen.
Jeg synes det er tidligt kun at sove to lure?
Til sidst, er det bedre for ham at sove i sengen med mig ved siden af - eller først sove i barnevognen for derefter at komme ind og blive ammet og sove videre i min favn?
Jeg tænker det første måske er bedst, da jeg i andet scenario ikke kan ligge ham fra mig igen så vågner han op. Modsat kan det nogle gange være rart at han ikke er ved mig hele luren igennem. Jeg har jo som du nok kan regne ud ikke meget tid uden ham i løbet af dagen.
Med venlig hilsen
Kris