Svar: Søvn og dagplejestart
6. august 2018
Alder:
13 mdr.
Kære Henriette
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig dejligt, at I har fået en dagplejeplads til jeres dreng. I en dagpleje vil der naturligt være et lidt mere roligt miljø, end der er i en vuggestue. Han vil ikke skulle forholde sig til mere end en voksen i hverdagen, og han vil kun skulle være sammen med 3-4 andre børn, når de er hjemme. Der vil naturligt være flere dagplejere og børn, når de mødes i legestue mv. men det vil stadig give jeres dreng lidt mere ro i hverdagen og tid til at vænne sig til det hele :)
Det vil naturligt tage lidt tid for ham at knytte sig til dagplejer, og den tid skal han have. Hun vil i begyndelsen være fremmed for ham, og derfor vil han godt kunne være ked af det, når du går fra ham. Men hvis han mærker, at du har tillid til dagplejer og virker glad for situationen, så vil han spejle sig i dette, og når han mærker, at dagplejer er sød ved ham, rigtig gerne vil ham, tager sig af ham osv. så vil han naturligt blive mere og mere tryg ved hende, og på den måde vil hun naturligt kunne tage over, når du ikke er der.
Børn har brug for tilknytning til vigtige voksne, og man taler om primære og sekundære omsorgspersoner. Du vil være hans primære omsorgsperson, men dagplejer vil stille og roligt blive hans sekundere omsorgsperson, og han vil naturligt kunne søge trøst og støtte hos hende i hverdagen...
Med hensyn til hans rytme og søvn, så synes jeg, at du skal tale med dagplejer om, at du gerne vil bibeholde hans rytme indtil videre eller tale med hende om, hvordan I kan finde en løsning, som kan tilgode se alles behov :)
Som jeg læser dit brev, så behøver du ikke aflevere ham allerede kl 7-7.30, men kan passe det ind i forhold til dit arbejde. Og derfor ser du ikke grund til, at han afleveres allerede der. Hvis du har mulighed for at møde senere på arbejde og dermed lade ham sove lidt længere om morgenen, så han måske kan vågne af sig selv, så er det værd at prioritere - og så kan han godt blive afleveret senere, hvor han så naturligt vil være mere frisk og have overskud til den nye dag, som venter ham..
Når det så er sagt, så skal du naturligvis tage hensyn til de planer og den hverdag, som dagplejer har. Hvis hun f.eks. skal være i legestue kl 09, så er det vigtigt, at du afleverer din dreng, så det stadig kan passe med dette. Det kan også være, at du disse dage måske kan aflevere ham i legestuen, hvis du tænker, at dette vil fungere bedre - tal med dagplejer om mulighederne.
Hvor meget rytme du skal ændre afhænger således af, hvornår du afleverer ham om morgenen. Det er helt naturligt, at han har brug for to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur, og det vil være for hårdt for ham, hvis han samtidig med start i dagpleje skal skifte fuldstændig rytme. I givet fald, så er det en god idé at ændre rytmen allerede nu - så hvis du ved, at du ved dagplejestart er nødt til at vække ham om morgen, så vil det være godt, at du begynder at gøre dette - og i takt med at han kommer tidligere op om morgenen, så vil han rytme naturligt ændre sig og flytte sig frem...
Når dagplejer giver udtryk for, at hun gerne vil have du afleverer tidligt, og hun gerne vil putte børnene til nogenlunde samme tid hver dag, så er det naturligvis, fordi det er praktisk for hende i hverdagen. Det er rart, hvis børnene kan lege, spise og sove på nogenlunde samme tidspunkter... og det er også rart for børnene, at de netop er vågne på samme tid, kan lege med hinanden, spiser sammen osv. og på den måde har glæde af hinanden, men når det er sagt, så er det dog også nødvendigt at være en smule fleksibel - især under indkøringsfasen, og det er for hårdt for din dreng, hvis alt skal ændres på en gang...
Samtidig er han også 13 måneder nu, og det betyder, at i løbet af de næste måneder frem mod 18 måneders alderen, så vil han sandsynligvis af sig selv begynde at springe formiddagsluren over. Lige nu har han naturligt brug for den, og det er netop vigtigt, at han tilbydes de to lure dagligt, så han får disse afbræk i løbet af dagen, og at tidspunkterne ikke ligger så tidligt, at hans eftermiddag bliver for lang, og han dermed bliver for ked af det sidst på dagen eller måske begynder at sove en 3. lur. Det vil være i den forkerte retning i forhold til hans alder og den ene lur fremadrettet. Ser man fremad, er det altså godt at bibeholde de to lure - formiddag og middag - nu.
Hvis de andre børn i dagplejen er yngre end et år, så er deres soverytme naturligt lidt anderledes, og hvis et eller flere af børnene er ældre, så er de måske ved at gå over til kun at få en lidt længere lur midt på dagen. Der er nødt til på denne måde at være en vis fleksiblitet og individuelle hensyn - og din dreng søvnvaner vil naturligt også ændre sig i takt med at han netop bliver ældre...
Det kan godt være, at han bliver så træt af alle de indtryk han får i dagplejen, at han naturligt vil have behov for at sove lidt tidligere end han puttes nu - og her kommer fleksibiliteten naturligt også ind. Det er vigtigt, at dagplejer putter ham, når han viser sig parat til det.. Det vil nok ikke være en morgenlur allerede kl 08, med mindre han vækkes før kl 06... Men det kan godt være, at hun kan putte ham til formiddagslur omkring kl 09 - måske samtidig med, at de triller hen til legestuen, hvor han så sover i barnevognen imens.. og så vil han måske være klar til at blive puttet til middagslur omkring kl 13-13.30 alt efter hvornår formiddagsluren ligger. At han i starten sover lidt forskudt af de andre børn skal naturligvis være okay - og det giver jo netop dagplejer mulighed for at hjælpe ham lidt mere ind i søvnen, hvis han har brug for det, når der ikke er flere andre der skal puttes på samme tid. Hun kan således starte med at putte de andre først og så hjælpe din dreng efterfølgende...
Det er også muligt, at han pludselig vil forlænge sin middagslur lidt, så han begynder at sove en lidt længere lur midt på dagen, netop fordi der sker så meget nyt. Så selvom han måske puttes allerede kl 13-13.30 og ikke først kl 14-14.30, så står han måske senere op og vil derfor sagtens kunne klare sig igennem eftermiddagen, uden at blive overtræt... Det må tiden vise :)
Jeg tænker altså, at det burde kunne lade sig gøre at finde en løsning, som tilgodeser både din dreng, dagplejer, og den hverdag som skal fungere. Og for mig lyder det som om, at I måske skal finde en mellemvej, hvor han ikke puttes helt så tidligt, som dagplejer foreslår, men heller ikke puttes helt så sent, som han bliver derhjemme. Og måske vil det, at han starter i dagpleje og oplever så meget nyt give denne ændring helt af sig selv:)
Det er rigtig godt, at du har 3 uger til at vænne ham til dagplejen. Start med at komme på besøg, vær der sammen med ham, få lidt idé om, hvordan dagen fungerer og tal med dagplejer om, hvordan hun plejer at gøre. Lad din dreng spejle sig i dig og fornemme at du er tryg og glad ved stedet - når han mærker, at du er det, så bliver han det naturligt også mere :)
En indkøringsplan kan f.eks. se således ud:
Brug 2-3 dage sammen med ham i dagplejen. Du skal være der hele tiden, signalere ro, tale med de andre børn og dagplejer og med din rolige adfærd vise din dreng, at her er hyggeligt og dejligt at være.
Brug de næste 2-3 dage på at øve det at vinke farvel og gå kortvarigt. Lad ham prøve at spise alene sammen med de andre børn og lad ham også blive skiftet af dagplejer, så han oplever, at hun tager mere og mere over.
Brug derefter 2-3 dage på at træne længere tids fravær. Lad ham spise, lege, blive puttet sammen med de andre børn - og blive taget op af en lur af dagplejer - før du så kommer og henter ham igen...
Prøv om du gradvist kan vænne ham til den nye hverdag, og øv at han gradvist er der i længere og længere tid, og dagplejer naturligt tager mere og mere over.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med start i dagpleje! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske