Brev:
Vil bæres rundt hele tiden!
7. august 2018
Alder:
5 mdr.
Vil bæres rundt hele tiden!
Kære Helen,
Har tidligere skrevet til dig vedrørende vores søn, Elliot, på 5 måneder. Sidste brev vedrørte "skrigeri i barnevognen". Tak for gode råd. Vi har valgt at opsøge en kiropraktor for at udelukke en fysiologisk årsag til hans aversion mod at ligge i barnevognen.
Den aktuelle problemstilling er, at han forlanger at blive båret rundt på armen mere eller mindre hele tiden. Han er tidligere kolikbarn, og har læst at babyer med tidligere kolikproblemstilling har behov for megen tryghed. Èn ting er, at han vil bæres hele tiden - men han protesterer også højlydt hvis vi ikke er i bevægelse også... Det starter som protesterende pludren, og hvis vi så ikke efterkommer hans krav, ja, så ender det i højlydt gråd.
Tænker ikke, at det kun handler om tryghed. Kan han kede sig? - understimulerer vi ham? Synes tendensen er blevet værre i takt med at han er blevet ældre...
Jeg synes nu egentlig vi er "meget om ham"; leger med ham, synger for ham. Og han har også alenetid i kravlegården (som han i øvrigt fint accepterer). Det er tungt at bære ham hele tiden (vejer 8,5 kg), kan faktisk være ret opslidende, og tænker også, at det kan være lidt stressfyldt for sådan en lille én at være i bevægelse hele tiden.
Rent udviklingsmæssigt har han rigtig god hovedkontrol. Han ligger fint på maven (men protesterer ret hurtigt i denne position), og er så småt begyndt at trille fra mave til ryg (virker ikke umiddelbart til at være en bevidst handling endnu).
Han har også en foretrukken bærestilling; han har det bedst hvis han sidder i "kongestol" foran, så han har udsyn til det hele.
Det er lidt svært for os at gennemskue hvad der egentlig er problemstillingen i det her.
Håber, at du har nogle gode råd og nogle løsningsforslag?
Med venlig hilsen
Førstegangsmoderen