Svar: Nyt værelse - ok?

5. august 2018

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Stort tillykke med 2års fødselsdagen! :)

Der er ikke noget i vejen for, at I bruger det mindre værelse som Ellas soveværelse og det større værelse som dit kontor/arbejdsplads. Ella har allerede et legeværelse i stueetagen, så værelset på første sal skal blot bruges som soverum, og det kan du sagtens gøre trygt og dejligt, og på den måde kommer Ella ikke til at mangle noget og det vil ikke "gå ud over hende" :)

Du har naturligvis ret i, at det kan være "farligt" at ændre noget, som fungerer rigtig godt og især i forhold til søvn, skal man passe på ikke at lave for store ændringer. Men hverdagen skal jo også hænge sammen for jer, og da Ella allerede sover i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun falder i søvn - da I har gode putterutiner for hende og potningen fungerer, så kan du holde fast i dette og putte hende præcis som du plejer, eneste forskel vil være, at sengen står i et andet rum. Jeg synes bestemt at det er et forsøg værd, om ikke det vil fungere bedre at indrette de nuværende kontor til Ellas soveværelse og så bibeholde legeværelset i stueetagen.

Når Ella starter i børnehave og i takt med at hun bliver ældre, så vil det naturligt blive en del af hverdagen, at der kommer børn med hjem og leger derhjemme - men der går lidt tid endnu. Og det første lange stykke tid, vil de elske netop at have legeværelset at kunne bruge, og det vil være rigtig dejligt for dig, at børnene er i nærheden, når de leger sammen, så du har lidt styr på, hvad de laver, ligesom de vil være trygge ved at vide, at du er i nærheden. Legeværelset i stueetagen er derfor rigtig godt for alle :)

I takt med at hun bliver ældre, kan det så godt være, at der skal ændres lidt på ...

Annonce

... værelserne igen. Hun vil på et tidspunkt nok gerne have sit eget værelse, hvor hun både sover, leger og opholder sig en del... men så kan I jo bytte rundt til den tid, og legeværelset i stueetagen kan måske så blive brugt som kontor eller noget andet. Det kan I finde ud af til den tid - lige nu lyder din plan med at bytte værelse på førstesalen som en god løsning :)

Hvor er det dejligt, at I har fået en børnehaveplads. Det lyder til at være et rigtig dejligt sted med få børn og flere voksne. Det lyder hyggeligt og ikke for stort :) Og så er det jo et kæmpe plus, at du går hjemme og har mulighed for at give Ella kortere og længere dage alt efter, hvad hun viser behov for. Det bliver noget helt ny at starte i børnehave, men det bliver helt sikkert dejligt for jer! Ella vil komme til at elske det - og det vil du også, når I først vænner jer til den nye hverdag...;)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes godt, at I kan prøve at ændre på værelserne allerede nu - det behøver ikke vente til hun har gået i børnehaven i et par måneder eller mere. Selvom børnehavestart betyder mange nye ændringer, så bor hun jo, hvor hun altid har boet, og jeres rutiner derhjemme vil være, som de plejer at være. Hendes base er på den måde den samme, og selvom det at skifte værelse naturligvis er et skift, så lyder det som om, at det godt kan lade sig gøre :) Og ja, jeg synes det lyder hyggeligt, hvis I kan være lidt sammen om projektet, og du kan lade Ella hjælpe lidt til... hun vil dog sikkert også nyde, hvis du nogle gange har lavet noget af det, imens hun ikke er hjemme, så prøv at gøre det, som du tænker, det vil fungere bedst for jer alle... :)

Rigtig meget held og lykke - og ha en rigtig dejlig fødselsdag! Jeg håber, at I får en rigtig god dag:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.