Brev:
4 mdr og sover dårligt om natten
6. august 2018
Alder:
4 mdr.
4 mdr og sover dårligt om natten
Kære Helen
Først og fremmest: Tak for en fantastisk brevkasse.
Den 4/4 fik vi den dejligste lillesøster, Emilia. Emilia er godt 7 kg Nu og får udelukkende mme. Hun er et utroligt glad barn - smiler og griner dagen lang. Hun er også, synes vi selv, rigtig dygtig motorisk. Kan allerede vende sig fra mave til ryg og fra ryg ril mave, tage knæene op under sig og skubbe sig frem samt komme hele vejen rundt om sig selv på legetæpppet.
Om dagen sover hun sådan set fint. 3 lure tilsammen på 4-5 timer, hvor formiddagsluren ofte er den længste på godt 2 timer. De andre to lure ligger på mellem 45 min til 2 timer alt efter dagsformen. Hun er meget let at putte. Bliver lagt i sin barnevogn og sover på få minutter.
Udfordringen er nætterne samt putningen.
Nu hvor hun er 4 mdr vil vi gerne begynde at få lidt rutiner ind ift putningen - men det er svært. Typisk er hun træt omkring kl 20. Lige inden dette får hun sin aftenflaske hvorefter enten min kæreste eller jeg går rundt med hende på armen og synger. Hun bliver dejlig rolig og falder hen. Samtidig lægger vi hende i hendes seng og hun falder i søvn. Der går dog ikke mere end 30 min før hun vågner - og denne gang er hun ikke til at få til at sove. Hun vil hverken ligge i vores arme eller blive i sengen. Begge dele skriger hun af. Hun er virkelig træt men kan ikke selv finde roen til igen at overgive sig til søvnen. Hun basker mer arme og ben. Det eneste der virker er slyngevuggen eller barnevognen hvor hun falder i søvn inden for få minutter og så sover godt indtil næste flaske som er omkring midnat.
Herefter sover hun videre i sin babynest i vores seng men hun ligger så uroligt det meste af natten. Hovedet kører fra side til side selv om hun sover. Sutten ryger ud og ind og armene kører også. Indtil for nylig har vi svøbt hende, men nu hvor hun er så motorisk god vil jeg gerne undgå dette. (Jeg er bange for at hun vil kunne trille om på maven i sit svøb. )
Hun får så igen en flaske omkring 04-05 og sover så igen videre - men stadig meget meget uroligt. Står op omkring kl 7 og er glad og klar til dagen. Dog går der kun ca halvanden time før hun er klar til sin formiddagslur.
Men mine spørgsmål lyder på:
Hvordan kan jeg hjælpe hende med at finde ro til at sove i sin egen seng efter putning? Eller skal jeg bare gøre det der virker for hende lige nu som er slyngevugge eller barnevogn? Det er sådan set fint for mig men jeg vil jo gerne skabe nogle gode holdbare rutiner for hende.
Hvad kan jeg gøre for at hun ikke ligger så uroligt hele natten. Hun sover jo godt nok men det virker til at være meget let. Og ja, jeg sover ikke...
På forhånd mange tak for svar.
Med venlig hilsen
Emilias mor