4 mdr og sover dårligt om natten

6. august 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

4 mdr og sover dårligt om natten

Kære Helen

Først og fremmest: Tak for en fantastisk brevkasse.

Den 4/4 fik vi den dejligste lillesøster, Emilia. Emilia er godt 7 kg Nu og får udelukkende mme. Hun er et utroligt glad barn - smiler og griner dagen lang. Hun er også, synes vi selv, rigtig dygtig motorisk. Kan allerede vende sig fra mave til ryg og fra ryg ril mave, tage knæene op under sig og skubbe sig frem samt komme hele vejen rundt om sig selv på legetæpppet.
Om dagen sover hun sådan set fint. 3 lure tilsammen på 4-5 timer, hvor formiddagsluren ofte er den længste på godt 2 timer. De andre to lure ligger på mellem 45 min til 2 timer alt efter dagsformen. Hun er meget let at putte. Bliver lagt i sin barnevogn og sover på få minutter.

Udfordringen er nætterne samt putningen.

Nu hvor hun er 4 mdr vil vi gerne begynde at få lidt rutiner ind ift putningen - men det er svært. Typisk er hun træt omkring kl 20. Lige inden dette får hun sin aftenflaske hvorefter enten min kæreste eller jeg går rundt med hende på armen og synger. Hun bliver dejlig rolig og falder hen. Samtidig lægger vi hende i hendes seng og hun falder i søvn. Der går dog ikke mere end 30 min før hun vågner - og denne gang er hun ikke til at få til at sove. Hun vil hverken ligge i vores arme eller blive i sengen. Begge dele skriger hun af. Hun er virkelig træt men kan ikke selv finde roen ...

Annonce

... til igen at overgive sig til søvnen. Hun basker mer arme og ben. Det eneste der virker er slyngevuggen eller barnevognen hvor hun falder i søvn inden for få minutter og så sover godt indtil næste flaske som er omkring midnat.

Herefter sover hun videre i sin babynest i vores seng men hun ligger så uroligt det meste af natten. Hovedet kører fra side til side selv om hun sover. Sutten ryger ud og ind og armene kører også. Indtil for nylig har vi svøbt hende, men nu hvor hun er så motorisk god vil jeg gerne undgå dette. (Jeg er bange for at hun vil kunne trille om på maven i sit svøb. )

Hun får så igen en flaske omkring 04-05 og sover så igen videre - men stadig meget meget uroligt. Står op omkring kl 7 og er glad og klar til dagen. Dog går der kun ca halvanden time før hun er klar til sin formiddagslur.

Men mine spørgsmål lyder på:

Hvordan kan jeg hjælpe hende med at finde ro til at sove i sin egen seng efter putning? Eller skal jeg bare gøre det der virker for hende lige nu som er slyngevugge eller barnevogn? Det er sådan set fint for mig men jeg vil jo gerne skabe nogle gode holdbare rutiner for hende.

Hvad kan jeg gøre for at hun ikke ligger så uroligt hele natten. Hun sover jo godt nok men det virker til at være meget let. Og ja, jeg sover ikke...

På forhånd mange tak for svar.

Med venlig hilsen
Emilias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor