Svar: 7 mdr og sover kun korte lure
2. august 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker - og velkommen til :)
Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det gennemsnitlige søvnbehov for en dreng på 7 måneder er ca 14.5 times søvn i døgnet. At det er et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre - og når man ser på, hvordan børn sover, altså både på hvor meget de sover og hvordan deres søvn er fordelt, så skal man også altid se på, hvordan barnet trives.
Du beskriver en dreng som trives. Han sover en rigtig fin lang nattesøvn, hvor han kun vågner en enkelt gang (hvilket faktisk er ret flot for hans alder) og så sover han flere korte lure i løbet af dagen. Han udvikler sig rigtig godt, han er glad, bruger sig selv rigtig godt motorisk, lyder ikke til at mangle energi, han spiser godt og tager rigtig flot på. Og man skal derfor altid overveje, om man skal ændre noget, som faktisk lyder til at fungere. jeg er helt med på, at du bliver frustreret, fordi du har læst eller hørt, at børn helst skal sove lange lure i løbet af dagen og når din dreng så ikke gør dette, så bliver du bekymret - og til en vis grad skal du derfor nok acceptere, at han ikke helt sover som du har hørt, men at det stadig kan være helt okay :)
Du fortæller til sidst i dit brev, at det nogle gange lykkes for dig at få ham til at sove i to timer, hvis du triller ham med barnevognen og på den måde er der til at lulle ham videre i søvnen. Og du kan naturligvis godt forsøge, om dette kan være en metode hos jer. Du skal dog ikke gøre det til alle lurene, for det kan ingen af jer holde til, men du kunne f.eks. godt forsøge at skabe en rutine, hvor du triller ham en tur hver dag, når han skal sove til middag, for på den måde at se, om du kan vænne ham til at føle behov for en lidt længere lur midt på dagen.
Du kan også med fordel lægge et bad ind midt på dagen, før han skal sove middagslur. Et bad aktiverer ham rigtig godt både motorisk og mentalt og samtidig vil det være med til at forlænge hans vågenperiode lidt, så han på den måde puttes lidt senere til middagslur og måske derfor så også vil kunne sove lidt længere - måske kan to af de lure han tager på den måde slåes sammen til en lidt længere lur midt på dagen...
En mulighed er også, at du midt på dagen vælger at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der. Du må meget gerne blive liggende hos ham, så du også selv får lidt hvile midt på dagen. Det at han sover tæt med dig kan nogle gange også gøre, at han så vil kunne tage et lidt længere søvnstræk...
Du spørger om du skal prøve at putte ham lidt senere om morgenen, og det kan du naturligvis godt forsøge, men det afhænger af, hvor træt og parat han virker. Hvis han står op allerede kl 06 og er putteklar kl 08, så skal du putte ham der. Står han en dag senere op, så kan du godt putte ham lidt senere. Der kommer dog generelt ikke noget ud af at du forsøger at holde ham vågen imod hans vilje, hvis han bare er rigtig træt og tydeligt har brug for at få sin lur. Det må være et forsøg værd, om han kan puttes omkring kl 8.30-09 i stedet...
Du nævner dog også, at I har gode rytmer hjemme, og det lyder som om, at I egentlig begge trives med hans rytme - din frustration handler om, at du ofte føler, at du gør noget forkert, fordi han ikke sover, som du tror han skal... Igen skal du se på, hvordan han trives, og han behøver ikke sove mange lange lure i løbet af dagen. Hvis du kan få ham til at sove en lidt længere lur, gerne sove en lur af 1.5 times varighed, vil det være rigtig godt, men kan du ikke det, så er det okay - netop fordi han lyder til at trives så godt som han gør. Han er som du skriver en meget aktiv dreng og han bliver naturligt træt i løbet af dagen. Du skriver: "Åhh jeg ville bare ønske han sov noget bedre, også så han selv fik en pause fra alle de nye oplevelser og indtryk han får", og det forstår jeg godt, men jeg tænker, at han jo netop får en masse indtryk, som hans små powernaps hjælper ham med at kapere. De mange lure er med til at give ham flere afbræk i løbet af dagen, så han netop er klar til at vågne op og opleve på ny... :)
Hvis du slet ikke trives, som det er, så vil jeg naturligvis gerne hjælpe dig og forsøge at finde en løsning og en rytme, som kan fungere for jer begge og så må du skrive igen. Men jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske