Brev:
Kaster med mad og legetøj
2. august 2018
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kaster med mad og legetøj
Hej Helen
Vores dreng har nu over længere periode flere måneder bevidst kastet med mad, sit glas med fx. mælk og vand i og legetøj ned på gulvet.
Når vi sidder ved spidse bordet kaster han sit glas med mælk i ned på gulvet bevidst. Og vi har lagt mærke til at han gøre det oftere når både jeg og min mand (hans far) sidder ved bordet. Vi har spurgt vuggestuen om han kaster med mad og legetøj hos dem og det gør han ikke siger de. Det første han gør når han ser os når vi henter ham i vuggestuen er at kaste med hvad han nu har i hånden eller i nærheden.
I dag har han to gange bevidst helt mælken ned på gulvet. Og vi kan se på ham efterfølgende at han også kan se at det ikke var helt godt. Vi spørger ham stille og roligt hvorfor han gør det? Og at vi ikke vil have at han kaster med sin mad osv. Men det hjælper ikke, eftersom han bliver ved. Oftes sker det i forbindelse med at han har fået et nej til f.eks. at han gerne vi have smørret på bordet og lege med.
For et par dage siden var vi ude i det offentlige, hvor der var et lille bord til de små med en bøtte farveblyanter på bordet, han havde leget der (tegnet) i ca. 20 minutter hvorefter jeg fortæller ham at vi snart skal hjem, han blev sur og kastede med alle farveblyanterne.
Har du nogle gode råd til hvordan vi lige tackler disse situationer? Og evt. hvad du tror der gør at han reagere sådan? Er der noget vi kan gøre anderledes?
Hilsen