Svar: Frustreret mor der ikke får søvn nok

31. juli 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn og jeg vil naturligvis meget gerne uddybe i forhold til jeres situation :)

Jeres datter er i separationsfasen - hun kravler, rejser sig ved tingene osv. og selvom hun er født i uge 35+5, så lyder hun til at være både motorisk og mentalt alderssvarende. Separationsalderen dækker ofte over 8-10 måneders alderen, men kan godt starte lidt før og vare lidt længere :)

Hun øver sig motorisk dagen igennem, når hun er på gulvet, og hun øver sig også i sin seng, når hun skal sove. Det er svært for hende at finde fysisk ro, det er svært at slappe af i kroppen, og det er helt naturligt, at hun har svært ved at ligge stille, når hun skal overgive sig til søvnen. Ligesom det er helt naturligt, at hun i denne alder lægger sig op i kravlestilling og ligger og rokker frem og tilbage imens hun sover. Hun vil derfor have svært ved at falde i søvn og når hun endelig sover, så vil hun ofte ligge meget motorisk uroligt og lægge sig i stillinger, som hun stadig ikke mestrer at komme væk fra.

Samtidig med at hun motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt, øver sig i at separere sig fysisk fra jer, øge afstanden mellem jer, så vil hun også opleve verden større. I vil sandsynligvis opleve, at hun om dagen kan reagere voldsomt på, hvis I går på toilettet eller går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Hun kan blive rigtigt ked af det, hvis hun ikke kan se jer og meget hurtigt føle sig forladt og alene. Det er en naturlig del af hendes udvikling og dette gør, at hun vil have meget svært ved, hvis I f.eks. putter hende og forsøger at gå fra hende. Når hun ikke kan se jer, så føler hun sig forladt og alene.

Samtidig vil alt hvad hun oplever om dagen skulle bearbejdes om natten, og det betyder, at hun i denne periode vil drømme ekstra meget. Fordi verden lige nu åbner sig for hende, fordi hun lige nu oplever rigtig meget og mange ting mere bevidst og intenst end tidligere, så øges hendes drømmeaktivitet. Det betyder at hun om natten kan græde, ligge og klynke, måske ligge og virre med hovedet fra side til side eller lignende og hun kan godt vågne om natten og have brug for at mærke jer, brug for nærheden og den tætte kontakt, for at kunne komme videre i sin seng.

Hun har altså lige nu en alder, hvor hun på en gang både har en stor motorisk uro og også en stor mental uro - og derfor sover børn i denne alder generelt ofte dårligt. I skal naturligvis hjælpe hende og være der for hende, men også overveje, hvilke vaner I giver hende.. Det er f.eks. vigtigt, at hun ikke får sut i munden hver gang hun vågner, det er vigtigt, at hun ikke længere ammes eller tilbydes flaske i munden, hver gang hun vågner - det er naturligt, at hun stadig skal have mælk, som en fast del af sit putteritual, men det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med bryst eller flaske i munden, ligesom det kan være en god idé at lære hende at falde i søvn i egen seng - men hun vil på grund af sin udvikling have meget svært ved at blive puttet vågen...

Så en ting af gangen - og i første omgang, er det vigtigt, at du ikke længere ammer eller giver flaske om natten. Hun har brug for 3 amninger eller flaske - altså 3 mælkemåltider dagligt. Og jeg vil anbefale at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun ikke længere skal have mælk i løbet af natten og dagen skal starte med en morgengrød. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt hun kan være sulten om natten, så kan du indføre en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual.

Du skriver, at hun får flaske om aftenen, og ammes om natten og nogle gange om eftermiddagen og jeg vil lige sende ...

Annonce

... dig en dagsplan, som den kan se ud til en pige på 8-9 måneder, med udgangspunkt i de timer, du har givet mig:

Morgen 7-: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl 09 som nu - og skal ikke ammes eller tilbydes flaske. Mellemmåltidet erstatter mælken her.

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg. Vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur ca. kl 12.30 som nu

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Skal helst ikke ammes eftermiddag - men det kan være bedre, at du giver hende en kort amning her, end at du ammer hende om natten.

Aften 17: Aftensmad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, små hapsede og større stykker til hånden, som hun kan gnave selv, og der skal også være moset mad. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frottere godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 18.30, som sikrer, at hun ikke går sulten i seng. Får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder...

Puttes med en flaske som nu ca. kl 19...

Sen aften 22.30: Drømmeflaske eller ammes her.... og sover herefter videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød...

Det vil være rigtig godt med badet ca. en time før hun puttes. Frottering efterfølgende med håndklædet, lidt babymassage osv. vil hjælpe hende til at finde bedre fysisk ro. Godnatgrøden efterfølgende er også med til at give ro i kroppen og sikrer ekstra mæthed, så hun ikke behøver søge bryst eller flaske, fordi hun er reelt sulten. Grøden skal ligge efter badet...

Derudover er det en stor fordel, at I tilbyder hende flaske om aftenen, fordi den kan gives direkte i sengen. Hun kan på den måde lære at falde i søvn i sin seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover - så hun ikke længere falder i søvn i favn og derefter flyttes over i sin seng. Sen aften kan du så vurdere, om du vil give en flaske mere eller om du blot vil tage hende op, amme hende rigtig godt, gerne fra begge bryster og derefter putte hende tilbage i egen seng.

Hvis I giver jeres datter flaske i sengen, så er det vigtigt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Og det er også vigtigt, at I forsøger at fjerne flasken før hun sover helt. Hun skal helst nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så hun er i stand til at overgive sig til søvnen, uden at have noget i munden.

Hvis du vælger at amme hende, så skal hun puttes der, hvor hun er døsig. Det vil sige, at hun ikke skal puttes vågen i seng, men heller ikke skal puttes fra din favn, når hun sover. Du skal forsøge at flytte hende fra dig lige der, hvor hun kæmper mod søvnen, hvor hun tydeligt har svært ved at holde øjnene åbner, tydeligt er træt og træt nok til at du så kan lulle hende ind i søvnen, når du lægger hende fra dig, men hvor hun stadig lige når at registere, at du putter hende i sengen. Så hun forbinder sin seng, med stedet hvor hun skal sove.

Det er altså vigtigt, at hun hjælpes til ikke at falde i søvn i jeres arme eller på ammepuden, men at I bevidst hjælper hende med at falde i søvn i sin seng. Det er super godt, at I ikke har nogen vaner med at vugge hende og holde hende i bevægelse, men hun skal være helt rolig og parat til at sove, når hun puttes, hun skal ikke puttes vågen, men døsig :)

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig