Brev:
Frustreret mor der ikke får søvn nok
31. juli 2018
Alder:
9 mdr.
Frustreret mor der ikke får søvn nok
Hej Helen.
Vi har en datter på 9 måneder, der er født i uge 35+5.
Min udfordring går på at hun ikke vil lægges til at sove i vågen tilstand i sin egen seng. Vi har i meget kort periode lykkes (5 dage) uden skrig og skrål. Hun vågner ofte mellem 5-7 gange om natten, som jeg umelbart tror har noget at gøre med at hun ikke falder i søvn der hvor hun bliver lagt.
Vores datter er meget aktiv i løbet af dagen, hun kravler rundt, rejser sig op ad ting, pludre løs, vinker osv. Hun er altid glad og græder sjældent.
Hun har siden fødsel været sensitiv overfor lyde det kan fx være en pudser næse eller høje lyde. Det er dog blevet bedre men vi går på liste tæt når hun sover indenfor, da hun vågner let.
Hun spiser og drikker god til løbet af dagen og har en meget fast rytme i løbet af dagen. Morgenmad kl.07.00, lur kl.09.00, frokost kl.11.00, lur kl.12.30 frugt kl.14.30, aftensmad kl.17.00.
Hun får primært vand i løbet af dagen og jeg ammer om natten og nogen gange om eftermiddagen. Vi begyndte på modermælkserstatning (210ml) inden hun skulle sove til aften kl.19.00 i håb om at det ville hjælpe på hendes mange opvågninger om natten. Hun vågner ofte kl.06.30. Hun sover ca. Halvanden time om formiddagen og ca. 40 min om eftermiddagen.
Vi har prøvet alt synes jeg: læst din bog, afprøvet kugledyne som hjalp på søvnen i dagstimerne (bruger ikke mere), White noise (uden effekt), hun bruger sut, vil ikke bruge nusseklud, vi er altid i rummet til hun sover, vi synger en godnat sang, nattøj, bad, hygger inden hun skal sove (gear ned).
Når hun vågner om natten er der ofte fordi hun sidder op i sengen, tidligere var det fordi hun stod i kravlestilling og vuggende. Hvis vi lægger hende i sengen på ryggen vender hun sig om på maven med det samme eller sætter sig op.
Hun falder altid i søvn i vores arme eller på ammepuden efter hun har fået flaske med sutten i munden. Vi vugger hende ikke.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende til en bedre søvn om natten og ikke mindst den trætte mor??
Hilsen