Frustreret mor der ikke får søvn nok

31. juli 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Frustreret mor der ikke får søvn nok

Hej Helen.

Vi har en datter på 9 måneder, der er født i uge 35+5.
Min udfordring går på at hun ikke vil lægges til at sove i vågen tilstand i sin egen seng. Vi har i meget kort periode lykkes (5 dage) uden skrig og skrål. Hun vågner ofte mellem 5-7 gange om natten, som jeg umelbart tror har noget at gøre med at hun ikke falder i søvn der hvor hun bliver lagt.

Vores datter er meget aktiv i løbet af dagen, hun kravler rundt, rejser sig op ad ting, pludre løs, vinker osv. Hun er altid glad og græder sjældent.
Hun har siden fødsel været sensitiv overfor lyde det kan fx være en pudser næse eller høje lyde. Det er dog blevet bedre men vi går på liste tæt når hun sover indenfor, da hun vågner let.

Hun spiser og drikker god til løbet af dagen og har en meget fast rytme i løbet af dagen. Morgenmad kl.07.00, lur kl.09.00, frokost kl.11.00, lur kl.12.30 frugt kl.14.30, aftensmad kl.17.00.
Hun får primært vand i løbet af dagen og jeg ammer om natten og nogen gange om eftermiddagen. Vi begyndte ...

Annonce

... på modermælkserstatning (210ml) inden hun skulle sove til aften kl.19.00 i håb om at det ville hjælpe på hendes mange opvågninger om natten. Hun vågner ofte kl.06.30. Hun sover ca. Halvanden time om formiddagen og ca. 40 min om eftermiddagen.

Vi har prøvet alt synes jeg: læst din bog, afprøvet kugledyne som hjalp på søvnen i dagstimerne (bruger ikke mere), White noise (uden effekt), hun bruger sut, vil ikke bruge nusseklud, vi er altid i rummet til hun sover, vi synger en godnat sang, nattøj, bad, hygger inden hun skal sove (gear ned).

Når hun vågner om natten er der ofte fordi hun sidder op i sengen, tidligere var det fordi hun stod i kravlestilling og vuggende. Hvis vi lægger hende i sengen på ryggen vender hun sig om på maven med det samme eller sætter sig op.
Hun falder altid i søvn i vores arme eller på ammepuden efter hun har fået flaske med sutten i munden. Vi vugger hende ikke.

Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende til en bedre søvn om natten og ikke mindst den trætte mor??

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor