Fravænning om natten

1. august 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Fravænning om natten

Kære Helen

Jeg har efterhånden læst mange spørgsmål og svar herinde som har hjulpet mig meget - tak for det :) Nu vil det være rart at skrive og få svar direkte ☺ Det handler om, hvordan Silas og jeg selv får en bedre nattesøvn. Og hvordan min kæreste kan begynde at tage over.

Silas er 5,5 mdr og sund og rask (bortset fra noget mavebøvl som er ved at aftage). Han blev født på 4-5 timer (jeg er førstegangsfødende og blev sat i gang da de vurderede, at han ikke voksede nok), naturlig fødsel uden sugekop eller lign. Men det gik stærkt! Og måske lidt for stærkt, for han har alle dage haft et stort behov for fysisk kontakt og jeg brugte længe vikle til at gå rundt med ham i, da han ikke gerne ville ligge selv. Det er meget bedre nu.

Han har stadig ikke nogen fast rytme og har haft tendens til at klatsove hen over dagen og vågne mange gange i løbet af natten - hvilket han stadig gør!

Indtil for nylig var nætterne også præget af mavebøvl, som kunne være helt fra at ligge og orme og grynte utilpas til at skrige af smerte. Jeg havde ham til zoneterapi og osteopat – det første hjalp noget men ikke det sidste og jeg tror at det endelig var probiotika, som hjalp ham af med det værste. Nu ved jeg ikke helt om natteroderiet stadig handler om maven eller om det er andre ting, herunder sult/tørst (lige nu er det jo pokkers varmt).

Jeg har læst i din bog om børn og søvn, og begyndte herefter at arbejde målrettet på at forlænge hans dagslure, så han nu får ca 1,5 time om formiddagen, 1,5-2 timer til middag og to powernaps i løbet af eftermiddag/aften. Indtil for nylig har han gået sent i seng (mellem 22 og 23) og har vågnet alt mellem kl 6.30 og 8.30, men nu virker det som om, han begynder at blive træt allerede omkring kl 21 og vågne mellem kl 6 og 7. I går samlede han eftermiddagens powernaps til én sammenhængende time.

Jeg har også arbejdet på at give ham mere at spise/drikke i løbet af dagen og amme hyppigt eftermiddag/aften, så han ville være mindre sulten/tørstig om natten, men indtil videre har det ikke haft effekt på hans søvnmønster. Jeg er også begyndt på grød, om end det foreløbigt kun er et par mundfulde én gang om dagen.

Silas sover i min seng på sin egen madras. Jeg ammer liggende men er begyndt at tage godnat-amingen siddende i sengen, bøvse ham og så lægge ham. Så falder han som regel hurtigt i søvn (jeg ligger ved siden af ham mens det sker men kan sagtens gå fra ham derefter). Om dagen sover han lur i slyngevugge eller barnevogn. Her kan han fint falde i søvn uden et bryst og vil gerne have sut. Vågner konsekvent efter en halv time men kan som regel lulles til at sove videre. Skal dog stadig lulles meget for at falde i søvn igen – men det er dog bedre end tidligere hvor han ofte kun kunne sove godt og længe hvis han ...

Annonce

... sov i viklen.

Jeg har måske tendens til at amme ham meget hurtigt når han vågner om natten. Efter råd fra din bog prøver jeg først at se om det handler om at skifte stilling eller andre ting, herunder give ham sut, hvilket han for det meste bliver sur over. Fordi natten er så afbrudt ender jeg tit med bare at stikke et bryst i munden på ham så han falder til ro og jeg kan sove videre. Men det virker ikke særligt længe ad gangen.

Søvnmønsteret varierer en del men kan se således ud:
Kl 22 falde i søvn
Kl 01.30 første opvågning
Kl 03.45 anden opvågning
Kl 05.15 tredje opvågning
Kl 06.00 fjerde opvågning
Kl 06.30-07.30 sidste opvågning

Nogle gange er der blot 1,5-2 timer til første opvågning.

Det har faktisk set bedre ud for et par måneder siden, hvor Silas sagtens kunne tage 4 timer i streg før første opvågning og derefter 2 eller 3 timer, før han begyndte at bøvle hen på morgenstunden. Men det har han ikke gjort længe.

Min kæreste og jeg sover hver for sig, da han sover meget let og er meget arbejdspresset for tiden. Han har en nystartet virksomhed og har ekstremt travlt hen over sommeren, så vores ide om, at han skulle tage Silas en gang imellem om natten har været på standby. Men nu VIL jeg altså have far til at tage over i hvert fald om morgenen, så jeg kan få lidt ekstra timer der. Jeg tænker det også kan være et forstadie til, at far tager Silas en halv eller en hel nat, og Silas vænner sig fra at få mit bryst i munden her eller hver anden time…

Det prøvede vi i morges, hvor min kæreste fik Silas kl 06.30. Han havde en sutteflaske klar med erstatningsmælk samt vand. Da jeg kom tilbage kl 09 var de begge totalt udmattede efter at Silas havde skreget utrøsteligt i lang tid før han endelig var faldet i søvn (sammenfaldende med tiden for hans første lur). Det får jeg selvfølgelig helt ondt i maven over og tænker at det er for hårdt for både far og søn. Et vennepar har lige vænnet deres søn på 10 mdr fra at spise om natten. Han blev også helt ulykkelig i tre nætter hvor faren tog ham og så var det overstået. Jeg ved ikke om dette vil virke med Silas, der jo kun er 5 mdr og generelt lidt morsyg i øjeblikket – han har det ellers helt fint med at være i armene på andre, men jeg må ikke forsvinde, som jeg gjorde i morges, så bliver han ulykkelig.

Nu står jeg så med en masse spørgsmål:
- Burde vi insistere på at give Silas nogle (halve) nætter med far, eller er det for tidligt i hans tilfælde eller dårlig timing fordi han måske har meget brug for mor lige nu?
- Burde jeg få en seng til Silas i mit værelse og vænne ham fra på den måde?
- Burde jeg amme anderledes om natten?
- Eller forsøge at give ham endnu mere mad/væske om dagen?
…eller noget helt tredje.

Jeg håber du kan hjælpe mig.

De bedste hilsner
Silas´mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder