Svar: Søvn og at blive puttet
14. juli 2018
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Mange børn har rigtig svært ved det skift der er fra favn og ned i tremmeseng. Når din dreng ligger i din favn, så føler han sig naturligt holdt af dine arme, det er trygt og dejligt, han kan fornemme din hjerterytme, vejrtrækning, varme osv. Og selvom han er 5 måneder nu, så er din favn det tryggeste sted at være... I modsætning til dette står så tremmesengen, som jo er meget åben, og hvor han naturligt ikke føler sig holdt på samme måde.
Det kan nogle gange være en god idé at svøbe ham eller putte ham i en sovepose. Du kan skifte ham, svøbe ham/putte ham i sovepose og amme ham, imens han er svøbt/ligger i sovepose og så putte ham fra dig. Svøbet eller soveposen vil gøre, at han stadig føler sig omsluttet og holdt, når du lægger ham fra dig, så han ikke kan flagre med arme og ben og dermed ikke ligger helt så frit og åbent... MEN med den varme sommer vi har i øjeblikket, så vil det meget hurtigt blive for varmt med svøb eller sovepose, og med den alder han har nu, vil han sandsynligvis også have glæde af at kunne trille mere og mere omkring, når han skal sove. Du nævner også, at han ofte triller om på maven, og det er naturligvis vigtigt, at du også lader ham finde en stilling, som han synes er rar at ligge i...
Nogle gange kan du hjælpe ham med at holde samme på sig selv, ved at du samler hans hænder på hans brystkasse og på den måde holder hans arme samlet, så han ikke kan spjætte og flyve med armene - så faldrefleksen så vidt muligt undgås, når han flyttes...
Det kan også nogle gange hjælpe med en sengerand i tremmesengen, fordi den lukker lidt af for omgivelserne samtidig med, at den kan gøre sengen lidt mindre, eller give en følelse af at ligge i en lidt mindre seng... Det samme kan en sengehimmel... Du nævner, at han sover godt i sin barnevogn, og jeg tænker, at det godt kan handle om, at han netop i den ligger lidt mere som i en hule, ligesom barnevognen også kan trilles og dermed vugge ham i søvn - og jeg kan sagtens forstå dine spørgsmål om, hvorvidt du så skal investere i f.eks. sengehimmel eller Brio bedrockers...
Jeg tænker dog, at han jo også skal lære at sove i sin tremmeseng hen af vejen, så i stedet for at du nu investerer i sengehimmel og lignende, så kunne du evt. tage barnevognskassen og stille den i tremmesengen. På måde lærer han at sove i sin seng og lærer omgivelserne lidt at kende. Han lærer at sove uden at være i bevægelse og kalechen kan stille og roligt tages ned, så hans udsyn bliver større, og derefter kan han så puttes direkte i sengen... Det kunne være en gradvis måde at gøre det på.
Du kan også med fordel fjerne den ene siden af tremmesengen og koble hans seng til din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Han må ikke kunne trille ned imellem de to senge eller på nogen måde kunne komme til skade. Fordelen ved at koble jeres senge sammen er, at du kan lægge dig med ham, amme ham liggende i din seng og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Og gradvist kan du så vænne ham til at komme over i sin tremmeseng. Det kan gøre skiftet fra din favn mindre voldsomt, og du kan stadig ligge ved siden af ham, så han kan mærke dig tæt på, imens den fysiske afstand mellem jer bliver gradvist større... Og han lærer således at sove i sin stillestående og åbne tremmeseng, fordi han har mor ved siden af sig stadigvæk...:)
Om dagen kan du også nogle gange vælge at amme ham i din seng og så trække dig væk fra ham, når han sover, så han bliver liggende, hvor han er og på den måde lærer at sove alene. Igen skal du naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng, når han sover, eller når han vågner og begynder at trille rundt. Han kan slå sig meget, hvis han triller ned af sengen :) Du kan også bruge denne metode om aftenen, når han skal sove til natten. Starte med at lægge dig med ham, amme ham og lade ham sove hvor han er, og når du sen aften så selv går i seng, så ammer du ham igen og flytter ham så over i tremmesengen, hvor han så kan fortsætte natten...
Hvor bliver det dejligt at få far hjem - dejligt for jer alle tre, selvom det kun er 7 dage:) Og jeg kan godt forstå, at du gerne vil aflastes lidt i forhold til putning. Så længe du ammer, er det dog svært for far at komme på banen her... men udnyt at far er der til de vågne timer, hvor far kan lege, trille med barnevognen, skifte ham, bade ham, hjælpe jeres dreng med at få lidt skemad osv. hvis han er ved at begynde med dette.. så far på den måde tager lidt over i hverdagen, og du kan lave lidt nogle andre ting. Det vil naturligt give dig lidt mere overskud til så at være der og amme, når han skal sove... Det vil være rigtig skønt for jer alle tre, at far er der til at gøre en masse sammen med jeres dreng i hverdagene, fordi de jo ikke har set så meget til hinanden og naturligt har brug for også at skabe bånd :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god sommer til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske