Søvn og at blive puttet

14. juli 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og at blive puttet

Kære Helen

Tak for dit tidligere svar om baby B, som nu har rundet de 5 måneder. Der er ikke gået så længe, men jeg kan mærke, at jeg har brug for lidt yderligere råd og vejledning.

Puttesituationen er rigtig svær, hvis han skal sove i egen seng. Jeg har forsøgt at amme ham og hygge til han næsten sover, og så flytte ham over i hans egen seng, som du anbefalede i sidste brev. Det går rigtig fint, og det tager ofte blot 5 min før han er helt klar til at sove, men så snart han kommer over i sin egen seng, vågner han op, mosler, sparker med benene, græder, trækker i dynen, gnider sig i øjnene, bøjer sig i flitsbue og drejer om på maven. Jeg har forsøgt med en lidt tung, beroligende hånd på brystkasse/bækken, nusse ham på hånden, nynne en stille sang, vugge ham lidt med hænderne på hoften, men det er sjældent, at det virker. Flere gange når han at falde hen og sove, men vågner brat efter 5-30 min og bliver urolig som beskrevet. Der kan gå 1-2 timer med ovenstående, hvilket er hårdt.

Derefter begynder en nat med mange opvågninger, og ofte er jeg oppe 8-10 gange hver nat.

Bliver han liggende op ad mig falder han nemt i søvn og kan sove 1-1,5 time, men jeg synes ...

Annonce

... ikke, at hverken han eller jeg er så udhvilede efter sådan en nat. Han bliver meget varm og jeg får ondt af at ligge så fastlåst/stille. Han vågner ofte hvis jeg flytter mig lidt til siden.

Hvad er det lige, der sker i den seng? Jeg er i tvivl om, hvad hans adfærd er et udtryk for.

I barnevognen kan han sagtens falde i søvn alene, og om natten er det også betydeligt lettere at putte ham i hans egen seng. Men den første putning er meget svær, og jeg har lagt mærke til, at han også er meget uroligt og har brug for hjælp til at falde i søvn, når han begynder på natten i barnevognen - altså når han er puttet til aftenlur i barnevognen, men det viser sig at han begyndte på natluren ( hvis det giver mening?).

Hvordan kommer vi omkring det her?
Giver det mening at tage barnevognen med ind, så han kan sove deri om natten?
Afprøve en anden madras i sengen?
Anskaffe brio bedrockers?
Købe en sengehimmel?

Og hvad når far er hjemme fra rejsearbejdet? Næste gang er han hjemme 7 dage og har været afsted i 1 mdr. Kan han aflaste ved at tage puttetjansen, eller vil det være en bjørnetjeneste, ifht at mig og B igen er alene 1 mdr bagefter?

Med venlig hilsen
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder