Brev:
Søvn og at blive puttet
14. juli 2018
Alder:
5 mdr.
Søvn og at blive puttet
Kære Helen
Tak for dit tidligere svar om baby B, som nu har rundet de 5 måneder. Der er ikke gået så længe, men jeg kan mærke, at jeg har brug for lidt yderligere råd og vejledning.
Puttesituationen er rigtig svær, hvis han skal sove i egen seng. Jeg har forsøgt at amme ham og hygge til han næsten sover, og så flytte ham over i hans egen seng, som du anbefalede i sidste brev. Det går rigtig fint, og det tager ofte blot 5 min før han er helt klar til at sove, men så snart han kommer over i sin egen seng, vågner han op, mosler, sparker med benene, græder, trækker i dynen, gnider sig i øjnene, bøjer sig i flitsbue og drejer om på maven. Jeg har forsøgt med en lidt tung, beroligende hånd på brystkasse/bækken, nusse ham på hånden, nynne en stille sang, vugge ham lidt med hænderne på hoften, men det er sjældent, at det virker. Flere gange når han at falde hen og sove, men vågner brat efter 5-30 min og bliver urolig som beskrevet. Der kan gå 1-2 timer med ovenstående, hvilket er hårdt.
Derefter begynder en nat med mange opvågninger, og ofte er jeg oppe 8-10 gange hver nat.
Bliver han liggende op ad mig falder han nemt i søvn og kan sove 1-1,5 time, men jeg synes ikke, at hverken han eller jeg er så udhvilede efter sådan en nat. Han bliver meget varm og jeg får ondt af at ligge så fastlåst/stille. Han vågner ofte hvis jeg flytter mig lidt til siden.
Hvad er det lige, der sker i den seng? Jeg er i tvivl om, hvad hans adfærd er et udtryk for.
I barnevognen kan han sagtens falde i søvn alene, og om natten er det også betydeligt lettere at putte ham i hans egen seng. Men den første putning er meget svær, og jeg har lagt mærke til, at han også er meget uroligt og har brug for hjælp til at falde i søvn, når han begynder på natten i barnevognen - altså når han er puttet til aftenlur i barnevognen, men det viser sig at han begyndte på natluren ( hvis det giver mening?).
Hvordan kommer vi omkring det her?
Giver det mening at tage barnevognen med ind, så han kan sove deri om natten?
Afprøve en anden madras i sengen?
Anskaffe brio bedrockers?
Købe en sengehimmel?
Og hvad når far er hjemme fra rejsearbejdet? Næste gang er han hjemme 7 dage og har været afsted i 1 mdr. Kan han aflaste ved at tage puttetjansen, eller vil det være en bjørnetjeneste, ifht at mig og B igen er alene 1 mdr bagefter?
Med venlig hilsen
en træt mor