Svar: Lur ikke lang nok
1. juli 2018
Alder:
16 mdr.
Kære Tine
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres datter stadig har brug for to lure dagligt i weekenden. Der sker rigtig meget i vuggestuen, der er mange oplevelser, masser af aktiviteter og der fungerer det fint med en lidt længere middagslur, men derhjemme har hun stadig brug for to lure.
Man kan godt, som du har forsøgt, prøve at trække hende lidt, for at tilpasse hendes rytme til vuggestuens rytme. Men når du gør det, så lyder det som om, at hun ender med at blive overtræt. Hun får sværere ved at falde i søvn og når hun endelig sover, så sover hun ikke særligt længe. Det fungerer derfor ikke særlig godt, at trække hendes søvn.
Du fortæller, at hun er rigtigt træt, når klokken er omkring 10 og mit råd vil derfor være, at du i weekenden putter hende lidt tidligere, så hun får en kort formiddagslur og så kan du putte hende til en middagslur lidt senere. Det vil sige, at hun f.eks. kan sove formiddagslur mellem kl 9.30-10.30, komme op, lege, spise frokost osv. Og så kan du putte hende til en middagslur omkring kl 13.30, hvor hun så også kan sove en times tid. På den måde sover hun stadig ca. 2 timer i løbet af dagen, som hun plejer, men hjemme er søvnen fordelt på to lure... Og hun kommer stadig så tidligt op fra sin middagslur, at det ikke ændre voldsomt meget på hendes puttetidspunkt om aftenen, måske skal hun puttes en halv time senere i weekenden.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske