Brev:
Anerkendelse af to børn
1. juli 2018
Alder:
2 mdr.
Anerkendelse af to børn
Hej Helen,
Som du ved har jeg to dejlige drenge på 1,5 år og 2 måneder. Jeg har taget mig selv i flere gange at føle det er lidt mærkeligt at anerkende den lille mens den store lytter på det.
Den store fik naturligt alt opmærksomheden da han var alene, men nu er der jo en anden situation og jeg er blevet i tvivl om hvordan jeg bedst anerkender dem begge og hvert for sig.
Det kan eksempelvis være at lillebror slår en bøvs eller er dygtig når vi leger på maven.
Er det bedst bare at ignorere storebror, også hvis han kigger på mig, mens jeg anerkender lillebror? Eller skal jeg anerkende den lille først også følge op med nogle ord til storebror?
Jeg er med på at det ikke er sort / hvid og man selvfølgelig skal gøre hvad der passer til situationen. Men jeg tror det der har fået mig til at tænke over det, er at den store dreng snakker og forstår utroligt meget. Det er dejligt og han udvikler sit sprog hver dag.
Pludselige kom jeg til at tænke på at lillebror jo sådan set ikke forstår noget lige nu... Men han skal jo også vænnes til at blive rost for sin indsats - ligesom storebror også skal vænnes til at lillebror kan være god til noget uden storebror er det.
Jeg håber du forstår min tvivl.
Det er jo lettest at skabe de gode vaner fra starten i stedet for at lave dem om, om 2 år ;-)
Med venlig hilsen
Kris