Svar: Vil ikke sove - 6 mdr.

27. juni 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at lillesøster trives, trods en lidt hård start med RS-virus og lungebetændelse. Der er ikke noget at sige til, hvis søvnen har voldt lidt problemer. Hun lyder dog til at være ovenpå igen, og det lyder som en god idé, at I nu forøger at arbejde lidt på søvnen :)

Det er fint, at du giver flaske. Det har bestemt sine fordele - du ved præcis hvor meget hun drikker, far kan hjælpe til, flasken kan gives, hvor hun skal sove så hun undgår skift, der kan forvirre hende osv. Og det vil være rigtig godt, at hun nu tilbydes 4-5 flasker i døgnet. Jeg anbefaler 4 flasker i 7 måneders alderen, og hun bliver 7 måneder lige om lidt... Disse flasker ligger godt tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, og det betyder, at hun ikke længere skal have flaske om formiddagen.

Jeg tænker, at du ved at ændre lidt i dagsplanen kan skabe en anden og lidt mere hensigtsmæssig rytme, så hun måske drikker lidt mere af sin flaske før middagsluren og dermed måske også kan sove en lidt længere lur midt på dagen. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Du kan evt. koble lidt bløde frugtbåde og frugtmos sammen med morgengrøden, så hun har fået et mellemmåltid her. Hvis I går til vuggestuen, vil det også være rigtig godt, hvis du kan sætte lillesøster op i barnevognen og tilbyde hende lidt bløde frugtbåde i hånden, når I går...

Formiddag 9: Sover formiddagslur som nu af ca. 45-60 minutters varighed. Skal IKKE tilbydes flaske, når hun vågner, men tilbydes i stedet frokost lidt tidligere...

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden. Det kan være rester fra aftensmaden, hjemmelavet mos eller du kan købe en middagsret fra glas... Vand ...

Annonce

... af kop.

Flaske og puttes til middagslur måske omkring kl 12-12.30...

Eftermiddag 14.30-15: Tilbydes lidt frugtmos eller fra 7 måneders alderen gerne lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til powernap - imens storebror hentes...

Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåde fra ovnen eller lignende. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad - det lyder som om, at I har en god rutine her

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes en flaske igen.

Når I putter hende til natten, så vil jeg anbefale, at du putter hende i seng og prøver at give hende flaske imens hun ligger i sengen. Det gør, at hun ikke oplever skiftet fra din favn og ned hvor hun skal sove helt så voldsomt, som det lyder til at hun gør lige nu... Sørg for at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt og prøv om du kan komme dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover.

Når det så er sagt, så lyder det faktisk også som om, at hun ofte først er parat til at blive puttet når klokken måske er 20-20.30, og det er naturligvis helt okay, at hun puttes det senere. Det handler sandsynligvis om, at hun stadig har brug for en powernap om eftermiddagen. I takt med at hun forhåbentlig begynder at sove en lidt længere middagslur, så vil hun begynde at kunne springe powernappen over, og så vil hun ofte også være putteklar lidt tidligere. Så på den måde arbejder tiden også for jer - lige nu, hvor hun tager 3 lure dagligt, er det helt okay, hvis hun går lidt senere i seng :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.