Svar: Endnu et spørgsmål om søvn ;)

26. juni 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)

I har haft nogle hårde første måneder, hvor jeres dreng har haft kolik, silent refluks og hverdagen har været fyldt med rigtig meget gråd. Og selvom han nu lyder til at være over denne periode, så kan jeg godt forstå, hvis det sidder i dig og at du derfor tænker, at han nu skal lære at sove og lære det uden at få dårlige vaner...

Hans søvnbehov er ca 15 timer i døgnet, og det vil ofte være sådan fordelt, at barnet sover ca 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Dagssøvnen vil ofte være fordelt over 3 lure - en formiddagslur, en middagslur og en lur først på aftenen. Jeres dreng har allerede denne rytme og det er super godt - og han sover rigtig godt om dagen, ofte 6 timer i alt fordelt på 2 timer + 1.5 time + 1.5 time. Det betyder naturligt, at hans nattesøvn vil vare ca. 9 timer - og det betyder så også, at jo tidligere han går til ro for natten, jo tidligere vil han vågne.

Han må meget gerne have en tidlig søvnrytme - altså starte dagen tidligt og gå tidligt i seng. Men det er uhensigtmæssigt, hvis natten starter allerede kl 17-18, for så starter dagen meget tidlig morgen, nogle gange hvor det næsten stadig er nat, og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe ham til at sove lidt senere.

Du kan ikke holde ham vågen om aftenen ogputte ham senere, så bliver han overtræt og vil ikke kunne finde ro, men du kan godt forsøge at rykke hele dagens rytme lidt. Og for at hjælpe på vej, så vil jeg anbefale, at du begynder at indføre et bad midt på dagen - eller formiddagslur og middagslur. Badet vil aktivere ham godt både motorisk og mentalt, og det vil forlænge hans vågenperiode, så han kan blive puttet til sin 3. lur lidt senere og dermed også gå senere til ro for natten.

Jeg kan se ud af dit brev, at han er begyndt med lidt skemad, og det er rigtig fint. Det lyder som om, at det fungere godt, og jeg tænker, at I måske godt kan begynde at tilbyde ham skemad to gange dagligt. Det skal ikke være store mængder, bare ½ dl. x 2 vil være rigtig fint. Sammen med skemaden skal han have vand af kop og så skal han ammes fast før hver lur.

Det betyder, at mit forslag til en dagsplan, som I gradvist kan arbejde hen imod, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og forsøger at få ham til at sove lidt videre, så dagen ikke starter alt for tidligt. Tilbydes gerne en ekstra amning, når dagen begynder

Formiddag 8.30-9: Ammes og puttes til dagens første lur og sover her et par timer som nu

Frokost 10.30-11: Tilbydes lidt grød og vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30-13 og sover som nu ca. 1.5 time

Eftermiddag 15: Ammes efter behov - har sandsynligvis behov for en amning både når han vågner og når han puttes til dagens 3. lur

Ammes og puttes til dagens 3. lur - omkring kl 16.30-17 og sover her som nu ca 1.5 time

Aften 18.30-19: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Som du kan se, så indgår amning som en fast del af hans putteritual. Rytmen er lavet således, at han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop, og så tilbydes han brystet før han skal sove. På den måde giver du plads i maven til begge dele og sikrer bedst muligt hans behov. Da hans vægt har tendens til at falde lidt, så er det godt, hvis han på den måde hjælpes ind i en rytme, som giver plads til både skemad og mælk :)

Derudover så hjælper amningen ham med at koble fra, slippe dagens oplevelser og overgive sig til søvnen. Når du ammer ham, så udskilles der oxytocin, som er det ...

Annonce

... hormon som også kaldes kærlighedshormonet. Det får ham til at falde til ro og det hjælper ham med at falde i søvn - uden at græde. Og det er vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart og ikke forbinder det med gråd og adskillelse fra dig.

Jeg er med på, at du gerne vil lære ham at sove uden brystet - fordi du sandsynligvis tænker, at det bliver en dårlig vane på sigt. Men det er for det første slet ikke sikkert, at det bliver en dårlig vane og det er faktisk en dårlige vane, hvis han græder i en time, før han overgiver sig til søvnen.... :(

At du skal amme ham og bruge brystet til at hjælpe ham til ro betyder dog ikke, at han skal falde i søvn med brystet. Du skal prøve at flytte ham fra dig, lige før han sover helt, altså der hvor han er døsig. Det vil sie, at du skal lægge ham fra dig, før han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Han skal ikke være vågen som nu, men skal flyttes fra din favn, der hvor han næsten sover, men trods alt er vågen nok til at fornemme, at han bliver puttet i sin seng. På de tidspunkt, hvor du med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. kan hjælpe ham ind i søvnen...

Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller ned i barnevognen.

Hvis han vil acceptere en sut, så giv ham den. Brug også gerne en klud ved hans ansigt, evt. koblet sammen med en sut. Det at kluden følger med fra brystet og ned i sengen vil gøre ham tryg. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage, hvis han ligger i sengen, så kan du evt. købe et par brio-bedrockers, så du kan vippe sengen lidt og lulle ham i søvn på denne måde eller lul ham ind i søvnen med dine hænder :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg anbefaler altså ikke, at I fjerner amningen i sengen - faktisk må du også nogle gange prioritere at amme ham netop der. Det kan være rigtig dejligt og trygt for ham, hvis du ammer ham liggende - og igen betyder det ikke, at han skal falde i søvn med brystet i munden. Det vil være rigtig godt, hvis han kan nå dertil, hvor du ammer ham, han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Og i princippet kan du lade ham ligge, hvis du sikrer dig, at han ikke kan trille ud af din seng. Du kan også blive liggende hos ham, så han mærker dig, og så du selv få lidt hvile midt på dagen :)

Så... jeg tænker, at du putter ham bedst ved at gøre ham tryg ved at sove. Det er lige nu det vigtigste, at søvn ikke forbindes med gråd, men forbindes med noget dejligt og rart. Når han er tryg ved at sove, så vil han naturligt opleve at sengen er et trygt og dejligt sted at være og vil i princippet kunne puttes allesteder...

Og med hensyn til de lidt længere stræk om natten, så tænker jeg, at dette kommer i takt med at han puttes senere. Han er lige nu i stand til at sove et lidt længere søvnstræk i løbet af aftenen - og jo senere du putter ham, jo større sandsynlighed vil der være for at dette stræk flytter sig til nattetimerne. Samtidig er det begrænset, hvor lang hans nattesøvn kan være og hen mod morgenstunden vil han naturligt sove lettere og have flere små opvågninger. Så at sikre at natten ikke starter alt for tidligt vil være rigtig godt. Mange børn sover i denne alder først kl 22 om aftenen og det giver naturligt en forskel i nætterne...

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn" :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor