Svar: Nattesøvn med mange opvågninger
20. juni 2018
Alder:
14 mdr.
Kære Kathrine
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, hvis I er ved at være trætte og føler jer pressede af den manglende søvn. Det er rigtig hårdt, at jeres dreng ikke på noget tidspunkt har sovet igennem og de fleste af os vil have svært ved at nøjes med 4 timers sammenhængende søvn igennem længere tid... så I må prøve at hjælpe hinanden og måske deles lidt om nætterne, så I får så meget søvn som muligt, i hvert fald hver anden nat... :)
Der er ingen tvivl om, at sygdom spiller ind hos jer. Du fortæller, at jeres dreng har haft mange luftvejsinfektioner. Han bliver behandlet for astmatisk bronkitis, og I har også fået konstateret et øget tryk i mellemøret, dog ikke nok til at behandle ham.. og selvom han har det bedre nu, og det virker so om, at hans infektioner er aftagende, så sidder det naturligt stadig i kroppen på ham. Det er sådan, at hans krop husker - og den soveerfaring han har med sig, handler jo om, at søvnen bliver afbrudt af smertejag og hosteanfald, og det sidder naturligt i ham. Du fortæller, at han ikke har sovet mere end 4 timer sammenhængende siden han var 4 måneder gammel, og det betyder jo, at han ikke har nogen erfaring med sig om, hvad det egentlig vil sige, at sove en her nat. Den erfaring hans lille krop kender til består af søvnafbrydelser. Han er vant til at blive vækket igen og igen om natten - og det tager tid at få en ny erfaring.
Han har naturligt lige så meget brug for sammenhængende søvn, som I har, og derfor er det rigtig godt, at I gerne vil hjælpe ham til dette. Det er fint at forsøge med godnatgrøden og hvis det ikke har nogen effekt og han ikke virker interesseret, så er det også fint at springe den over :)
Det er også rigtig godt, at han falder i søvn i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover - bliv endelig ved med at putte ham i egen seng, det er et stor skridt på vej i den rigtige retning :)
Du nævner, at han ofte trøste med en sut og evt. en tår vand. Her skal I være opmærksomme, for jeres dreng kan faktisk godt have det, som kaldes vanebetinget afbrudt søvn. Når jeres dreng har haft alle de opvågninger, som han har, i løbet af natten, så har I sandsynligvis givet ham sutten og brugt den til at hjælpe ham videre i søvnen. Det har været rigtig godt, fordi det at sutte giver ro, det letter på trykket i ørerne osv. Og det samme gør en tår vand, som I også prøver med nu. MEN hvis I konsekvent giver jeres dreng sutten i munden, hver gang han har små opvågninger i sin søvn, så udløser I et behov hos ham om, at sutten skal være i munden. Han lærer, at han ikke kan sove uden sin sut, han lærer, at hver gang han vågner, så kommer du eller far og giver ham sutten (eller giver ham en tår vand).
Når jeres dreng sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen, og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis han får den i munden, hver gang han vågner, og I er inde og hjælpe ham med stillingskift, berolignede hænder, giver ham dynen på osv. så lærer I ham, at han ikke kan sove uden, og så er det, at han kan få en vane med at vågne hver gang, i vished om at I kommer med sutten, hvorefter han så kan sove videre.
Derfor er det vigtigt, at I nu forsøger at hjælpe ham videre i søvnen uden at give ham sut i munden hver gang - og uden at give ham vand at drikke. Måske har I forsøgt at komme væk fra sutten ved at tilbyde lidt vand i stedet - men vand om natten kan være en lige så dårlig søvnassociation eller vane for både ham og jer.. :) Det er bedst, hvis I kan berolige ham med hænder, beroligende ord, en puttebamse, putteklud eller lignende, så han lærer at komme videre i søvnen med dette, og uden at skulle have noget i munden.
Alternativet vil være at I forsøger at lære ham at finde sin sut selv. Det kan han godt lære med den alder han har, og i første omgang skal han lære det om dagen. Giv ham sutte i hånden eller læg den foran ham på bordet, og lad ham selv tage den op, vende den rigtigt og selv tage den i munden. Når han kan det om dagen, så kan I begynde at komme lidt ekstra sutter i tremmesengen, evt. koble sutterne på en stofble eller lignende, så han lettere kan finde dem. Og så skal I hjælpe ham med at lede efter sutten, få fat i den og selv føre den til munden. Så han ikke behøver jeres hjælp til dette, men kan gøre det selv, når han vågner :)
Det samme gælder vand om natten... Som udgangspunkt skal han kunne sove uden at drikke noget om natten, men med hoste og måske jag fra ørerne, så kan det være rart for ham med lidt at drikke - men igen - rarest for alle, hvis han kan tage dette selv. Han er stadig ikke så gammel, men han kan godt lære det i løbet af de næste måneder. Giv ham en drypfri kop med lidt vand ved/I sengen, så kan han selv få fat i den og drikke af den, uden at han spilder, fordi den er drypfri.. og på den måde selv tage sig lidt at drikke og derefter komme videre i søvnen...
Udviklingsmæssigt sker der også meget i denne alder. I 13-15 måneders alderen kan man tale om en slags separation-gentilnærmelses-fase, og det kan også spille ind hos jer. I denne alder oplever man ofte, at børn klynger sig lidt mere, de vil gerne op, sidde på skødet eller bæres på arm, - og ofte sidder de kun kortvarigt, så vil de ned igen - igen kun kortvarigt, så vil de atter op... Det betyder, at han lige nu godt kan have behov for at mærke jer ekstra tæt på fysisk og samtidig også kan forsøge at skubbe jer væk, som udtryk for, at han vil selv... Og I vil mærke dette både om dagen og om aftenen. Det kan faktisk være lidt frustrerende for jer, fordi det er svært helt at vide, hvor meget man skal hjælpe og hvor meget man skal lade ham forsøge selv...
Og om natten kan han netop af samme grund nogle gange godt vågne, græde, virke ekstra klyngende og have behov for at mærke jer - og kan faktisk også nogle gange skubbe jer væk, hvis I forsøger at trøste. Derfor skal I her forsøge at finde balancen mellem at være der og også lade ham prøve selv. Så det er rigtig fint, hvis I nogle gange trækker tiden lidt og ser om han selv kan komme videre i søvnen, og andre gange så naturligt er der for ham, ligesom han godt må komme ind til jer tidlig morgen og sove videre hos jer, hvis det giver alle mulighed for lidt mere søvn :) Det lyder til at være en god prioritering :)
Jeg håber, at dette giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer, og hvordan I kan komme lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske