Korte lure - 2 mdr.

22. juni 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Korte lure - 2 mdr.

Hej Helen,

Min søn er nu 7 uger, han ammes fuldt og han tager fint på og udvikler sig som han skal.

Jeg har som vi har skrevet om tidligere haft lidt frustrationer omkring hans amning og efterspørgsel af amning.
Jeg synes det er blevet lidt bedre og jeg synes egentlig vi var ved at have styr på det. Men...
Nu er han begyndt at sove meget korte lure, han vågner efter 30-50 minutter og jeg synes virkelig ikke jeg kan få ham tilbage til søvnen igen.

Jeg tænker det kan være grundet den store udvikling der sker. Men jeg vil meget gerne arbejde på at hans lure bliver længere igen - og har brug for lige vejledning herom.

Vi har forsøgt os med sut, han har tidligere sovet rigtig godt med sut (3-4 timer uden anden hjælp). Men det er som om han ikke kan lide at få den ind, er det normalt at de i denne alder forsøger at få den ud?
Han virker til at have et meget stort suttebehov og jeg vil derfor synes det var smart med en sut.

Vi har også forsøgt med ekstra hud mod hud. Det kommer sig af at jeg synes det kan være svært at nå at have en masse hud mod hud tid da storebror jo også kræver en del, samtidig med at det har været pokkers varmt i starten af hans liv. Når vi ligger ud mod hud søger han bryst efter 20-40 min. Men kan gøre det i "søvne" og vil gerne ligge hos mig i 3-4 timer. Jeg synes ikke det er optimalt da jeg jo ikke kan lave andet imens, men er det bedre at give ham denne ro og sikre han får de lange stræk og vil det i længden hjælpe ham til at sove længere lure - eller gør jeg det bare værre fordi han så får lidt mad hele vejen gennem sin lur og det vil han jo ikke i fremtiden få i barnevognen.

Når han står op fra lur ammer jeg ham to gange (afbrudt af et bleskift) på samme bryst, ...

Annonce

... efterfølgende leger vi/øver mave og ryk/bader/øver krydsbevægelser (maks en eller to af tingene mellem lur for ikke at overstimulere). Når han efter ca. 1,5 time viser træthedstegn bliver han tilbudt samme bryst igen for at sikre han er helt mæt og ikke mangler noget inden hans lur.
Han har været god til at falde hen af sig selv når jeg ligger ham - ofte uden sutten. Men 30 - 50 minutter senere vågner han.

Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre når han vågner, jeg vil gerne have han skal sove længere, men da han kun er 2 måneder tænker jeg også han måske bare fordeler sin søvn sådan?

Det bekymre mig om jeg ammer ham "for meget" altså fordi han kommer ind i denne korte søvn rytme, bliver han også ammet meget ofte (og det føles lidt som om det er "for meget"?) forstået på den måde at hvis jeg ammer ham ofte får han måske heller aldrig "sult" følelse nok til at han virkelig får spist og dermed bliver fyldt nok til at sove længere?

Jeg synes jeg har prøvet mange teknikker når han vågner, sut, gåture, vugge i arme, ingenting - men synes godt nok det er svært at knække koden.

Jeg bliver i tvivl om jeg skal tage ham op når han vågner - han åbner øjnene meget op og begynder at bevæge sig.

Men jeg synes også det er frustrerende at stå ude ved barnevognen i 30 minutter for så har vi bare endnu kortere tid sammen når han så er vågn.

Han virker ikke utilpas eller ked af det. Jeg vil umiddelbart tror hans søvnbehov er nogenlunde dækket, da han indtil videre sover godt om natten. De fleste dage tager han et stræk om aftenen på 4-5 timer fra kl 20-01, dog vågner han de fleste nætter 3-4 gange fra kl 01-08 (ammes ofte med 1,5 times mellemrum til vi står op).

Håber du vil dele lidt tanker med os.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København