Svar: Flaske og søvn
20. juni 2018
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Undersøgelser viser, at børn bør ligge eleveret, når de får flaske. Hvis barnet ligger helt fladt, så vil mælken kunne løbe ind i det eustakiske rør, og det kan dels give trykproblemer, og det kan også øge risikoen for mellemørebetændelse.
Hvis du vælger at tilbyde din dreng mælk, imens han ligger i sin lift eller seng, så kan du sagtens lægge et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under liften eller under madrassen i hovedenden, så han på den måde kommer til at ligge lidt højere med hovedet. Han er for lille til at ligge med en hovedpude, men man kan godt elevere madrassen, som han ligger på.
Med hensyn til amning, så skulle dette være lidt anderledes, fordi man ofte skifter mere stilling, når man ammer, og netop ammestillingerne er med til at sikre, at der ikke kommer tilbageløb af mælk til ørerne på samme måde. Formentlig betyder det ikke så meget, hvis det kun er et enkelt eller to måltider (om natten) der gives liggende, men det får betydning, hvis flere eller alle måltider gives på denne måde :)
Der er også lidt forskel på, hvordan barnet sutter og arbejder med henholdsvis bryst og flaske, sutteteknikken er ikke den samme, og man kunne faktisk også godt tænke, at dette spiller ind, men det tør jeg dog ikke sige...
Når det er lettere at få jeres dreng videre i søvnen om natten end om dagen, så skyldes det, at han her sover dybere, og at han sandsynligvis er begyndt at få en indre rytme, som fortæller ham, at det netop er sovetid om natten.
Vi har alle sammen et indre ur, det der kaldes en cirkadiske rytme. Denne rytme styres af mange ting - f.eks af hormoner, som variere alt efter tidspunktet på døgnet, temperaturen - som f.eks. falder om natten. Lys og mørke spiller ind - lys fortæller os, at vi skal være vågne, mørke at vi skal sove osv. Og det gør, at der naturligt er forskel på nat og dag og dermed også forskel på, hvordan jeres dreng sover alt efter tidspunktet på døgnet.
Hos spæde børn skal rytmen hjælpes på vej, og det er blandt andet derfor vi sundhedsplejersker ofte siger, at når I giver mælk om natten osv. så skal det foregå stille og roligt og uden at tænde for meget lys eller tale for meget. Det samme med bleskift - det er ikke nødvendigt at skifte bleen, hvis der kun er tale om en tisseble. Det er vigtigt, at man fra starten hjælper barnet med at finde ud af, at om natten sover man, og om dagen er man mere vågen og aktiv :)
Når han reagerer på selve skiftet - altså at blive flyttet fra favn og ned i sengen, så er det fordi, han når at falde i søvn i din favn. Han har her din arme omkring sig, mærker din varme, din vejrtrækning, duften af dig osv. når når han så bliver lagt ned i sin seng, så mangler han dette, så savner han fornemmelsen af at have dig tæt på - og så vågner han op.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at flytte ham fra dig, før han sover helt, så han når at registrere, at han ikke længere er i din favn, men nu ligger i sin seng - og begynder at forbinde sengen med stedet, hvor han skal sove.
Det kan også være en god idé at svøbe ham - hvis du kan finde et svøb, der er stort nok, han er jo ved at være en stor dreng :) Eller du kan putte ham i en sovepose. At være svøbt eller puttet i en sovepose, vil give ham følelsen af stadig at være holdt, men det vil være af et klæde og ikke at dine arme. Det vil gøre, at han ikke oplever skiftet fra favn og ned i seng så stort, som han måske gør nu. Når det varme vejr kommer tilbage, kan det dog godt være for varmt for ham at blive svøbt eller skulle sove i sovepose...
Med den alder han har, så skal han også ud af sin lift og puttes direkte i sin tremmeseng eller barnevogn - og her kan du f.eks. hjælpe ham ved at stå ved ham, holde hans hænder samlet på brystkassen, så han stadig føler sig holdt og mærker, at du er der for ham, og på den måde kan du lulle ham ind i søvnen, der hvor du ønsker han skal sove. Og på den måde vænne ham til at sove et andet sted end I din favn :)
Det er vigtigt at han rent faktisk når at følge med i, hvor han lægges til at sove. Det er vigtigt, at han føler det genkendeligt og trygt, når han skifter søvnstadie, lige vågne op og registrere at alt er, som da han faldt i søvn. Hvis det er det, så sover han godt videre, hvis han føler det ukendt og dermed utrygt, så vil han have svært ved at komme videre i søvnen igen....
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske