Svar: Flaske og søvn

20. juni 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Undersøgelser viser, at børn bør ligge eleveret, når de får flaske. Hvis barnet ligger helt fladt, så vil mælken kunne løbe ind i det eustakiske rør, og det kan dels give trykproblemer, og det kan også øge risikoen for mellemørebetændelse.

Hvis du vælger at tilbyde din dreng mælk, imens han ligger i sin lift eller seng, så kan du sagtens lægge et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under liften eller under madrassen i hovedenden, så han på den måde kommer til at ligge lidt højere med hovedet. Han er for lille til at ligge med en hovedpude, men man kan godt elevere madrassen, som han ligger på.

Med hensyn til amning, så skulle dette være lidt anderledes, fordi man ofte skifter mere stilling, når man ammer, og netop ammestillingerne er med til at sikre, at der ikke kommer tilbageløb af mælk til ørerne på samme måde. Formentlig betyder det ikke så meget, hvis det kun er et enkelt eller to måltider (om natten) der gives liggende, men det får betydning, hvis flere eller alle måltider gives på denne måde :)

Der er også lidt forskel på, hvordan barnet sutter og arbejder med henholdsvis bryst og flaske, sutteteknikken er ikke den samme, og man kunne faktisk også godt tænke, at dette spiller ind, men det tør jeg dog ikke sige...

Når det er lettere at få jeres dreng videre i søvnen om natten end om dagen, så skyldes det, at han her sover dybere, og at han sandsynligvis er begyndt at få en indre rytme, som fortæller ham, at det netop er sovetid om natten.

Vi har alle sammen et indre ur, det der kaldes en cirkadiske rytme. Denne rytme styres af mange ting - f.eks af hormoner, som variere alt efter tidspunktet på døgnet, temperaturen - som f.eks. falder om natten. Lys og mørke spiller ind - lys fortæller os, at vi skal være vågne, mørke at vi skal sove osv. Og det gør, at der naturligt er forskel på nat og dag og dermed også forskel på, hvordan jeres dreng sover alt efter tidspunktet på døgnet.

Hos spæde børn skal rytmen hjælpes på vej, og det er blandt andet derfor vi sundhedsplejersker ofte siger, at når I giver mælk om natten osv. så skal det foregå stille og roligt og uden at tænde for meget lys eller tale for meget. Det ...

Annonce

... samme med bleskift - det er ikke nødvendigt at skifte bleen, hvis der kun er tale om en tisseble. Det er vigtigt, at man fra starten hjælper barnet med at finde ud af, at om natten sover man, og om dagen er man mere vågen og aktiv :)

Når han reagerer på selve skiftet - altså at blive flyttet fra favn og ned i sengen, så er det fordi, han når at falde i søvn i din favn. Han har her din arme omkring sig, mærker din varme, din vejrtrækning, duften af dig osv. når når han så bliver lagt ned i sin seng, så mangler han dette, så savner han fornemmelsen af at have dig tæt på - og så vågner han op.

Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at flytte ham fra dig, før han sover helt, så han når at registrere, at han ikke længere er i din favn, men nu ligger i sin seng - og begynder at forbinde sengen med stedet, hvor han skal sove.

Det kan også være en god idé at svøbe ham - hvis du kan finde et svøb, der er stort nok, han er jo ved at være en stor dreng :) Eller du kan putte ham i en sovepose. At være svøbt eller puttet i en sovepose, vil give ham følelsen af stadig at være holdt, men det vil være af et klæde og ikke at dine arme. Det vil gøre, at han ikke oplever skiftet fra favn og ned i seng så stort, som han måske gør nu. Når det varme vejr kommer tilbage, kan det dog godt være for varmt for ham at blive svøbt eller skulle sove i sovepose...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med den alder han har, så skal han også ud af sin lift og puttes direkte i sin tremmeseng eller barnevogn - og her kan du f.eks. hjælpe ham ved at stå ved ham, holde hans hænder samlet på brystkassen, så han stadig føler sig holdt og mærker, at du er der for ham, og på den måde kan du lulle ham ind i søvnen, der hvor du ønsker han skal sove. Og på den måde vænne ham til at sove et andet sted end I din favn :)

Det er vigtigt at han rent faktisk når at følge med i, hvor han lægges til at sove. Det er vigtigt, at han føler det genkendeligt og trygt, når han skifter søvnstadie, lige vågne op og registrere at alt er, som da han faldt i søvn. Hvis det er det, så sover han godt videre, hvis han føler det ukendt og dermed utrygt, så vil han have svært ved at komme videre i søvnen igen....

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin