Svar: Stadig søvnudfordringer

15. juni 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor til den lille torpedo :)

Tak for dit brev - det er fint, at du skriver igen, og jeg vil meget gerne uddybe mine tidligere svar :)

Jeg er ud fra din beskrivelse ret overbevidst om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem - som ikke nødvendigvis længere handler om, at hun er afhængig af brystet for at sove, men som handler om, at hun har behov for at komme op i din favn for at kunne sove. Og det skyldes alt sammen, at hun falder i søvn i din favn og med brystet i munden om aftenen.

Når jeres datter forbinder det at falde i søvn med at være i din favn, så vil hun søge favnen igen og igen i løbet af natten, og først når du tager hende op, vugger hende som du plejer og giver hende det hun søger - som også kan være brystet, - vil hun falde til ro og sove videre, indtil hun så vågner op igen og atter har behov for at komme op i din favn, behov for at mærke dig....

Vi vågner alle sammen mange gange hver nat. Vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt - det gør I selv, og det gør jeres datter hele natten igennem. For at jeres datter skal kunne sove igennem om natten, uden at behøve hverken bryst eller favn, så er det vigtigt, at hun falder i søvn i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det kan sammenlignes med, at du falder i søvn ved siden af din mand og i løbet af natten, så forsvinder ham... Hvis du vågner, oplever, at han er væk, så vil du ikke kunne sove, men vil vågne mere og mere op, vil sætte dig op i sengen, kalde på ham, måske begynde at lede efter ham - fordi han skal være der. Det er unaturligt, at han ikke er der. Og på samme måde skal jeres datter lære at falde i søvn uden at være i din favn - fordi det gør det lettere for hende at komme videre i søvnen, uden at du behøver være der...

Når det så er sagt, så er det en meget svær alder at øve dette i. Hun brager lige nu igennem separationsfasen, og det gør naturligt, at hun har ekstra meget behov for at mærke dig og se dig. Hun bliver oprigtigt ked af det, hvis du går fra hende, og det er meget svært for hende at forholde sig til, at du kan være i et andet rum eller at hun f.eks. kan være i sin barnevogn og du ikke er der.. hun kan godt afledes med legetøj eller lignende - men ikke til hun falder i søvn - hun oplever, at du er forsvundet og skriger derfor efter dig, og bliver naturligt lykkelig, når hun så ser dig igen - fordi hun tror, at du er væk og hun er ladt alene, når hun ikke kan se dig.. Hendes hjernemæssige udvikling gør, at hun ikke kan forholde sig til, at du stadig kan være der, selvom du er ude af syne. Og derfor forstår hun ikke, hvad det er du vil have hende til, når du giver hende en dukke eller legetøj at lege med, og håber, at hun så derved selv kan finde roen og falde i søvn.. Det vil være rigtig svært for hende.

Det er en rigtig god idé at øve søvnen om dagen og vænne hende til at falde i søvn i barnevognen der. Men jeg vil foreslå dig, at du starter med at lade hende sidde op og kikke på verden - og at I går en tur imens. Så hun ikke behøver rejse sig og hoppe rundt, for at få din kontakt, men så I oplever verden sammen. Og så skal du ikke lægge hende ned, før du kan se, at hun tydeligt er parat til at sove. På den måde anerkender du hendes lyst til at lege og opleve, og hjælper hende samtidig med at koble fra - og uden at hun behøver være i favn eller behøver brystet i munden for at sove.

Og så skal du lægge mærke til, hvornår hun egentlig er parat til at sove. For hvis hun altid sover 30 minutter efter, at du putter hende, så er hun nok puttet for tidligt og skal derfor puttes senere. Det er vigtigt, at du rammer det rigtige puttetidspunkt, hvor hun faktisk føler sig parat. ...

Annonce

... og det gælder faktisk både dag og aften - det kan godt være, at du putter hende lidt for tidligt i forhold til hendes alder og behov nu...

Med hensyn til amning af to omgange om aftenen, så er dette lidt problematisk, fordi hun jo ender med at falde i søvn i din favn af to omgange og det vil være rigtig godt, hvis du kan lære hende at falde i søvn i egen seng. Det lyder dog som om, at du på grund af hendes alder og udvikling naturligt ikke kan adskille amning og søvn helt lige nu. Men måske kunne du amme hende og arbejde på at flytte hende fra dig, før hun sover helt, så hun begynder at registrere, at hun ligger i sin seng. Du kan også nogle gange med fordel amme hende, skifte hendes ble og så amme hende igen - og først derefter putte hende i seng, så du på den måde undgår, at hun vågner igen efter 20 minutter og atter skal ammes - fordi hun jo allerede er puttet der....

Når hun er motorisk urolig om natten, så skyldes det alder og udvikling. Børn i denne alder har ofte en stor rastløsheden i kroppen, som viser sig både når de skal overgive sig til søvnen og også når de endelig sover. Det er meget svært for hende at ligge stille og hun vil om natten kunne lægge sig i kravlestilling, hvor hun ligger og rokker med kroppen, græder og klynker frustreret. Det hører altså alderen til og her skal du hjælpe hende med stillingskift og beroligende hænder, men stadig forsøge at hjælpe hende videre i egen seng, hvor hun fra starten er puttet, så du holder fast i, at hun godt kan sove der.

Det kan her være en god idé at jeres senge er koblet sammen, så du fjerner tremmerne fra den ene side på hende seng og sætter sengen sammen med din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt - også i forhold til hendes alder. Men det kan give mulighed for, at hun kan lære at sove i egen seng og du stadig kan berolige hende med dine hænder og kærtegn, så hun kan mærke, at du stadig er der...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker også at sutteflaske ikke er den umiddelbare løsning - hun mangler ikke mælk og amningen lyder både hun og du til at være glade for.. .Fordelen ved en flaske er dog, at den kan gives der, hvor du ønsker, at hun skal sove, så hun faktisk kan få en flaske, imens hun ligger i sin barnevogn eller i sin tremmeseng og på den måde lære at falde i søvn der. MEN som du selv skriver, så skal hun jo ikke udskifte en dårlig søvnassociation med en anden, så hun bør heller ikke falde i søvn med en flaske i munden, men skal også lære at slippe den, før hun sover...

Det behøver ikke gøre nogen stor forskel om sengen også bruges til at tumle og lege i - og derudover til at sove i - men hvis du har på fornemmelsen, at hun lige nu kan blive lidt forvirret af, at hun nogle gange gerne må hoppe rundt i sin seng og andre gange forventes at ligge stille i sengen, så kan det være en god idé, at I de næste par uger prøver at lade børnene tumle et andet sted, så sengen holdes til at være stedet, hvor man finder ro og sover :)

Prøv også om I kan holde en nogenlunde fast rytme dagen igennem - også når I starter ferie. Det vil sige, at hun skal op til samme tid hver morgen, fordi netop morgentidspunktet sætter rytmen for resten af dagen og jo mere fast stå op tidspunkt hun har, jo mere vil dagens tidspunkter følge efter. Det betyder, at det bliver gradvist lettere at få skabt faste spisetider, faste tidpunkter til leg, oplevelser og aktiviteter - hvor hun skal bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt - og så faste tidspunkter, hvor det er tid til at sove. Og det bliver lettere for dig at finde ud af, hvornår disse tidspunkter egentlig er, altså sandsynligheden for at ramme søvntoget bliver større:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer