Brev:
Særlig sensitiv 9 årig
15. juni 2018
Alder:
9 år, 2 mdr.
Særlig sensitiv 9 årig
Kære Helen
Jeg har nu i mange år brugt din hjemmeside som guide, uden at melde mig ind, men nu har jeg brug for personligt råd. Jeg er den heldige mor til 3 dejlige børn. To piger på 9 åg knap 6, og lillebror på 5 1/2 mdr.
Mit spørgsmål i denne omgang, drejer sig om min 9 årige.
Vi har, siden hun var spæd, vidst at hun er særligt sensitiv, og en pædagogisk profil der blev udarbejdet på hende i børnehaven, viste at hun er særlig sensitiv af den ekstroverte type. Hun har altid haft svært ved at finde ro, da hun har svært ved at mærke sig selv. Dette betyder så også at hun har svært ved at mærke andres grænser, medmindre man er meget tydelig. Hun har egentlig fungeret ok socialt, men leger bedst i 1:1 relationer. Hun bliver udfordret når der er for mange at forholde sig til. Netop da hun Ikke kan læse de små tegn i legen.
Af og til oplever vi perioder hvor alt går i hårdknude socialt, og vores datter er ked af det. Hun føler ikke at der er nogen der kan lide hende. Hun siger selv at hun ikke passer ind, og at hun føler sig usynlig. Jeg kan godt se at hun er mere umoden på den sociale bane end hendes kammerater, men hun er sjov og kreativ, og som regel en glad pige der har let til grin og fjol.
Til problematikken omkring at læse kammeraterne kommer så også, at hun er i besiddelse af et temperament der let koger over når hun bliver presset. Det kan udmønte sig i hårde ord og afvisninger, og endda af og til i fysiske konfrontationer.
Hun går i en klasse med kun 15 elever, hvor det er fokus på at hun kan have brug for at trække dig, hvilket hun også selv er god til at mærke.
Mit spørgsmål er hvordan jeg bedst kan støtte hende til at modnes socialt.
Der skal siges, at hun ikke er bange for at henvende sig til hverken, venner eller fremmede og kan til tider virke anmassende og bedrevidende.
På forhånd tak
Bedste hilsner
Den bekymrede mor