Særlig sensitiv 9 årig

15. juni 2018

Kategori:
Alder:
9 år, 2 mdr.

Særlig sensitiv 9 årig

Kære Helen

Jeg har nu i mange år brugt din hjemmeside som guide, uden at melde mig ind, men nu har jeg brug for personligt råd. Jeg er den heldige mor til 3 dejlige børn. To piger på 9 åg knap 6, og lillebror på 5 1/2 mdr.
Mit spørgsmål i denne omgang, drejer sig om min 9 årige.

Vi har, siden hun var spæd, vidst at hun er særligt sensitiv, og en pædagogisk profil der blev udarbejdet på hende i børnehaven, viste at hun er særlig sensitiv af den ekstroverte type. Hun har altid haft svært ved at finde ro, da hun har svært ved at mærke sig selv. Dette betyder så også at hun har svært ved at mærke andres grænser, medmindre man er meget tydelig. Hun har egentlig fungeret ok socialt, men leger bedst i 1:1 relationer. Hun bliver udfordret når der er for mange at forholde sig til. Netop da hun Ikke kan læse de små tegn i legen.

Af og til oplever vi perioder hvor alt går i hårdknude socialt, og vores datter er ked af det. Hun ...

Annonce

... føler ikke at der er nogen der kan lide hende. Hun siger selv at hun ikke passer ind, og at hun føler sig usynlig. Jeg kan godt se at hun er mere umoden på den sociale bane end hendes kammerater, men hun er sjov og kreativ, og som regel en glad pige der har let til grin og fjol.

Til problematikken omkring at læse kammeraterne kommer så også, at hun er i besiddelse af et temperament der let koger over når hun bliver presset. Det kan udmønte sig i hårde ord og afvisninger, og endda af og til i fysiske konfrontationer.
Hun går i en klasse med kun 15 elever, hvor det er fokus på at hun kan have brug for at trække dig, hvilket hun også selv er god til at mærke.

Mit spørgsmål er hvordan jeg bedst kan støtte hende til at modnes socialt.
Der skal siges, at hun ikke er bange for at henvende sig til hverken, venner eller fremmede og kan til tider virke anmassende og bedrevidende.

På forhånd tak

Bedste hilsner
Den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

13. november 2023 | Sovevaner | 10 år

10årig bange for ikke at kunne sove

Kære Helen Vores datter på 10 år er lige pludselig begyndt at sove rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.