Brev:
Stadig søvnudfordringer
15. juni 2018
Alder:
9 mdr.
Stadig søvnudfordringer
Hej Helen.
Så er det mig med barnet der kæmper mod søvnen igen.
Det er gået godt i en periode med at putte, hvor Selma er faldt i søvn ved brystet om aftenen og sovet til kl 1 og igen til 5 og falder i søvn ved brystet igen. Jeg kunne læse ud fra dit sidste svar, at du havde forstået det sådan, at Selma vågnede hver time og skulle have brystet for at sove videre....sådan var og er det ikke men selvom hun kun vågner de to gange typisk, skal hun stadig have brystet for at sove videre, så jeg tænker det er helt rigtigt med den dårlige søvnassociation. Vi har prøvet at få far på banen med det resultat at Selma skriger højt og længe om natten indtil jeg så "overgiver" mig og giver hende bryst. Da det ikke har fungeret og hun samtidig er ekstrem morsøgende, når hun er træt, har jeg taget over igen. Og som sagt er det typisk kun de to gange hun vågner og skal have bryst. De sidste dage har det dog udviklet sig til flere gange (jeg tror hun har noget mavebøvl) og de sidste to uger har hun også kæmpet imod søvnen ved dagslurene.
Dagslure: Hun sætter sig op i barnevogen nonstop. Jeg lægger hende ned og fortæller at nu skal hun sove og jeg vugger hende lidt. Har også prøvet at gå lidt væk fra vognen så hun ikke kan se mig og håber hun ku hygge lidt og derefter lægge sig ned og falde i søvn. De dage hun er meget træt starter hun med at skrige når hun ikke kan se mig mere, de dage hun er træt men ikke vildt træt sidder hun og leger med sin dukke i op til tyve min før hun så skriger. Jeg har prøvet at give hende lidt legesager med så hun kunne finde det hyggeligt men dem kaster hun på jorden og bliver ked af hun så ikke kan nå dem. Hun blev 9 mdr. d 7 juni. Forstår hun hvad det er jeg gerne vil have hende til? Tror du hun selv kan finde roen eller er jeg nødt til at vugge hende til ro? Jeg ville gerne lære hende at det er ok selv at ligge og falde i søvn og at det faktisk er hyggeligt. Også med henblik på at overføre det til natten.
Putning om aftenen og opvågninger om natten: Når hun skal puttes nu ammer jeg hende fra det ene bryst. Her falder hun typisk i søvn og jeg kan putte hende i egen seng. Så vågner hun efter tyve min og vil gerne have bryst nr 2. Her kan jeg også typisk lægge hende i egen seng. Så har det været sådan at hun først vågnede ved 1 tiden for at få bryst igen. Men hvis hun ikke falder i søvn ved brystet til natten kan vi stadig ikke få hende til at sove ved andet end at gå med hende eller forsøge med brystet igen. Det samme når hun vågner flere gange end kl 1 og 5 om natten. Jeg prøver at sige: så såååå" nusse hende, ae, ligge tæt osv men intet virker. Hun skøjter rundt i sengen (og er det om natten græder hun også fordi hun er pavetræt) er det om aftenen ved 20 tiden er hun typisk glad og kysser mig og rejser sig op af mig) Hvad tænker du om det? Jeg synes ikke hun brokker sig men mere er ked af det fordi hun jo er træt så jeg synes ikke det er sådan hun skal skriger sig i søvn. Hvis hun nu bare have brokket sig men derefter lagt sig til at sove var det noget andet synes jeg. Men igen jeg tænker hun har SÅ svært ved at finde roen. Jeg har prøvet at putte hende i egen seng men hun skriger og kan ikke forstå hun ikke må komme op.
Skal jeg fortsætte med at øve eller har du andre råd? Jeg har overvejet sutteflaske men dels tror jeg ikke hun vil og dels tænker jeg det mere handler om at hun skal finde roen og ikke sult. Og det gir jo ikke mening at skifte een dårlig søvnassociation ud med en anden.
Om dagen tumler hun og hendes bror i sengen og i tremmesengen. Kan hun forbinde sengene med fest og farver eller kan hun skelne mellem når hun skal puttes og når de leger? Jeg synes hun virker meget bevidst og tænker egentlig godt hun ved når jeg vil have hende til at sove. Hun vil bare hellere opleve verden end at sove. Og hvis så hun var frisk og glad, men det er hun ikke i disse dage. Det skal dig også siges at hun pt gror tænder OG maven driller så det spiller nok ind...MEn altså det med hun ikke vil overgive sig til søvnen er (og har været siden hun var 6 uger) et gennemgående problem..Det er bare værre, når hun ikke er på toppen. Men jeg vil gerne skabe nogle gode vaner og gerne øve hende i at lægge sig til at sove både dag og nat især til når amningen stopper. Og vi har snart ferie så det var jo et oplagt sted at starte.
Jeg ser frem til dit svar.
Venlig hilsen
Mor til den lille torpedo