Svar: 3 måneder og søvn

13. juni 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sao

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det er rigtigt, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget i 3-4 måneders alderen, og at mange forældre i denne alder oplever lidt udfordringer med søvnen - og det kan sagtens være dette, som begynder at spille ind hos jer.

Det er helt normalt, at børn i denne alder, sover sent og det er derfor helt normalt, hvis jeres datter først virker parat til at sove for natten omkring kl 22. De fleste børn vil i denne alder have brug for ca. 10 timers nattesøvn, og det betyder, at hvis hun går i seng kl 22, så vil hun måske stå op omkring kl 08... I løbet af dagen vil hun så have behov for ca 5 timers dagssøvn - og de fleste børn begynder at trives med 3 lure dagligt, men nogle børn har dog brug for en lille 4. powernap, og det er naturligvis også helt okay:)

Hele dagens forløb påvirker naturligt natten og omvendt. Derfor er det en god idé, hvis du nu forsøger, om du kan skabe lidt mere rytme i løbet af dagen - og du må her gerne begynde at tænke på, at din datter begynder at bevæge sig væk fra spædbarnestadiet. Hun er en aktiv baby nu, bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt og derfor er det vigtigt, at du hjælper hende med at være aktiv i hendes vågne perioder og nogle gange også forsøger at gøre de vågne periode lidt længere. Du skal naturligvis ikke holde hende vågen imod hendes vilje/behov, men du skal være opmærksom på, at et gab ikke nødvendigvis betyder at hun er træt og skal sove, men nogle gange også kan være udtryk for, at hun keder sig, har brug for at I er lidt aktive, hvorefter hun så kan blive skiftet, få mælk og blive puttet til næste lur.

En måde at aktivere hende på og skabe en 3 lurs rytme i løbet af dagen kan også være
at tilbyde hende et bad midt på dagen. Det vil sige mellem formiddagslur og middagslur. Badet stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt, og det er med til at holde hende aktiv og vågen en lille smule længere, så hun måske efterfølgende kan sove en lidt længere og måske lidt senere middagslur - hun kan evt. få mælk før hun bades og så tilbydes brystet efterfølgende. og lige før hun så puttes til næste lur, så du sikrer dig, at hun er fyldt godt op med mælk.

Det er næste udfordring i denne alder - at sikre hende mælk nok hele dagen igennem. Hun er fysisk så stor nu, at hun godt kan have behov for mere mælk og samtidig lader hun sig måske forstyrre, når hun spiser om dagen. Det er vigtigt, at du hjælper hende med at koncentrere sig om måltiderne i ...

Annonce

... dagtimerne og nogle gange kan det faktisk være en rigtig god idé at amme hende af to omgange - både når hun vågner og før huns skal sove igen, fordi du på den måde både får ekstra mælk i hende, men også får stimuleret til mere mælk. Når hun pludselig begynder at vågne hyppigere om natten, så kan det godt være udtryk for, at hun har brug for at blive fyldt lidt ekstra op med mælk i løbet af dagen og også udtryk for, at din mælkeproduktion skal øges lidt. Det er netop hyppigheden af amning, som giver mere mælk og samtidig producerer du mere af det mælkestimulerende hormon om natten.

Så når du spørger, om hun sover for meget om dagen, så skal du prøve at se på hendes samlede indtag af søvn. Nogle gange skal hun måske have lidt længere vågne aktive perioder og nogle gange, når du vugger hende og på den måde luller hende videre i søvnen, så har hun måske brug for at komme op og være aktiv - men andre gange skal hun naturligvis have lov til at sove og som udgangspunkt skal du jo ikke vække hende, hvis hun sover godt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du spørger, om du skal trække den mellem amningerne, så hun ikke får bryst en gang i timen, så skal du i første omgang forsøge at få hende til at spise ekstra i løbet af dagen. Holde hende godt igang ved brystet, aktivere hende lidt undervejs i spisningen, sikre at hun ikke falder for meget i søvn, evt. amme hende af to omgange mellem hver lur osv. så du er sikker på, at hun ikke søger brystet om natten som et reelt behov. hvis du er sikker på, at hun har fået alt hvad hun har behov for af mælk, så må du gerne forsøge at trække tiden mellem amningerne om natten, så hun ikke vænnes til at skulle have brystet i munden for at sove, men i stedet hjælpes videre i søvnen med dine hænder, kærtegn, stillingskift osv.

Og ja - du har helt ret - hvis hun spiser meget hyppigt hos dig hele natten, så kan det naturligt godt forklare, hvorfor hun har så meget uro om morgenen - hendes mave- og tarmsystem kan jo godt arbejde med at nedbryde den megen mælk og luft, som hun har i maven. Når hun spiser vil hun naturligt også sluge lidt luft og det kan være svært at bøvse ordentligt af om natten.. Så lidt mere rytme i forhold til amning kan godt være en idé nu - selvom hun naturligvis stadig skal have lov til at få den mængde mælk, som hun har behov for. Det er dog bedre, at hun spiser hyppigt om dagen end at hun gør det om natten - så I begge kan få lidt sammenhængende søvn :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!