Søvn udfordringer - 4 mdr.

13. juni 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvn udfordringer - 4 mdr.

Kære Helen!

Tak for en fantastisk brevkasse!

Vi har nogle udfordringer med vores lille dreng på snart 4 måneder. Hans liv startede på en hård måde, med en meget lang fødsel og kolik efterfølgende i 2 måneder. Han græd og græd og græd og vi gjorde alt for at hjælpe ham og trøste ham, bla sidde på en yogabold og hoppe med ham i armene i timevis, eller at han fik lov til at ligge ved brystet hele natten/dagen hvis det var det der stoppede hans gråd. (Han tager ikke sut)
Han fik lov til at styre slagets gang så at side.

Efter 2 måneder fik vi ham endelig til osteopat og det kurede ham fuldstændig, men men men den hårde start på livet har resulteret i nogle uholdbare vaner og vi trives ikke med dem længere. Den største udfordring er hans søvn både om natten og om dagen.

Om dagen:
Han skal vugges (kontinuert) for at holde sig i søvnen, aller helst i armene på os ellers i slyngevuggen (som nu har motor så den gynges hele tiden, da jeg blev træt af at sidde på en stol ved siden af slyngen og vugge). Hvis denne stopper så vågner han op og er ikke udhvilet og er pylret/klynker. Vi kan få ham til at sove i armene på os uden bevægelse men her vågner han op efter meget korte lure og er svær at putte igen. Så i stedet for længere lure i løbet af dagen så begynder han at sjatsove og det fungerer heller ikke.

Vi kan heller ikke få ham til at sove i barnevognen uden gråd og det er synd. Selvom vi har prøvet at jeg ammer ham og så lige inden han sover at vi lægger ham i barnevognen og triller en tur, men han slår øjenene helt op så snart vi lægger ham fra os og græder. Hvis det en sjælden gang lykkes os at få ham til at sove i barnevognen (efter at vi vugger den på bagbenene samtidig med at whitenoise kører i baggrunden) så er det heller ikke længere end en halv times tid hvorefter han vågner (selvom denne er i bevægelse), hvis vi stopper så vågner han med det samme. Og den mindste larm vækker ham. Dvs det er også rigtig svært at komme ud da han er så svær at få til at sove. Vi har ellers prøvet at larme lidt om dagen, fx radioen kører og jeg går lidt rundt i lejligheden, men pludselige lyde vækker ham let.

Om natten:
Han ammes kl 21 og falder i søvn, vi lægger ham i hans seng som står op ...

Annonce

... af vores hvor den ene side er taget ned, vi har mørklægningsgardiner så der er helt mørkt
men hvis der kommer lidt lys ind så sover han dårligere. Han vågner kl 23 (ammes), derefter kl 01, fra kl 03 så vågner han hver halve til hele time og vil ammes hele tiden ellers sover han ikke. Vi har prøvet at ligge ham på en dyne og når han så sover lirke brystet ud og så trække ham over i hans egen seng ved hjælp af dynen, men dette lykkes kun tidligt på aftenen, derefter vågner han så snart jeg prøver og brokker sig og leder efter brystet og bliver ked af det. Med det resultat at jeg ligger og ammer ham fra kl 03 og frem. Det fungerer bare ikke længere da jeg har ondt i hele min krop af at ligge i skæve stillinger for at han kan ammes og er virkelig træt da jeg ikke får sovet.

Så det vi efterspørger er altså, hvordan skal vi helt lav pratisk bryde de her vaner og hjælpe ham til at sove uden gråd og uden at vi kontinuert skal vugge/amme ham og aller helst så han kan sove både i sin egen seng og i barnevognen. Er det for tidligt at lave om på dette? Jeg har hørt at helt små børn ikke kan få dårlige vaner, men nu synes jeg at det er netop det han har fået. Vi som forældre er begge trætte og har bare brug for at der nu kan komme lidt mere struktur i hverdagen så vi også kan komme os lidt over den hårde periode.

Ligenu er hans døgn rytme sådan:

Vågner kl 06, ammes

leger lidt

kl 07 sover ved amningen (en halvtime),

kl. 09 sover ved amningen (2 timer) bedste lur

ammes, aktivitet

kl. 13 sover ved amningen, (1 - 2 timer) svær at holde i søvnen,

ammes, aktivitet

kl. 17 sover ved amning en halv time max,

ammes lidt aktivitet

kl. 19 sover ved amning en halv time max

ammes lidt og så prøver vi at holde ham vågen til kl 21, selvom han er pylret, ellers så vågner han endnu tidligere på natten

kl 21 meget træt og puttes til natten ved amning.

kl 23 ammes

kl 01 ammes

kl. 03-06 kæmper med at holde ham sovende, men han er meget urolig vender og drejer sig og sparker rundt. (vi troede først det var en bøvs der sad i vejen, men det er ikke problemet)

Jeg fuldammer og han følger sin vægtkurve.

Vi ser begge frem til dit svar.

Kærlig hilsen
de trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin