Brev:
Søvn udfordringer - 4 mdr.
13. juni 2018
Alder:
4 mdr.
Søvn udfordringer - 4 mdr.
Kære Helen!
Tak for en fantastisk brevkasse!
Vi har nogle udfordringer med vores lille dreng på snart 4 måneder. Hans liv startede på en hård måde, med en meget lang fødsel og kolik efterfølgende i 2 måneder. Han græd og græd og græd og vi gjorde alt for at hjælpe ham og trøste ham, bla sidde på en yogabold og hoppe med ham i armene i timevis, eller at han fik lov til at ligge ved brystet hele natten/dagen hvis det var det der stoppede hans gråd. (Han tager ikke sut)
Han fik lov til at styre slagets gang så at side.
Efter 2 måneder fik vi ham endelig til osteopat og det kurede ham fuldstændig, men men men den hårde start på livet har resulteret i nogle uholdbare vaner og vi trives ikke med dem længere. Den største udfordring er hans søvn både om natten og om dagen.
Om dagen:
Han skal vugges (kontinuert) for at holde sig i søvnen, aller helst i armene på os ellers i slyngevuggen (som nu har motor så den gynges hele tiden, da jeg blev træt af at sidde på en stol ved siden af slyngen og vugge). Hvis denne stopper så vågner han op og er ikke udhvilet og er pylret/klynker. Vi kan få ham til at sove i armene på os uden bevægelse men her vågner han op efter meget korte lure og er svær at putte igen. Så i stedet for længere lure i løbet af dagen så begynder han at sjatsove og det fungerer heller ikke.
Vi kan heller ikke få ham til at sove i barnevognen uden gråd og det er synd. Selvom vi har prøvet at jeg ammer ham og så lige inden han sover at vi lægger ham i barnevognen og triller en tur, men han slår øjenene helt op så snart vi lægger ham fra os og græder. Hvis det en sjælden gang lykkes os at få ham til at sove i barnevognen (efter at vi vugger den på bagbenene samtidig med at whitenoise kører i baggrunden) så er det heller ikke længere end en halv times tid hvorefter han vågner (selvom denne er i bevægelse), hvis vi stopper så vågner han med det samme. Og den mindste larm vækker ham. Dvs det er også rigtig svært at komme ud da han er så svær at få til at sove. Vi har ellers prøvet at larme lidt om dagen, fx radioen kører og jeg går lidt rundt i lejligheden, men pludselige lyde vækker ham let.
Om natten:
Han ammes kl 21 og falder i søvn, vi lægger ham i hans seng som står op af vores hvor den ene side er taget ned, vi har mørklægningsgardiner så der er helt mørkt
men hvis der kommer lidt lys ind så sover han dårligere. Han vågner kl 23 (ammes), derefter kl 01, fra kl 03 så vågner han hver halve til hele time og vil ammes hele tiden ellers sover han ikke. Vi har prøvet at ligge ham på en dyne og når han så sover lirke brystet ud og så trække ham over i hans egen seng ved hjælp af dynen, men dette lykkes kun tidligt på aftenen, derefter vågner han så snart jeg prøver og brokker sig og leder efter brystet og bliver ked af det. Med det resultat at jeg ligger og ammer ham fra kl 03 og frem. Det fungerer bare ikke længere da jeg har ondt i hele min krop af at ligge i skæve stillinger for at han kan ammes og er virkelig træt da jeg ikke får sovet.
Så det vi efterspørger er altså, hvordan skal vi helt lav pratisk bryde de her vaner og hjælpe ham til at sove uden gråd og uden at vi kontinuert skal vugge/amme ham og aller helst så han kan sove både i sin egen seng og i barnevognen. Er det for tidligt at lave om på dette? Jeg har hørt at helt små børn ikke kan få dårlige vaner, men nu synes jeg at det er netop det han har fået. Vi som forældre er begge trætte og har bare brug for at der nu kan komme lidt mere struktur i hverdagen så vi også kan komme os lidt over den hårde periode.
Ligenu er hans døgn rytme sådan:
Vågner kl 06, ammes
leger lidt
kl 07 sover ved amningen (en halvtime),
kl. 09 sover ved amningen (2 timer) bedste lur
ammes, aktivitet
kl. 13 sover ved amningen, (1 - 2 timer) svær at holde i søvnen,
ammes, aktivitet
kl. 17 sover ved amning en halv time max,
ammes lidt aktivitet
kl. 19 sover ved amning en halv time max
ammes lidt og så prøver vi at holde ham vågen til kl 21, selvom han er pylret, ellers så vågner han endnu tidligere på natten
kl 21 meget træt og puttes til natten ved amning.
kl 23 ammes
kl 01 ammes
kl. 03-06 kæmper med at holde ham sovende, men han er meget urolig vender og drejer sig og sparker rundt. (vi troede først det var en bøvs der sad i vejen, men det er ikke problemet)
Jeg fuldammer og han følger sin vægtkurve.
Vi ser begge frem til dit svar.
Kærlig hilsen
de trætte forældre