Svar: Hvornår er det bedst at lægge en lille nyfødt fra sig
9. juni 2018
Alder:
1 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Spædbørn må som udgangspunkt gerne falde i søvn ved brystet og derefter blive flyttet, og man skal ikke være bange for, at det giver dårlige vaner eller at man forkæler barnet ved at lade det ligge i sin favn. Spædbørn har brug for at være i favn, de har brug for tæt fysisk kontakt, nærhed, vugning, beroligende ord osv. - og naturligt brug for brystet - når de skal sove. Amning vil normalt indgå som et fast putteritual :)
Omkring 8 ugers alderen vil man ofte kunne begynde at indføre små rutiner, når barnet skal puttes. Rutiner i denne alder vil ofte være at blive skiftet, blive svøbt, få brystet, blive puttet med en sut, lagt til at sove med bestemte kærtegn, beroligende ord eller lignende - og måske 2 forskellige steder - barnevogn (lift) og vugge. At gøre det samme hver gang barnet puttes giver genkendelighed. Barnet ved, hvad der skal ske, vil kunne slappe af i kroppen og bedre finde roen - genkendelighed giver tryghed.
Omkring 3 måneders alderen vil det ofte være en god idé at arbejde lidt mere bevidst på, at barnet ikke falder i søvn med brystet i munden. Barnet skal stadig ammes og mælken indgår naturligt, som en fast del af putteritualet, men barnet flyttes nu fra favnen før det sover helt. Det betyder, at din dreng ikke skal puttes vågen, men flyttes fra din favn der, hvor han er døsig. Han er lige ved at falde i søvn, du kan fornemme, at han kæmper med at holde øjnene åbne, hans vejrtrækning er langsommere, dybere - han sover næsten, men er vågen nok til at registrere, at han bliver lagt fra dig, men træt nok til at du kan lulle ham ind i søvnen med dine hænder og kærtegn. Så han stadig mærker dig, fornemmer at du ikke forsvinder fra ham, men nu lærer at sove lidt på afstand af dig...
Selvom din dreng kun er 5 uger gammel, så må du dog stadig gerne putte ham fra dig, når han er færdig med at spise og hjælpe ham til at sove i f.eks. sin lift, som du kan stille i barnevognen. Nogle gange vil det være rigtig fint, at du lader ham sove hos dig, så han mærker dig og får den nærhed, som han naturligt har behov for - og det er så kort tid, at vi kan have børnene liggende hos os, så det er også vigtigt at nyde den periode - men andre gange vil det være rigtig fint, at du efter amning lægger ham til at sove lidt på afstand. Du behøver altså ikke sidde med ham i din favn, hver gang han skal sove, men må meget gerne flytte ham fra dig og også lade ham sove selv :)
Og ja - ofte skal man flytte ham med det samme, han slipper brystet, for hvis han falder i søvn i din favn, og når at sove lidt for længe der, så vil han blive forvirret, når du lægger ham fra dig, vågne op og kan begynde at græde. Når han er færdig med at spise, vil det derfor være rigtig godt, at du f.eks. giver ham en sut og så putter ham i liften, stiller den i barnevognen og triller ham lidt - eller svinger liften lidt og lader ham stå i soveværelset, hvor der er lidt mere stille, måske med nedrullede gardiner og frisk luft... så han puttes med det samme, når det er sovetid :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske