Svar: Hvornår er det bedst at lægge en lille nyfødt fra sig

9. juni 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Spædbørn må som udgangspunkt gerne falde i søvn ved brystet og derefter blive flyttet, og man skal ikke være bange for, at det giver dårlige vaner eller at man forkæler barnet ved at lade det ligge i sin favn. Spædbørn har brug for at være i favn, de har brug for tæt fysisk kontakt, nærhed, vugning, beroligende ord osv. - og naturligt brug for brystet - når de skal sove. Amning vil normalt indgå som et fast putteritual :)

Omkring 8 ugers alderen vil man ofte kunne begynde at indføre små rutiner, når barnet skal puttes. Rutiner i denne alder vil ofte være at blive skiftet, blive svøbt, få brystet, blive puttet med en sut, lagt til at sove med bestemte kærtegn, beroligende ord eller lignende - og måske 2 forskellige steder - barnevogn (lift) og vugge. At gøre det samme hver gang barnet puttes giver genkendelighed. Barnet ved, hvad der skal ske, vil kunne slappe af i kroppen og bedre finde roen - genkendelighed giver tryghed.

Omkring 3 måneders alderen vil det ofte være en god idé at arbejde lidt mere bevidst på, at barnet ikke falder i søvn med brystet i munden. Barnet skal stadig ammes og mælken indgår naturligt, som en fast del af putteritualet, men barnet flyttes nu fra favnen før det sover helt. Det betyder, at din dreng ikke skal puttes vågen, men flyttes fra din favn der, hvor han er døsig. Han er lige ved at falde i søvn, du kan fornemme, at han kæmper med at holde øjnene åbne, hans vejrtrækning er langsommere, dybere - han sover næsten, men er vågen nok til at registrere, at han ...

Annonce

... bliver lagt fra dig, men træt nok til at du kan lulle ham ind i søvnen med dine hænder og kærtegn. Så han stadig mærker dig, fornemmer at du ikke forsvinder fra ham, men nu lærer at sove lidt på afstand af dig...

Selvom din dreng kun er 5 uger gammel, så må du dog stadig gerne putte ham fra dig, når han er færdig med at spise og hjælpe ham til at sove i f.eks. sin lift, som du kan stille i barnevognen. Nogle gange vil det være rigtig fint, at du lader ham sove hos dig, så han mærker dig og får den nærhed, som han naturligt har behov for - og det er så kort tid, at vi kan have børnene liggende hos os, så det er også vigtigt at nyde den periode - men andre gange vil det være rigtig fint, at du efter amning lægger ham til at sove lidt på afstand. Du behøver altså ikke sidde med ham i din favn, hver gang han skal sove, men må meget gerne flytte ham fra dig og også lade ham sove selv :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja - ofte skal man flytte ham med det samme, han slipper brystet, for hvis han falder i søvn i din favn, og når at sove lidt for længe der, så vil han blive forvirret, når du lægger ham fra dig, vågne op og kan begynde at græde. Når han er færdig med at spise, vil det derfor være rigtig godt, at du f.eks. giver ham en sut og så putter ham i liften, stiller den i barnevognen og triller ham lidt - eller svinger liften lidt og lader ham stå i soveværelset, hvor der er lidt mere stille, måske med nedrullede gardiner og frisk luft... så han puttes med det samme, når det er sovetid :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla