Brev:
Snak om operation med 4 ½ årig
9. juni 2018
Alder:
4 år, 7 mdr.
Snak om operation med 4 ½ årig
Kære Helen.
Ville virkelig ønske, at jeg ikke skulle stille dette spørgsmål - men hvor er jeg glad for, at jeg har muligheden, når situationen er, som den er.
Det drejer sig om, at vi er havnet i den møgsituation, at BEGGE vores sønner skal opereres på hospitalet, fordi de har medfødt lyskebrok. Vi havde ellers hele tiden fået at vide, at det var en vandbrok hos den ældste, men en scanning viste noget andet.
Jeg er udmærket klar over, at det kunne være meget mere alvorligt, at de kunne have haft en medfødt hjertefejl osv. - men jeg er sgu ked af det alligevel.
Mit spørgsmål er: Hvordan kan jeg så skånsomt som muligt forklare min store dreng på 4 ½ år, at han altså skal i fuld bedøvelse - vil vågne op og havde ondt og vil få et ar?
Hvad hvis han synes, der er noget "galt med ham", der skal laves om? (han er dagligt relativt generet af problemet).
Den yngste blev taget ved kejsersnit, og min ældste synes det var meget spændende at følge med i, hvordan arret helede. Han bad faktisk næsten dagligt om at se der, "hvor lillebror var kommet ud".
Dernæst: Hvordan forklarer jeg ham, når lillebror skal samme tur igennem. Vi ved endnu ikke rækkefølgen for operationerne, de har begge været til forundersøgelse, men er endnu ikke indkaldt til operation.
Den mindste skal jo ikke have forklaret noget (han vil til den tid være ca. 1 år).
Med hensyn til den store: Synes du vi skal sige, præcis hvad der skal ske? Eller skal reducere detaljerne eller kalde det en lille undersøgelse, mens han sover.
Hvornår fortæller man den slags? Ugen før, dagen før, samme dag?
Skal vi fortælle ham, den dag lillebror skal opereres, eller bare fortælle det, når han kommer hjem fra børnehaven?
Hvordan beroliger man dem bedst, når de skal have lagt venflon?
Har tænkt, det måske er bedst det er faren, der er med, da han normalt er god til at bevare roen, hvor jeg er bange for at begynde at græde.
Hvor jeg dog bare hader denne situation. Jeg ved godt, at du ikke kan give mig et entydigt svar, men måske, du kan hjælpe mig med nogle tanker, idéer - måske du endda kan berolige moren med, at det måske ikke er så traumatisk for mine børn som jeg frygter.
Jeg ved endnu ikke, om det skal foregå ambulant eller de skal ligge en nat på hospitalet?
Hilsen