Snak om operation med 4 ½ årig

9. juni 2018

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

Snak om operation med 4 ½ årig

Kære Helen.

Ville virkelig ønske, at jeg ikke skulle stille dette spørgsmål - men hvor er jeg glad for, at jeg har muligheden, når situationen er, som den er.

Det drejer sig om, at vi er havnet i den møgsituation, at BEGGE vores sønner skal opereres på hospitalet, fordi de har medfødt lyskebrok. Vi havde ellers hele tiden fået at vide, at det var en vandbrok hos den ældste, men en scanning viste noget andet.
Jeg er udmærket klar over, at det kunne være meget mere alvorligt, at de kunne have haft en medfødt hjertefejl osv. - men jeg er sgu ked af det alligevel.

Mit spørgsmål er: Hvordan kan jeg så skånsomt som muligt forklare min store dreng på 4 ½ år, at han altså skal i fuld bedøvelse - vil vågne op og havde ondt og vil få et ar?
Hvad hvis han synes, der er noget "galt med ham", der skal laves om? (han er dagligt relativt generet af problemet).

Den yngste blev taget ved kejsersnit, og min ældste synes det var meget spændende at følge med i, hvordan arret helede. Han bad faktisk næsten dagligt om at se der, "hvor lillebror var kommet ud".

Dernæst: Hvordan forklarer jeg ham, når lillebror skal samme tur ...

Annonce

... igennem. Vi ved endnu ikke rækkefølgen for operationerne, de har begge været til forundersøgelse, men er endnu ikke indkaldt til operation.

Den mindste skal jo ikke have forklaret noget (han vil til den tid være ca. 1 år).
Med hensyn til den store: Synes du vi skal sige, præcis hvad der skal ske? Eller skal reducere detaljerne eller kalde det en lille undersøgelse, mens han sover.
Hvornår fortæller man den slags? Ugen før, dagen før, samme dag?

Skal vi fortælle ham, den dag lillebror skal opereres, eller bare fortælle det, når han kommer hjem fra børnehaven?

Hvordan beroliger man dem bedst, når de skal have lagt venflon?
Har tænkt, det måske er bedst det er faren, der er med, da han normalt er god til at bevare roen, hvor jeg er bange for at begynde at græde.

Hvor jeg dog bare hader denne situation. Jeg ved godt, at du ikke kan give mig et entydigt svar, men måske, du kan hjælpe mig med nogle tanker, idéer - måske du endda kan berolige moren med, at det måske ikke er så traumatisk for mine børn som jeg frygter.

Jeg ved endnu ikke, om det skal foregå ambulant eller de skal ligge en nat på hospitalet?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!