Svar: Søvnproblemer hos spædbarn på knap 6 uger
19. maj 2018
Alder:
1 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :) Og dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og søvn, tak for det!
Når børn er meget vågne, så skal man altid overveje, om det er fordi de mangler mælk og har behov for mere mad. Børn som ligger og kikker med dybe øjne er nogle gange sultne børn. MEN, det lyder ikke til at være tilfældet hos jer - for du fortæller, at din datter har taget rigtig godt på, og du fuld ammer hende - og amningen går godt. Hun er glad for brystet og dier meget gerne...
Det kan være en god idé at overveje, om hun kan have ondt. Det kan være smerter fra f.eks. skulder og nakke. Nogle børn bliver født med det der hedder en muskulær torticollis, som er en stramning af halsmusklerne i den ene side. Barnet vil ofte dreje hovedet til enten højre eller venstre side, og dermed have en drejning i halsen - og det vil ofte kræve behandling af en fysioterapeut. Hvis barnet har en muskulær torticollis, så vil barnet ofte også have tendens til lejringsbetinget skævhed af kraniet, fordi barnet ligger med hovedet til den ene side, så barnet bliver lidt mere flad i den side af hovedet... Nogle børn får også en forskydning i deres nakkeled, hvilket kan behandles af en kiropraktor - men det bør egen læge vurdere.
Prøv derfor at lægge mærke til, om jeres datter har en yndlingsside. Læg også mærke til om hun sover bedre, når hovedet drejer til den ene side, end til den anden. Problemer med stramhalsmuskel eller forskydning i nakkeled kan godt forklare, hvorfor hun nogle gange godt kan sove et længere søvnstræk og andre gange ikke kan, at det simpelthen kan handle om, hvordan hun er lejret...
Hun kan også have ondt i maven, og du nævner, at hun har haft lidt maveproblemer, som jeres sundhedsplejerske dog siger er normale.. Det er her vigtigt at medtænke, om hendes maveproblemer skyldes, at hun ligger så meget ved brystet som hun gør... Selvom det er vigtigt at du ammer hende frit og efter hendes behov, så er det også vigtigt, at hun får lidt pauser og ro i sin mave og det er her rigtig godt, at I har forsøgt med en sut. Det synes jeg faktisk, at I skal blive ved med. Det kan være et forsøg værd at prøve med forskellige typer af sutter - prøv både med sutter i naturgummi og i silikone. Prøv med runde sutter og flade anatomiske sutter, prøv evt. med en elastisk sut og se om der er en bestemt model, som hun virker til bedre at kunne acceptere.
Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper mælken igennem systemet og vil derfor give lidt ro i maven - og så virker det at sutte naturligt beroligende og kan hjælpe hende med at overgive sig til søvnen.
Det kan også være en overvejelse værd, om du måske overproducerer... Hvis du har rigtig meget mælk, så vil hun naturligt tage meget på i vægt, og det behøver ikke være noget problem - men nogle gange kan en overproduktion gøre, at barnet bliver ekstra grædende, uroligt, hun kløjs måske i mælken, når du ammer, slipper ofte undervejs i amningen, tager fat igen - virker til at have et "had-kærlighedsforhold" til brystet, hvor hun på den ene side gerne vil være ved brystet hele tiden, men også kan blive meget irriteret...
Din mælk består af flere dele - den første del af vandholdig og slukker tørsten, den ligner lidt skummetmælk, hvis du malker ud. Den næste del af mælken ligner mere letmælk og det er hendes egentlige mad, og tilsidst i brystet ligger så fløden, den federe mælk. Hvis man malker ud, så vil den ofte ligge øverst i flasken og sætte sig på kanten/indersiden af flasken. Det er vigtigt, at du lader din datter amme så længe fra et bryst af gangen, at hun får den fede fløde med ud. Den giver ro i maven, gør hende helt slap i kroppen og netop parat til at sove.
Hvis du har en overproduktion af mælk, så kan det gøre, at du har for meget af den vandholdige mælk i forhold til letmælk og fløde. Og det kan faktisk gøre, at hun så har svært ved at finde ro, virker søgende ved brystet hele tiden, græder mere, virker mere vågen, rastløs osv. Og at hun derfor har svært ved at slippe brystet, finde roen og falde i søvn og sove en længere lur.
Du nævner, at hun nogle dage er let at putte og andre dage er det helt utrolig svært, og hun kan være vågen i mange timer i træk, hvor hun nærmest ligger ved brystet hele tiden. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det mon vil hjælpe jer, hvis du er ekstra opmærksom på, hvordan du ammer hende, hvilken ammerytme du har, så du hjælper hende med at få så meget af den "fede fløde" ud og dermed hjælper hende til ro i maven, mere mæthed og dermed bedre søvn.
Jeg vil derfor anbefale dig, at du forsøger at amme hende fra et bryst af gangen. Du kan gøre det, at du starter med at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn og når hun så har spist godt der og virker til at have brug for en pause, så tager du hende op, bøvser hende af osv. Har hun noget i bleen, kan du evt. skifte hende her, så hun vågner lidt ekstra op til dåd - og så lægger du hende til samme bryst igen, men denne gang i tvillingestillingen. På den måde kan du hjælpe hende til at spise længere tid på et bryst af gangen og få den fede mælk med ud - og derefter skal hun så puttes.
Næste gang du ammer, så tilbyder du så modsatte bryst og gør det samme fra den side. Starter med den traditionelle stilling, bøvsepause, evt. skiftning - og så lægger til samme bryst men i tvillingestillingen.
Hvis hun derudover virker til at have behov for en tørstslukker eller hvis hun f.eks. har sovet et længere søvnstræk, vågner op og er naturligt sulten, så hun har brug for at blive ammet igen før hun skal sove næste lur - så tilbyder du hende det bryst, som du ikke har ammet fra, og lader hende spise toppen af dette før du så putter hende. Og når hun så vågner og har brug for et fuldt måltid, så starter du med at lægge hende til det bryst, hvor hun tog toppen sidst, så hun får tømt dette bryst tilstrækkeligt og igen hjælpes til at få den lidt federe mælk i maven.
Når du har ammet hende og vil putte hende fra dig, så kan det være en god idé at gøre det, lige når hun har spist, så hun ikke er faldet for meget i søvn. Evt. erstatte brystet med en sut. Evt. svøbe hende før du ammer hende sidste gang, så hun kan flyttes fra din favn og ned hvor hun skal sove, og stadig føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme, og så skiftet fra din favn ikke føles for voldsomt. Eller du kan være nødt til at sidde med hende mere eller mindre den tid hun sover, så du sikrer dig, at du på den måde holder hende sovende. Hvis du flytter hende f.eks. 20 minutter inde i søvnen, så risikerer du, at hun vågner for meget op og ikke vil kunne sove igen...
Det er også en rigtig god idé at flytte hende over i liften og så svinge den lidt, så du luller hende ind i søvnen med bevægelse. Læg også gerne dine hænder på hende, så hun kan mærke dig og fornemme, at du stadig er der og ikke er forsvundet... En putteklud, koblet til hende sut og gerne en klud, som du har sovet med og som derfor dufter af dig, kan være en rigtig god idé. Det vil give hende fornemmelsen af, at du stadig er tæt på, fordi hun netop kan dufte dig via kluden...
Det er naturligt, at I ikke kan putte hende, når hun er vågen. Det vil gøre hende ked af det. Start med at amme hende, se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i liften. Stå ved hende, brug dine hænder beroligende på hende, så der er lidt tyngde, vug hende blidt, imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - sving evt. liften stille...
Jeg vil anbefale dig to af mine andre bøger "Helens bog om Gråd & Trøst" - som måske kan give jer lidt idé om, hvorfor jeres datter græder og hvordan I kan hjælpe hende. Og "Helens bog om Amning & Flaske", som kan guide dig lidt i amning og de udfordringer der kan være her, overproduktion osv.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - jeg glæder mig til at følge jeres lille familie - og rigtig god pinse til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske