Brev:
Søvnproblemer hos spædbarn på knap 6 uger
19. maj 2018
Alder:
1 mdr.
Søvnproblemer hos spædbarn på knap 6 uger
Hej Helen.
Jeg håber du kan hjælpe mig, jeg blev for 5 1/2 uge siden mor til en skøn lille pige, som desværre har dage hvor hun nærmest ikke sover i løbet af de lyse timer, det er et problem der allerede opstod nærmest fra starten af (dog gik det bedre helt i starten).
Hun er født til tiden (5 dage over terminsdato) og både graviditet og fødsel var ukompliceret. Hun var lidt mindre end estimeret, hun vejede 2730 gr og var 50 cm lang (jeg har hverken røget, drukket eller taget medicin under graviditeten), men ellers var alt normalt.
Jeg fuld ammer hende og har hele tiden gjort det og hun har hele tiden været glad for at ligge ved mine bryster (nogle gange i flere timer af gangen) og hun vokser som ukrudt og jeg er sket ikke i tvivl om at jeg har mælk nok. Hun vejede ved sin 5 ugers tjek 4140 gr og var 58 cm lang.
Problemet består i, at hun i løbet af dagen er meget svær at få til at sove og nogle gange kun sover 20-30 min af gangen. I går havde hun en dag hvor hun nærmest ikke sov fra kl. 10-22, hver gang hun faldt i søvn hos mig eller min kæreste og vi ville putte hende i liften, vågnede hun med det samme grædende. Vi prøvede at gå en lang tur med hende på 1 1/2 time i barnevognen og først til aller sidst fik vi hende endelig til at sove (i min kærestes arme) og fik hende puttet i liften, men efter ca. 15 min vågnede hun igen og vi kunne ikke få hende til at sove videre.
Vi har prøvet at putte hende mens hun er vågen og vil så gå med hende, men ofte begynder hun at græde inde for det første minut og når hun først er begyndt på det, kan vi ikke få hende til at falde til ro igen før vi tager hende op og ofte vil hun ammes før hun falder rigtig til ro (vi kan heller ikke få hende til at tage en sut). Vi har også prøvet at putte hende når hun virker til at sove dybt, men med samme resultat, at der går under 5 min, så vågner hun og begynder meget hurtigt at græde.
Problemet er ikke dagligt, nogle gange kan vi sagtens putte hende og så sover hun 2-4 timer i liften i løbet af dagen og natten er (heldigvis) heller ikke et problem, der sover hun (for det meste) meget stabilt (mellem 2 og 4 timer af gangen, kun afbrudt af amninger). Og jeg kan sket ikke se at der er et mønster, jeg ved ikke hvorfor hun nogle dage er let at putte i liften om dagen og så bare sover uden problem og hvorfor hun så andre dage overhovedet ikke vil. Jeg har købt din bog børn og søvn, og synes jeg har styr på hvornår hun er træt, men synes ikke rigtig at bogen kan hjælpe mig i dette tilfælde.
Det skal siges at hun har lidt maveproblemer (min egen SP siger det bare er helt normale spædbarns maveproblemer, hun har mavekneb, meget luft i maven og nogle gange går der 3 døgn mellem hun har afføring). Jeg har haft hende til zoneterapi 2 gange for dette, og synes jeg ser en lille effekt efter behandlingen, men den er ikke vedvarende. Jeg har skiftet d-dråber til nogle som ikke er lavet på palmeolie og giver hende også gaio dråber, men uden den store effekt.
På forhånd tak :o)
Hilsen en mor der virkelig håber på et godt råd (jeg får så dårlig samvittighed de dage hun nærmest ikke sover)