Svar: Sengetid - 19 mdr.
7. maj 2018
Alder:
19 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at storebror er ved at blive renlig - tusind tak for den tilbagemelding :)
Jeg kan godt forstå, hvis I synes, at det er for sent for jeres lillebror på 19 måneder at sove, hvis han først sover kl 22 eller senere. Det er sent, når man skal op og i vuggestue næste dag - og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Det er naturligvis vigtigt at se på hans søvnbehov og forsøge at vurdere, hvornår han sover, hvor meget han sover og hvad der vil være realistisk at forvente. Jeg vil skønne, at han har brug for godt 13 timers søvn i døgnet med den alder han har. Og det betyder, at hvis han sover to timer til middag, så vil han skulle sove ca. 11 timers nattesøvn. Da han starter dagen kl 07, så betyder det, at han burde være parat til at sove omkring kl 20.
I skriver, at han bliver vækket af sin middagslur efter 2 timer, hvis han ikke vågner af sig selv og selvom han nogle gange sover en meget kort lur, så ændrer det ikke på hans puttetidspunkt om aftenen. De fleste børn på jeres drengs alder, vil have brug for 2-2.5 times lur midt på dagen, og I skal være opmærksomme på, at hvis han vækkes og dermed ikke sover nok, så kan man nogle gange risikere, at han powernapper på vej hjem fra institutionen. Altså at han faktisk er rigtig træt, når I henter ham og derfor lige blunder lidt på cyklen eller i autostolen, når I kører hjem. Og det kan faktisk gøre, at han så ikke er til at putte om aftenen. Søvn der ligger efter klokken 16 vil kunne "æde" af nattesøvnen og gøre, at han bliver meget svær at putte. Hos nogle børn betyder det, at han får en vågenperiode midt om natten og hos andre børn, at han begynder at vågne meget tidligt. Det kan derfor være bedre, at han får lov til at sove ½ time mere til middag, hvis det så betyder, at han ikke "falder hen" i løbet af eftermiddagen.
Det er vigtig med faste ritualer, som I fortæller, at I forsøger med. Genkendelighed giver tryghed og forbereder jeres dreng på at sove. Det er dog også sådan, at hvis I starter med at putte ham kl 20, og han først sover kl 22, så lærer han jo, at ritualet er noget der skal vare to timer. I er på den måde igang med at vænne ham til et 2timers ritual, hvor han puttes, I går, han smider sutten, kalder, I går tilbage, giver ham sut og putter ham med bamse og klud, går igen, han kalder, I vender tilbage, måske skal han have lidt vand, I putter ham igen, går igen, han kalder... og til sidst ender I så med at tage ham med ind i stuen... Og det er jo ikke det ritual I vil lære ham :)
Derfor er det nødvendigt, at I ikke putter ham før I med sikkerhed ved, at han vil kunne sove inden for ca. 15 minutter og med det ritual, som I gerne vil give ham. Det kan f.eks. være at tilbyde ham lidt vand af en kop (slut med mælk), sætte jer med ham på skødet og læse lidt i en bog. Han kommer over i sin seng, putter med sin bamse og I læser vider, synger en lille sang og han falder i søvn. Og det betyder, at han ikke skal puttes før klokken måske er 22.
Samtidig med at I gør dette, så skal I holde fast i dagsrytmen. Han skal stadig op om morgenen kl 07 og vækkes, hvis han ikke vågner af sig selv. Han skal sove 2-2.5 time til middag som han umiddelbart vil trives med og om aftenen puttes han først kl 22 - det gør han flere aftener i træk. Det betyder naturligt, at han kommer lidt i søvnundeskud, men det skulle gerne være sådan, at han så begynder at fornemme trætheden i kroppen og behov for at sove. Og stille og roligt rykker I så puttetidspunktet frem. Det vil sige, at I putter ham kl 21.45 - med samme ritual, som I plejer. Og stadig holde fast i dagsrytmen. Derefter kl 21.30, 21.15, 21.00, 20.45 osv. indtil I rammer tidspunktet kl 20, som nok er det tidspunkt han vil trives med på sigt.
Det kræver rigtig stor tålmodighed, og det kræver også, at der ikke sker nogle ændringer undervejs. At han ikke bliver syg, at I skal flytte, at han skal skifte institution osv. Og I skal holde fast i rytmen, uanset om det er hverdag eller weekend. Selvom det kan være dejligt, hvis han begynder at sove længere om morgenen, fordi han kommer sent i seng, så skal han ikke det - det er ikke om morgenen eller om dagen, at hans søvn skal forlænges, det er om aftenen. Og det tager tid - ofte 5-6 uger. Man kan ikke flytte tiden med 15 minutter aften efter aften. Det vil være nødvendigt at holde fast i samme puttetidspunkt flere aftener i træk, før man kan flytte på tidspunkterne igen.
Men før I begynder på dette projekt, så skal I naturligvis sikre jer, at han ikke sover så sent, fordi han skal sove lidt længere middagslur eller når at powernappe på vej hjem fra vuggestue :) Han lyder jo ikke til at være særlig træt om aftenen og faktisk ikke til at have behov for søvnen allerede kl 20...
Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at han hører til de børn, som blot har et mindre søvnbehov end gennemsnittet og at hans reelle puttetidspunkt derfor måske først er kl. 21... Når jeg skriver, at søvnbehovet er ca 13 timer nu, så er dette jo et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre - og måske har han behov for lidt mindre søvn. Stadig har han dog brug for sin middagslur og falder også let i søvn her - men så skal hans nattesøvn være kortere... :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske