Hvordan håndterer vi hans flip konstruktivt og kærligt?

7. maj 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Hvordan håndterer vi hans flip konstruktivt og kærligt?

Hej Helen,

Jeg har nogle spørgsmål omkring vores dreng som højest sandsynligt er særligt sensitv. Han har ikke været hos en ekspert, men når vi læser om det, er det som om nogle beskriver både ham og mig selv (og min bror og far).

I onsdags d 2 maj begyndte han at spise og sove i vuggestuen og blive hentet kl 16.30 i stedet for kl 12 (man kan kun hente på et af de to tidspunkter i vuggestuen her i Spanien).
Allerede da vi i weekenden plus helligedage mandag og tirsdag, fortalte ham at han om onsdagen skulle spise og sove der, begyndte han at ikke ville spise herhjemme, og flippe ud og over ''småting''. Især to ting har været gennemgående ting der har fået ham op i det røde felt den sidste uges tid - at jeg siger han selv skal gå fra soveværelset ud i køkkenet (tilbyder ham at holde i hånd, men han vil bæres) og hvis han ikke kommer op på mit skød og spise morgenmad (få gange ved andre måltider). Sker de to ting ikke, går han helt amok.

Indtil i dag har jeg selv spist færdig før jeg tog ham op på mit skød. Næsten alle de gange han er kommet op på mit skød, er han blevet rolig og har han spist. I dag tog jeg ham op på mit skød med det samme, og han blev rolig med det samme og var rigtig glad bagefter da han skulle skiftes og afsted til vuggestue.

De andre dage har han de fleste gange, når jeg ikke har taget ham op, gået fuldstændig amok og både spisning og at få ham trøstet/beroliget, har trukket ud til over en time og næsten to timer - hvor han flere gange skiftede mellem at være ok til at gå amok/græde. I starten tænkte jeg at han ikke skulle 'styre' og bestemme at vi skulle bære ham og at han skulle spise på mit skød, men jeg er bange for at det skader ham og pt er der ikke kommet noget godt ud af 'den hårde måde'.

Når jeg ikke tager ham op spiser han enten meget lidt eller ingenting, han har ellers spist rigtig godt siden december (har tidligere spist ret dårligt/lidt indtil han fik klippet sit tungebånd i Holland slut november -siden der har han spist rigtig godt -alle mulige ting han kun spiste få gange før og normale portioner).

Som tidligere nævnt har han, siden vi i dagene forinden, fortalte ham at han skulle spise og sove i vuggestuen, fremover været meget mere pylret og 'hysterisk', mindre appetit og mere og længere tid vågen om natten.
Siden onsdag har han grædt mere om natten og flere gange været utrøstelig både i løbet af dagen og natten. Han har ikke været utrøstelig hver nat og som regel kun en gang pr nat. Derudover kun grædt lidt et par gange og sovet videre når jeg har holdt hans hånd.

Når jeg skriver utrøstelig, mener jeg at han ikke vil røres - jeg må ikke holde ham i armene, holde hans hånd, stryge ham over ryggen og han skubber mig væk (han har aldrig været vild med at blive strøget på hovedet). Jeg prøver derfor at synge for ham og sætte mit ansigt tættere og tættere mod hans, hvorefter han efter ...

Annonce

... 15-40min falder til ro og tilsidst i søvn. Når han flipper ud om dagen prøver jeg at berolige ham ved at snakke om noget andet eller forklare ham at han er dygtig til at gå og at jeg ikke bærer ham, men han er for ophidset til at høre efter virker det til.

I dag blev han ked af det da min mand/far hentede ham -det har han gjort mange gange før, og han har ikke grædt siden opstartsfasen feb/marts (han startede i sep og var der okt og noget af nov. men var syg hele tiden og spiste ingenting hvorefter vi tog til holland og derefter hos min moster på en gård i dk - hvor han holder meget af at være). Jeg var udenfor vuggestuen og da han så mig stoppede han med at græde. men efter han havde drukket sin juice -gik han amok over at jeg ikke ville bære ham ca 20 m over til bilen og holdt først op da han havde sidet hos mig ca 15-20 min på hans værelse. lige pludselig kommer han helt ud af det.

Skal jeg bare tage ham op og bære ham når han går amok/bliver ked af det? Nogle gange banker han hovedet ind i væggen hvis jeg ikke tager ham op (det har han ikke gjort i mange måneder). Ofte bliver jeg med ham og krammer ham eller snakker med ham, holder i hånden osv men det hjælper ikke lige umiddelbart.

Han har siden starten af april sovet på sit eget værelse. Før det stod hans seng i vores soveværelse. Det gik fint og han vågnede kun ca et par gange om ugen og faldt hurtigt i søvn. Mange nætter vågnede han slet ikke.

Han forstår alt hvad vi siger og nikkede glad og sagde ja (som han plejer at gøre når der er noget han godt kan lide og gerne vil). Men det er selvfølgelig svært at vide hvor meget han forstår ift hvad det indebærer i praksis.
Han er glad når vi siger farvel til ham og når vi henter ham (bortset fra i dag).
Pædagogen siger at han trives rigtig godt. hun kendte ikke noget til særligt sensitiv og det virkede på mig som om hun lidt synes vi var overbeskyttere og at hans adfærd er helt normal for børn, men hun sagde at hun ville være mere opmærksom på de ting vi nævnte -bl.a at han ikke altid overfor andre end os udtrykker når han bliver ked af det, eller der er noget han ikke har lyst til, men ikke siger noget og kigger ned i jorden.

Så spørgsmålene går på hvordan vi håndterer det -også taget i betragtning at han højest sandsynligt er særligt sensitiv?

Tror du noget af hans adfærd er bevidst for at få sin vilje og at vi skal holde fast i det vi plejer -spise i egen stol og ikke bære rundt på ham?

Når han ikke vil have far, skal vi så insistere? hvis han er i det røde felt trøster jeg ham altid. men fmed småting som at tørre hans næse eller løfte ham op på en stol, siger jeg at papa kan også og så brokker han sig men det er kortvarigt med disse småting. men hvis han er helt oppe i det røde felt kan min mand ikke trøste ham.

Håber du kan finde hovede og hale i min rodede beskrivelse.

På forhånd tak for din tid.

Bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie