Svar: Gør skade på sig selv om natten
1. maj 2018
Alder:
20 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med William lige nu, og netop i 18-20 måneders alderen oplever mange forældre udfordringer med søvnen. Det handler ofte om, at børn i denne alder begynder at få lidt farefornemmelse. Altså at han nu begynder at opleve verden lidt mere farlig - hverdagen er ikke bare sjov og ballade, men han oplever nu flere og flere udfordringer og krav.
Det er f.eks. hvis han skubber sin høje stol foran sig, hen til køkkenbordet, klatrer op og finder ud af, at han ikke selv kan komme ned. Eller at han begynder at løbe og derfor falder og slår sig. Det kan også være jer forældre, som siger mere og mere "nej!" i løbet af dagen eller holder fast i ham, fordi han ikke må løbe ud på vejen. Han møder også modstand fra andre børn - børn som skubber, tager legetøj fra ham, eller som måske bider eller slår ham. Alt sammen er det med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, både når han skal overgive sig til søvnen og også når han sover.
Han kan derfor have sværere ved at falde til ro nu. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, give slip og overgive sig til søvnen - og når han sover, så sover han ofte meget uroligt. Det betyder, at han kan have svært ved at ligge fysisk stille og mange børn vil i denne alder have en periode, hvor de pludselig vågner med skrig og gråd om natten. Alt sammen fordi alle oplevelser skal bearbejdes, og drømmeaktiviteten er lige nu ekstra stor. Og nogle gange er de faktisk rigtigt svære at trøste - og det er faktisk ofte også i denne alder at anfald af natteskræk opstår...
Natteskræk er en søvnforstyrrelse, som ofte ses hos små børn, og det er en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn. Det betyder at barnet befinder sig i en slags gråzone mellem at være i søvn og være vågen. Derfor vil mange opleve, at barnet ikke fornemmer vores tilstedeværelse, at han ikke fornemmer, at du er der for at hjælpe og mange forældre beskriver, at barnet skubber dem væk, afviser dem, når de forsøger at trøste eller hjælpe barnet videre i søvnen.
Det, at din dreng vågner med et skrig og kan gøre skade på sig selv om natten, tyder på et anfald af natteskræk. Episoderne med natteskræk kan variere fra få minutter til 30-60 minutter, og barnet kan have anfald af natteskræk i forskellige grader. Det kan være milde anfald, hvor barnet efter gråd/skrig relativt hurtigt er parat til at blive lagt ned og kommer videre i søvnen, til voldsomme anfald, hvor barnet yder skade på sig selv og næsten virker til at være i en trance - og det kan være meget svært at vække barnet.
Normalt skal man ikke vække børn med natteskræk, fordi det forekommer imens barnet sover dybt - MEN, når børn yder skade på sig selv, er man nødt til at vække dem! Og det lyder hos jer som om, at du ret hurtigt kan få ham op og ud af det anfald han har og derefter så kan putte ham og få ham videre i søvnen. Og det er rigtig fint. Jeg tænker, at det hos jer nok er en periode, som lige nu skyldes alder og udvikling...
Man kan godt nogle gange forebygge natteskræk - det kræver at man ved præcis hvornår det opstår. Her kan man gå ind til barnet, få barnet til at sætte sig op, tilbyde barnet lidt vand at drikke og derefter putte barnet igen. På den måde få man trukket barnet op i søvnstadier og forhindrer derved, at barnet kommer ned i det dybe søvnstadie, hvor anfaldet af natteskræk opstår - og herefter sover barnet så videre. Men det er naturligt svært, hvis anfaldene ikke opstår hver nat og svært, hvis de altid først opstår kl 03, hvor du jo selv sover rigtig godt.
Natteskræk er ikke farligt, og det ser værre ud for dig som står og kikker på, end det er for jeres dreng, der befinder sig midt i det. Så prøv at tage det roligt, hjælp ham videre i søvnen så godt du kan og sørg for at være hos ham med det samme, præcis som du gør:)
Med hensyn til opvågninger tidlig morgen, så kan dette også skyldes drømmeaktivitet. Det kan dog også skyldes hans dagsrytme og du skal være opmærksom på om han nogle gange tager en lille powernap på vej hjem fra vuggestue. Hvis han har tendens til at falde i søvn i bilen eller på cyklen, når I kører hjem efter en lang dag, så kan det være denne lur som giver udfordringer. Det kan gøre, at han enten bliver svær at putte om aftenen, pludselig får opvågninger midt nat eller begynder at vågne meget tidligt om morgenen.
Du skal derfor være opmærksom på, hvornår han sover middagslur, og hvor lang hans lur er. Det er godt, hvis middagsluren ikke ligger så tidligt, at eftermiddagen bliver alt for lang for ham. Derfor kan det nogle gange være hensigtsmæssigt at putte ham en lille smule senere, så han står lidt senere op af sin lur, og dagen derfor bedre kan hænge sammen for ham. Det nytter ofte ikke noget at putte ham senere om aftenen, det er rytmen dagen igennem, der skal ændres lidt på :)
Derudover skal I naturligvis også se på hans samlede søvnindtag i forhold til hans behov. Jeg tænker, at han nok vil trives med godt 13 timers søvn i døgnet med den alder han har nu, og det betyder, at hvis han f.eks. sover 3 timer til middag, så vil hans nattesøvn kun vare ca. 10 timer. F.eks. fra kl 19.30-05.30/20-06... Sover han kortere middagslur, vil han naturligt godt kunne sove en længere nattesøvn, men samlet skal I nok regne med at hans behov er godt 13 timer nu...
Det er derfor også vigtigt, at man som udgangspunkt ikke vækker ham fra middagsluren, men lader ham sove det som han viser behov for - og så forsøger at passe puttetidspunktet ind om aftenen, så natten også kan fungere :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der kan spille ind hos jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske