Brev:
Problemer med søvnrytmer om dagen + manglende struktur på måltider
1. maj 2018
Alder:
4 mdr.
Hej Helen.
Jeg har ofte haft stor glæde af at læse dine svar på andres læserbreve, men nu er vores problem lidt mere specifikt, så nu håber jeg, at du også kan hjælpe med det ☺
Mine spørgsmål drejer sig om vores søn, som i dag fylder 4 mdr. Han har haft en lidt hård start på livet præget af meget uro, gråd og et enormt behov for at være på arm. De første måneder fik vi af vide, at det var normalt, men vi var ikke enige og vi opsøgte derfor en osteopat. Hun har behandlet ham 3 gange med stor succes, men vi har stadig nogle problemer som hun ikke kan hjælpe os med.
SØVN:
Når han skal lægges til at sove, skal han vugges i søvn i armene, og det er uanset tidspunktet på dagen. Hvis ikke han sover rigtigt når man lægger ham fra sig i sengen/barnevognen, så vågner han og kan da ikke falde i søvn selv. For det meste begynder han at sutte på sine fingre, hvilket han ofte ender med at blive irriteret over (han tager meget sjældent imod sutten).
Hans søvnrytmner er som følger:
• Vågner omkring kl 6 - 6.30
• Lægges i barnevågnen til lur omkring kl 8 – 8.30 (en periode sov han min. 2 timer, men nu svinger det meget mellem 30 min – 2 timer)
• Afhængig af hvornår han vågner forsøger jeg at lægge ham igen efter 1,5 – 2 timer, men her sover han sjældent mere end 30 – 45 min.
• Omkring kl 15 skal storesøster hentes i vuggestue, og for det meste kommer han med i barnevognen. Han falder som regel i søvn lige inden vi er der, men vågner så når jeg bærer ham ind i liften (hvis jeg lader ham stå ude vågner han og skriger mens jeg er inde og hente). Når vi går hjem fra vuggestuen omkring 15.30 falder han ofte bedre i søvn, og vi går gerne en tur på legepladsen, så han har mulighed for at sove lidt længere. For det meste sover han samlet set ca 45 min.
• De korte lurer i løbet af dagen betyder, at han jo selvfølgelig også er mere træt om aftenen, i øjeblikket lægger vi ham derfor i seng ved 18-18.30 tiden. Det tager typisk en halv times tid, nogle gange længere.
• Når han først er faldet i søvn er natten nem og meget rutinepræget. Han vågner typisk omkring kl 20, 01 og 05 og får flaske. Efter disse er det intet problem for ham at falde i søvn igen.
Så for at opsummere: Han har meget struktur på sin nattesøvn, men dagtimerne sejler. Han græder stort set altid når han skal lægges til at sove, og han falder ikke i søvn selv, men kræver at man vugger ham i søvn i sine arme.
Han sover i vores soveværelse om natten, om formiddagen i barnevognen, og resten af dagen er det typisk på sofaen, i mine arme eller i barnevogenen, afhængig af planer, humør og hvor nemt han falder i søvn.
Hvis jeg går tur med ham i barnevognen kan han også godt falde i søvn, men hvis vi går steder hvor der er mennesker, trafik eller i butikker, så vågner han meget nemt og bliver da ofte utilfreds med at ligge i barnevognen. (barnevognen skal kører)
MAD:
Jeg har en fornemmelse af, at en del af hans søvnproblemer skyldes hans manglende struktur på måltiderne.
Jeg ammede ham de første 6 uger, og gik derefter over til flaske. Årsagen var, at jeg havde det meget svært med amningen. Skiftet til flasken gik egentlig okay, men problemet er bare, at jeg ikke synes, at hans spisevaner har ændret sig i takt med hans alder.
Vi laver flasker med 120 ml. Vi bøvser ham efter ca. 80 ml. og herefter afviser han ALTID flasken. Hvis vi springer bøvsning over, kan han nogle gange spise hele flasken, men så gylper han også meget bagefter. Om natten hvor der ellers er gået mange timer uden mad, der afviser han også flasken efter bøvsning.
Da vi ikke har nogen struktur på måltiderne, er det ikke altid han gider spise inden lur, og tit oplever jeg, at han vågner fordi han er sulten. Når han så har fået mad kan han falde i søvn i mine arme, men han vågner stort set altid hvis jeg da forsøger at lægge ham fra mig.
Det er meget forskelligt hvornår og hvor mange flasker han spiser i løbet af en dag, men typisk er det mellem 7-10 flasker (af ca. 80 ml.).
Han har siden fødslen taget på og vokset som han skulle, så umiddelbart er der ingen problemer der (ca 64 cm og 7 kg).
Vi har haft perioder hvor han har gylpet rigtig meget, men det er aftaget. Til gengæld virker det som om han har meget luft i maven, og der kan ofte godt gå to dage mellem afføring.
Jeg har de sidste dage forsøgt at give ham lidt tynd majsgrød, men det afviser han totalt. For mig virker det som om, at han spiser når han virkelig er sulten, og når den værste sult er stillet, så gider han ikke mere. Han får NAN sensilac, og vi har forsøgt at skifte til allomin, men det ændrede ikke det store, udover at han gylpede mere. Jeg har også forsøgt at skifte flasker, men det gad han slet ikke.
Opsummering af mine spørgsmål:
• Kan vi hjælpe ham til at lære at falde i søvn selv, og evt hvordan?
• Hvor meget vil du mene han skal sove i løbet af dagen, og hvordan kan jeg sørge for, at han får de timer når han nægter at sove eller vågner meget nemt?
• Hvorfor sutter han så meget på sine fingrer? Det virker ikke som om han finder ro ved det, men nærmere bliver mere irriteret over det.
• Er det et problem, at hans måltider er så små, udover at det generer mig? og hvordan får vi noget rytme på?
• Hvad kan jeg gøre for evt. at vække hans interesse for grød? (ved godt at det stadig er lidt tidligt)
Som bonus info kan jeg tilføje, at han har en MEGET aktiv storesøster på 2,5 år. Hun er meget afhængig af, at man sidder ved hende når hun skal sove (båd til lur og nat), og det er derfor næsten umuligt at være alene med dem begge. Derudover så oplever jeg, at hun ”forstyrrer” de få rytmer lillebror har, når hun er hjemme i weekender eller har fridag fra vuggestue. Dette skyldes både, at hun har svært ved at lade ham være, men hun er samtidig meget højrystet og er ikke så god til at høre efter – haha.
Jeg beklager hvis min fortælling er lidt uoverskuelig, men jeg håber meget du kan hjælpe.
På forhånd tak ☺
Med venlig hilsen
Mia