Svar: Løsning på natamningsproblem, og videre plan
23. april 2018
Alder:
8 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af, hvordan du har hjulpet din dreng til at spise og indtage mere væske i løbet af dagen, sikret ham tilstrækkeligt med mælk, når han har diet hos dig - og hvordan det har hjulpet til en længere og mere sammenhængende nattesøvn. Det er nogle meget fine refleksioner, og du har reageret fuldstændig hensigtmæssigt - stort skulderklap for det! Det er virkelig godt gået!
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og i 8-9 måneders alderen trappes ofte ned til 3 amninger. Disse amninger ligger ofte før middagslur, aften og sen aften, og det betyder at man i denne alder kan begynde at springe den tidlige morgenamning over.... Der er dog også nogle børn som vælger at tage de tre amninger om natten - aften, sen aften og tidlig morgen og så helt undværer brystet om dagen.
Når jeg ser din dagsplan, så starter jeres dreng dagen ret sent og måske er det ved at være tiden, at I ændrer lidt rytme... Jeg forstår godt, hvis du vælger at bibeholde den tidlige morgenamning, fordi han (og du selv) så kan sove lidt længere - hvis du er B menneske er det rigtig dejligt ikke at skulle stå op, når han vågner kl 06.30-07... Men hvis du gerne vil undgå at amme ham på dette tidspunkt, så kan det faktisk være en overvejelse værd, om I skulle starte allerede der.
Det vil naturligt ændre hans rytme lidt hele dagen igennem, og det spiller her også ind, hvornår I har planlagt, at han skal i dagpleje/vuggestue, og jeres hverdag derfor ændrer sig, fordi I så nok skal tidligt op om morgenen... Hvis du har planlagt at have ham hjemme gennem længere tid, så behøver du ikke ændre rytme af den grund - men er planen at han skal passes ude, så kan det være en god idé at medtænke dette i forhold til tiden frem og som sagt i forhold til at undvære amningen om morgenen.
Hvis du vil prøve at skabe en ny dagsplan, så kunne den f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Vågner ca 6.30, hvor dagen så starter, og han skal ikke ammes her
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. 9-9.30
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, stykker af frikadelle osv. Gerne rester fra aftensmaden og mad med mere og mere bid. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos evt. lidt frugtgrød med mme og vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal stadig være mos og også mad i stykker - mad som spises med fingrene og som han selv kan holde i hånden og mad som du giver ham med en ske. Vand af kop.
Kommer bad og gøre klar til natten
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Ca kl 19-15.19.30 og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten som nu ca kl 19.30-20
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt fra begge bryster som nu
Som du kan se, er der i denne plan også 4 amninger og i løbet af den næste måned kan du så forsøge at trappe ud af amningen kl 05. Det er her rigtig fint at du kun ammer fra et bryst af gangen og så kan du gradvist forsøgt at afkorte denne amning mere og mere, så han lærer at sove uden brystet her. Jeg vil forsøge med amningen før middagsluren igen og erstatte amningen kl 16 med et større måltid for netop at give lidt ekstra mæthed så han igen bedre kan undvære en amning om natten...
MEN.. Når det så er sagt - så skal du ikke ændre noget som fungerer! Og lige nu lyder det faktisk som om, at rytmen og antallet af amninger virker hos jer. Jeres dreng er stille og roligt igang med separationsfasen, og det vil naturligt også påvirke hans søvn og søvnrytme og kan forklare, hvorfor han nogle gange vil vågne og søge ekstra fysisk kontakt og nærhed - og også kan søge brystet lidt ekstra. Det er dog vigtigt, at du forsøger at holde fast i, at han ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk flere gange om natten, hvis han spiser og drikker, som du beskriver i dagsplanen - og at du derfor forsøger at hjælpe ham videre i søvnen uden brystet.
Jeg er faktisk lidt tilhænger af, at du bibeholder den nuværende plan - fordi det allerede har gjort en kæmpe forskel hos jer, og det lyder som om, at I alle tre trives med denne rytme i hverdagen. Og så netop fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget de næste par måneder. Samtidig så er han jo ikke helt fyldt 8 måneder endnu, og det er helt okay, at han har brug for en ekstra amning - og samlet kan det godt tælle for 4 amninger, som du så fint selv skriver :)
Når børn rammer separationsfasen, hvilket ofte især ses i 8-10 måneders alderen, så vil man ofte opleve, at de kan have svært ved at overgive sig til søvnen, og når de endelig sover, så sover de meget uroligt, de har svært ved at ligge stille, de græder, klynker osv. Det handler både om, at han i den alder begynder at kravle, øver sig i rent motorisk at bevæge sig på afstand af jer, ligesom han begynder at øve sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje.
For at kunne bevæge sig ud i verden og dermed begynde at separere sig lidt fra dig/jer, så er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Og det betyder, at han i denne alder godt kan begynde at virke mere klyngende. Han vil vise behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, han kan blive meget ked af det, hvis du f.eks. går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen, eller han kan begynde at græde, hvis bedsteforældre, fremmede eller andre henvender sig til ham, kikker på ham osv. Han vil tydeligvis helst være på din arm. Han har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Han kikker på dig, prøver at finde ud af, hvordan du reagerer og hvis du tager det roligt og signalerer at alt er okay så bliver han også mere rolig.
Den store motoriske udvikling, de motoriske færdigheder som han i denne alder øver nu - krybe, kravle, trille, sætte sig, rejse sig osv. Det øver han både når han er vågen, men også når han sover. Og det betyder at han om natten får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Derfor vil han i denne alder godt kunne vågne og søge dig, - ikke fordi han skal tilbydes brystet, men fordi han har brug for din hjælp til at blive lagt ned igen.
Han kan på samme måde begynde at drømme mere og derfor sige en masse lyde imens han sover, - han kan smågræde, klynke, grine, pludre - alt sammen imens han drømmer. Og det er ikke ensbetydende med, at han har brug for at få brystet igen...
Så hvis han begynder at vågne mere op om natten de næste par måneder, så er det altså ikke nødvendigvis fordi du skal ændre på dagsplanen, men kan i stedet sagtens handle om alder og udvikling - at han er i separationsfasen. Og det er derfor godt, hvis du kan hjælpe ham med stillingskift, hjælpe ham med at få dynen på, som han har sparket af osv. og stadig holder fast i at han ikke behøver mælk om natten - han skal hjælpes med så lidt aktivitet fra din side som muligt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske