Brev:
Løsning på natamningsproblem, og videre plan
23. april 2018
Alder:
8 mdr.
Løsning på natamningsproblem, og videre plan
Kære Helen
Igen tusind tak for svar – og igen utrolig brugbart!
Og nu er det endelige lykkedes mig at få ham til at sove flere længere stræk om natten! Så denne gang skriver jeg, fordi jeg har spørgsmål til hvad det næste er, jeg skal foretage mig. Han bliver 8 mdr den 29.april.
Jeg har, siden mit sidste brev (hvor jeg primært havde fokus på maden), haft fokus på hans indtag af mælk og væske i løbet af dagen - for som du skriver, så kunne hans mange opvågninger skyldes tørst! Og det havde jeg stærkt på fornemmelsen, eftersom han altid drak meget om natten. Særligt fik jeg fokus på det, fordi han havde en nat, hvor han vågnede hveranden time = kan være indikation på at han forsøger at øge mælkemængden, som du har skrevet i et tidligere brev til mig.
Jeg lagde mærke til, at han ikke tog meget fra ved brystet inden eftermiddagslur, så jeg rykkede tidspunktet for denne amning og udskiftede den med hans eftermiddagsgrød kl 16 (samtidig med at jeg øgede mængden af maden til frokost og aften). Og så skete det mirakuløse - han sov fra 20:30-01 og efter amning helt til næste morgen ved 5-tiden!! (Og så igen til ca 8:30, som han plejer). Jeg kunne næsten ikke forstå det, og gentog processen næste dag - men så begyndte han igen at vågne v 22-tiden og ved 02:30-tiden udover de andre natamninger! Og det kunne jeg simpelthen heller ikke forstå.
Jeg fik så fokus på, at han ikke nødvendigvis drak nok ved amningen kl 20:30 inden putningen om aftenen. Før ammede jeg ham med lyset dæmpet, hans dyne viklet om ham, nusseklud og hans lille spillebamse, fordi jeg har villet sikre mig, at han var træt nok når jeg lagde ham i hans egen seng. Som har været nødvendigt i transitionsfasen ml at have ligget ved mig hele natten til at skulle sove på eget værelse. Og jeg har så lirket brystet ud og puttet ham over i sin seng, når han har virket meget døsig. Men det har jo ikke nødvendigvis været fordi han var færdig ved brystet? Så jeg startede amning en halv time før end jeg plejede, luftede ud på værelset, ventede med at trække gardinerne for og ammede ham uden at putte ham i dynen og kun med nusseklud. Og så spiste han noget bedre - altså han spiste mere effektivt længere ved mit bryst. Og da jeg lagde ham i sengen vendte han sig bare om på siden og faldt stille og roligt selv i søvn uden gråd!! - og denne gang sov han til 23:30 og vågnede først ved 5-tiden. Så lige der kunne jeg bare høste alt det arbejde, jeg (og min mand) har lagt i det de sidste måneder! Og det har nu gentaget sig lige siden. Så jeg er meget glad! Og min krop har haft behov for den mere sammenhængende søvn.
Jeg ved jo reelt ikke, hvor meget mælk han indtager ved hver amning, hvilket gør det vanskeligere, end hvis han var på flaske. Men det virker altså ikke til, at han har et søvnassociationsproblem, som jeg først troede, men at han reelt har været tørstig. Og løsningen har været, at sørge for at han får nok mælk og mad i løbet af dagen. En ting er bare sikkert – det virker for en stund. En anden ting er lige så sikkert - efter at have levet i zombie-søvnmangel-land i månedsvis, så tør jeg simpelthen ikke lave noget som helst om!! Og endnu en ting er lige så sikkert - efter erfaring ved jeg, at det gør han – for han vokser jo og bliver større og skal på sigt ikke ammes. Og allerede nu, efter halvanden uge, er han begyndt de sidste bare dage at virke mere sulten til hvert måltid, og hans søvnstræk om natten er ikke længere på 5,5 timer, men på 4 (hvilket stadig er godt). Fx i nat vågnede han kl 00:30, kl 03:30 og kl 6:30, og sov ikke efter 6.30, som han ellers plejer. Så han er begyndt at vågne, tidligere fra midnatsamning og vågne en ekstra gang om morgenen. Så nu ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre – for jeg har haft en oplevelse af at det er meget vigtigt at han er tørstig nok, når han ammes kl 16 og 20:00, så hans mælkeindtag er stort nok, så han ikke har skullet indhente det om natten. Samt at han er sulten nok til sine måltider. Så derfor gør jeg det sådan, at både amninger og måltider ikke ligger for tæt.
Hans dagsrytme ser nu således ud:
05: amning fra et bryst
(6:30 (ny opvågning med behov for amning fra andet bryst for at sove videre) (så reelt er kl 5 og 6:30 én amning)
8:30 vågner
9:00 morgenmad (50-60 g) og vand af kop
10:45- ca 12:30 lur
13:00 frokost (90-120 g) og meget vand af kop
14:45- ca 15:45 lur
16:00 amning fra et bryst (tørstig og drikker meget) (nr. 2 amning)
18:30 aftensmad (90-120 g) og en smule vand af kop
19:30 bad
20:00 amning så vidt muligt fra begge bryster, og er begyndt at tilbyde ham lidt ekstra modermælkserstatning fra kop efter amningen (nr. 3 amning)
20:30 putning og godnat
ml 23:30-01 amning fra begge bryster (også her meget tørstig, og kan godt die i 3 kvarter) (nr. 4 amning)
Jeg har skrevet mængde af mad ned (ekskl det frugt og grønt han sidder med selv), som han nogenlunde har spist den sidste tid, så du kan se hvor meget mad han spiser - jeg har ikke rigtig en ide om det er alderssvarende, for lidt eller for meget, men det er det han glædeligt spiser. Jeg kan godt lokke mere i ham, men jeg er meget opmærksom på, at det på nuværende ikke skal erstatte en amning. Men det skal det jo selvfølgelig på sigt! Men jeg overvejer, om jeg skal øge mængden af mad til hvert måltid. Så der stadig er lang tid nok i mellem amning og mad, men at mængden af mad sættes op.
Så nu til mine spørgsmål – er det normalt med de 2 amninger og natten på nuværende tidspunkt?
Og hvad foreslår du, jeg skal jeg gøre herfra mht amning og mad? Altså hvordan sikrer jeg mig, at han får nok mælk, men også at han får nok mad.
Det blev et meget langt brev, men jeg vil bare sikre mig, at du har det hele med, så du kan se processen og bedre give forslag til, hvad jeg skal gøre :)
Jeg ser meget frem til at høre fra dig
Mange venlige hilsner
Anne