Svar: Putning af søn på 20 mdr.
16. april 2018
Alder:
20 mdr.
Kære Kolonihaveforældre
Hvor lyder det dejligt, at I er flyttet i kolonihave - jeg går ud fra, at I skal bo der de næste mange måneder, og det giver masser af mulighed for udeleg, som det lyder som om, at jeres dreng elsker! Dejligt! :)
Hvordan er jeres drengs rytme i løbet af dagen? Altså hvornår står han op, hvornår sover han middagslur, og hvor lang er den? I fortæller, at han puttes kl 19:15, og at han ofte først sover efter en time.. Og det lyder faktisk som om, at I putter ham for tidligt. Derfor spiller rytmen ind...
Med den alder han har, så skal I nok gå ud fra, at han har brug for godt 13 timers søvn i døgnet. Det betyder ofte, at han vil trives rigtig godt med ca. 11 timers nattesøvn og ca. 2 timers middagslur, max 2.5 time. Sover han længere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere. Hvis han f.eks. starter dagen omkring kl 07 og sover middagslur fra kl 12-14-14.30, så vil han altså ikke skulle puttes før omkring kl 20... Og derfor er I nødt til at se lidt på, hvordan hele dagens rytme er, og om der skal ændres lidt ved hans puttetidspunkt :)
Hvis I mener, at puttetidspunktet kl 19.15 er det rigtige tidspunkt, så spiller det her nok ind, at I har brugt en time på putning i næsten et år... Det betyder jo, at jeres dreng har lært, at det er sådan putning foregår. Det er den erfaring han har med sig :) Og for at ændre på dette, så er det vigtigt, at I putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne sove inden for ca 15 minutter. Det betyder altså, at hvis han normalt ikke sover før klokken er 20.15, så skal han ikke puttes før klokken 20.15 - heller ikke selvom hans udregnede behov siger, at han skal puttes kl 19.15. Samtidig med at I putter ham sent, så er det meget vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen. Det betyder, at han skal op til samme tid om morgenen - og han skal altså vækkes, hvis han ikke vågner af sig selv. Det betyder også, at han ikke skal sove mere end 2 timer til middag (hvis det er det han normalt trives med). Det er ikke meningen, at hans nattesøvn skal forlænges om morgenen, eller at hans dagssøvn skal forlænges. Det er nattesøvnen om aftenen, som skal være længere.
Og gradvist - i takt med at I holder fast i dagsrytmen, så skal I så putte ham tidligere og tidligere, ofte med 15 minutters intervaller. Det vil sige, at hvis han puttes kl 20.15, så begynder I at putte ham kl 20, kl 19.45, 19.30, 19.15.. Så han gradvist vænnes til at falde i søvn inden for ca 15 minutter, men hvor I rykker tidspunktet lidt frem. I vil ikke kunne flytte på hans puttetidspunkt aften efter aften, men er nødt til at bibeholde samme puttetidspunkt gennem flere dage, før I kan ændre på tiden igen. Og det vil ofte tage 5-6 uger, før det lykkes at ændre rytmen helt. Og det kræver at dagsrytmen holdes, og også at han ikke bliver syg undervejs, skal starte i dagpleje, vuggestue eller lignende - hverdagen skal være så ens som muligt, når I forsøger at ændre på hans rytme :)
Med hensyn til "stryge-tøj-metoden", som I har forsøgt, så er det lidt for tidligt, at I begynder at gå og give ham forklaringen om, at I lige skal rydde op, gøre rent eller lignende. Idéen med metoden er, at I skal være på værelset eller lige ved døren, så han kan se jer. I må ikke forsvinde fra ham, og han skal ikke behøve rejse sig i sin seng for at sikre, at I er der. Det er vigtigt, at han kan ligge i sin seng og se jer, netop blive beroliget af at I ikke går og på den måde lære, at han trygt kan blive i sin seng, I forsvinder ikke fra ham, selvom I er på afstand. Og I kan samtidig også berolige ham med ord, og I må her f.eks. gerne sige "læg dig ned skat" eller lignende, fordi det har stor betydning for hans evne og lyst til at blive liggende, at han selv gør dette. Hvis I går hen til ham og igen og igen lægger ham, så virker det nærmest som en fjeder - lige så snart I vender ryggen til ham, så rejser han sig igen. Derfor er det godt, hvis I på afstand med jeres nærhed og ord kan få ham til selv at lægge sig ned :)
Og når han kan det, når han oplever, at det er okay at være i sin seng, at I ikke forvinder men er der og bare laver noget kedeligt, når han skal sove, så kan I begynde at gå kortvarigt fra ham. Starte med at sige "jeg henter lige en bluse, så kommer jeg igen", så går I ud og henter noget vasketøj og vender tilbage. Så han lærer, at I ikke forvinder, og at I kun er kortvarigt væk. Han kan stole på, at I kommer tilbage til ham, og at han ikke er ladt alene. Og derfra kan I så begynde at sige, at I går ud og gør rent, rydder op osv. og han kan ligge og lytte til jer, ved at I er der og føler sig helt tryg ved det :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat! Og rigtig god sommer i kolonihaven!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske