Putning af søn på 20 mdr.

16. april 2018

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Putning af søn på 20 mdr.

Kære Helen

Vi skriver til dig i håb om at få råd til putning af vores søn på 20 måneder. Han er en utrolig glad dreng, der spiser og drikker fint i løbet af dagen. Vi er netop flyttet ud i vores kolonihave, og han er udenfor stort set hele dagen, hvilket er lige efter hans hoved. Efter aftensmaden får han alt tøjet af og så løber han glad splitter nøgen rundt om spisebordet, mens han synger uforståelige sange. Alt i alt en dreng der stortrives, hvis vi selv skal sige det ☺

Nu til problemet: Det lange putteritual optager en forælder minimum 1 time hver aften, og det har stået på meget længe. Nok omkring 1 år!

Når han bliver lagt i seng omkring kl. 19:15, taler vi om det han har oplevet i løbet af dagen. Han lytter interesseret og ”snakker” lidt med. Herefter insisterer han på, at vi bliver siddende ved hans seng til han sover, gerne syngende mens vi holder ham i hånden. Det med at holde i hånd er vi ved at have afvænnet ham, men han ...

Annonce

... protesterer højlydt, så snart vi gør anløb til at gå ud af soveværelset.

Vi har din bog om Børn og Søvn og er fan af idéen om, at vi kan foretage os praktiske, kedelige voksenting, mens han falder i søvn. Vi har derfor forsøgt ”stryge tøj-metoden”. Godt nok stryger vi ikke tøj, men vi fortæller ham i stedet, at vi lige skal gøre rent på badeværelset, rydde op i entréen eller lignende og at vi kommer, hvis han kalder. Soveværelset hvor hans seng står er lige op af entré og badeværelse, så han kan høre os hele tiden. Men vi når ikke at rejse os fra sengen, før han begynder at græde. Hvis vi går ud af soveværelset rejser han sig op i sengen, græder ulykkeligt, kyler sutten på gulvet, banker af og til hovedet voldsomt ind i sengen, græder endnu højere og lægger sig ikke ned, før vi kommer tilbage, selvom vi taler beroligende til ham.

Kan vi gøre noget anderledes ift. ovenstående, så han ikke bliver så ulykkelig?

Mange hilsner fra
Kolonihaveforældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder