Brev:
Putning af søn på 20 mdr.
16. april 2018
Alder:
20 mdr.
Putning af søn på 20 mdr.
Kære Helen
Vi skriver til dig i håb om at få råd til putning af vores søn på 20 måneder. Han er en utrolig glad dreng, der spiser og drikker fint i løbet af dagen. Vi er netop flyttet ud i vores kolonihave, og han er udenfor stort set hele dagen, hvilket er lige efter hans hoved. Efter aftensmaden får han alt tøjet af og så løber han glad splitter nøgen rundt om spisebordet, mens han synger uforståelige sange. Alt i alt en dreng der stortrives, hvis vi selv skal sige det ☺
Nu til problemet: Det lange putteritual optager en forælder minimum 1 time hver aften, og det har stået på meget længe. Nok omkring 1 år!
Når han bliver lagt i seng omkring kl. 19:15, taler vi om det han har oplevet i løbet af dagen. Han lytter interesseret og ”snakker” lidt med. Herefter insisterer han på, at vi bliver siddende ved hans seng til han sover, gerne syngende mens vi holder ham i hånden. Det med at holde i hånd er vi ved at have afvænnet ham, men han protesterer højlydt, så snart vi gør anløb til at gå ud af soveværelset.
Vi har din bog om Børn og Søvn og er fan af idéen om, at vi kan foretage os praktiske, kedelige voksenting, mens han falder i søvn. Vi har derfor forsøgt ”stryge tøj-metoden”. Godt nok stryger vi ikke tøj, men vi fortæller ham i stedet, at vi lige skal gøre rent på badeværelset, rydde op i entréen eller lignende og at vi kommer, hvis han kalder. Soveværelset hvor hans seng står er lige op af entré og badeværelse, så han kan høre os hele tiden. Men vi når ikke at rejse os fra sengen, før han begynder at græde. Hvis vi går ud af soveværelset rejser han sig op i sengen, græder ulykkeligt, kyler sutten på gulvet, banker af og til hovedet voldsomt ind i sengen, græder endnu højere og lægger sig ikke ned, før vi kommer tilbage, selvom vi taler beroligende til ham.
Kan vi gøre noget anderledes ift. ovenstående, så han ikke bliver så ulykkelig?
Mange hilsner fra
Kolonihaveforældrene