Svar: 1 årig svært ved at falde i søvn om aftenen
4. april 2018
Alder:
13 mdr.
Kære Tine
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Min umiddelbare tanke, når jeg ser jeres dagsplan er, at jeres datter bliver puttet meget tidligt. Det er naturligt, at hun ikke kan falde i søvn allerede kl 18.30, og at der ofte går 40 minutter eller mere før hun sover. Jeg vil umiddelbart tænke, at hun ikke skal puttes før klokken måske er 19.30, måske endda på sigt først kl 20, og det vil jeg faktisk anbefale, at I gør - men det betyder også, at det vil være rigtig godt, hvis hun så de fleste dage stadig kan få to lure dagligt.
Som det er lige nu, så lyder det som om, at eftermiddagen bliver alt for lang for hende, hvis hun kun sover en lur, og det gør naturligt, at hun så går endnu tidligere i seng, slet ikke kan overskue eftermiddagen, spise aftensmad osv. Det vil derfor være at foretrække, at hun får to lure dagligt, - også selvom middagsluren så ender med at ligge mellem kl 15-16. Det er bedre, at hun sover en kortere lur her og så går senere i seng og på den måde afkorter sin nattesøvn lidt.
Det handler blandt andet om, at hele døgnet skal hænge sammen for hende. Hun skal naturligvis have søvn nok, men fordelingen mellem søvn om natten og om dagen er også vigtig. Samlet set har hun brug for 13.5-14 timers søvn i døgnet, og lige nu sover jeres datter ca. 12 timer om natten (fra 19-07) og ca. 2-3 timer i løbet af dagen. Samlet får hun således sit behov fuldt ud dækket, - også selvom hun falder senere i søvn. Det vil dog være bedre for hende, og dagen vil sandsynligvis hænge bedre sammen, hvis hun f.eks. sover 11 timer om natten og 3 timer om dagen fordelt på to lure.
Hvis vi tager udgangspunkt i en dag, hvor hun sover et par timer om formiddagen og derfor skal puttes sent til middagslur, så kunne planen f.eks. se således ud:
Morgen 7-7.30: Øllebrød, vand eller mme/letmælk af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover et par timer
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer eller lignende. Eller tilbydes varm mad til frokost med kød, fisk, kartofler, grøntsager osv. Vand af kop.
Mellemmåltid ca kl 14: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl 15 og sover en lille times tid her
Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt gnavegrønt og vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand, mme eller letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 og får derefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca kl 20...
På denne måde sikrer I jeres datters søvnbehov på en god måde og at døgnet hænger bedre sammen for alle :) Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske