Svar: 1 årig svært ved at falde i søvn om aftenen

4. april 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tine

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Min umiddelbare tanke, når jeg ser jeres dagsplan er, at jeres datter bliver puttet meget tidligt. Det er naturligt, at hun ikke kan falde i søvn allerede kl 18.30, og at der ofte går 40 minutter eller mere før hun sover. Jeg vil umiddelbart tænke, at hun ikke skal puttes før klokken måske er 19.30, måske endda på sigt først kl 20, og det vil jeg faktisk anbefale, at I gør - men det betyder også, at det vil være rigtig godt, hvis hun så de fleste dage stadig kan få to lure dagligt.

Som det er lige nu, så lyder det som om, at eftermiddagen bliver alt for lang for hende, hvis hun kun sover en lur, og det gør naturligt, at hun så går endnu tidligere i seng, slet ikke kan overskue eftermiddagen, spise aftensmad osv. Det vil derfor være at foretrække, at hun får to lure dagligt, - også selvom middagsluren så ender med at ligge mellem kl 15-16. Det er bedre, at hun sover en kortere lur her og så går senere i seng og på den måde afkorter sin nattesøvn lidt.

Det handler blandt andet om, at hele døgnet skal hænge sammen for hende. Hun skal naturligvis have søvn nok, men fordelingen mellem søvn om natten og om dagen er også vigtig. Samlet set har hun brug for 13.5-14 timers søvn i døgnet, og lige nu sover jeres datter ca. 12 timer om natten (fra 19-07) og ca. 2-3 timer i løbet af dagen. Samlet får hun således sit behov fuldt ud dækket, - også selvom hun falder senere i søvn. Det vil dog være bedre for ...

Annonce

... hende, og dagen vil sandsynligvis hænge bedre sammen, hvis hun f.eks. sover 11 timer om natten og 3 timer om dagen fordelt på to lure.

Hvis vi tager udgangspunkt i en dag, hvor hun sover et par timer om formiddagen og derfor skal puttes sent til middagslur, så kunne planen f.eks. se således ud:

Morgen 7-7.30: Øllebrød, vand eller mme/letmælk af kop.

Afleveres i vuggestue

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover et par timer

Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer eller lignende. Eller tilbydes varm mad til frokost med kød, fisk, kartofler, grøntsager osv. Vand af kop.

Mellemmåltid ca kl 14: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til middagslur ca kl 15 og sover en lille times tid her

Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt gnavegrønt og vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand, mme eller letmælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 og får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca kl 20...

På denne måde sikrer I jeres datters søvnbehov på en god måde og at døgnet hænger bedre sammen for alle :) Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet