Svar: Baby 8,5mdr ked af at skulle sove
4. april 2018
Alder:
8 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
For det første skal I sikre jer, at jeres datter ikke vågner og græder, fordi hun har ondt. Det kan være ondt i ørerne - hvis hun har været forkølet, så kan hun godt have væske i mellemøret og derfor forbinde det at sove med smerter. Det gør ondt at ligge ned og når hun har ligget lidt, så øges trykket i ørerne og hun vækkes af smertejag, og når I så tager hende op, så lettes trykket og smerten, hun puttes og sover så lidt videre, men vågner så af et nyt jag fra ørerne.
Hun kan også have ondt på grund af tænder. Nogle gange reagerer børn ikke på tandfrembrud, men andre gange kan de være meget påvirkede af dette og det kan faktisk også gøre at de vågner med skrig og er svære at trøste...
Derudover tænker jeg, at hendes alder og udvikling naturligt spiller ind. Hun er rigtig godt igang motorisk og har været det længe, og hun er i separationsfasen jf. tidligere svar til jer - og det betyder, at hun har en stor motorisk og mental uro. Det er svært for hende at ligge stille, hun rejser sig i søvn, står op ved tremmerne, lægger sig måske op i kravlestilling og kan ikke finde ud af at lægge sig ned igen. Og hun drømmer ekstra meget lige nu. Det at hun motorisk bevæger sig mere og mere ud i verden på egen hånd giver hende en masse nye stimuli, mange oplevelser at skulle forholde sig til - og det gør det både svært at slippe dagen, finde roen og overgive sig til søvnen, ligesom det også gør, at hun drømmer fordi hun bearbejder alle oplevelser, når hun sover. Derfor kan hun om natten også vågne med skrig fordi hun netop drømmer.
Mange børn vil i 8-10 måneders alderen ofte virke mere klyngende og vise behov for mere fysisk kontakt og nærhed. Det hænger sammen med, at de øver sig i at separere sig, bevæge sig fysisk væk fra mor og far, og for at kunne separere sig, er man nødt til at føle sig knyttet til. Derfor søger de fysisk kontakt og nærhed. I vil sandsynligvis opleve det om dagen, hvor hun f.eks. kan blive rigtigt ked af det, hvis I går på toilettet eller ud i køkkenet uden at tage hende med. Hun har rigtig meget brug for både at se jer og mærke jer, for at vide, at I ikke forsvinder, for at sikre sig at I er der for hende. Og det viser sig så også ofte om aftenen, hvor hun kan have brug for at I sidder lidt mere med hende, når hun skal sove...
Det bedste I kan gøre er derfor at være der for hende, vise hende at I ikke forsvinder, at I passer på hende, og at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove - samtidig med at I gerne må holde fast i de gode rutiner, som I allerede har. At hun f.eks. stadig puttes i sin egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover, og så I holder fast i de rutiner I har der - og ikke f.eks. begynder at putte hende i jeres seng og lade hende sove mellem jer :) Hun er allerede tryg og glad for sin seng, så det må I gerne holde fast i:) Det kan dog godt være, at hun lige nu har brug for at sidde lidt længere tid på skødet, før I putter hende og selvom det lyder som om, at rutiner med flasken i sengen har fungeret rigtig godt, så vil hun måske have behov for at sidde hos jer, få sin flaske og derefter blive lagt i seng med putteklud, sang, kærtegn.. så I på den måde ændrer rutinerne lidt. Det vil være godt, at hun stadig får sin flaske, og det kan måske være en måde at sikre at hun ikke afviser den helt...
De fleste børn trives med tre flasker i døgnet, når de er 8-9 måneder gamle og de ligger ofte før middagslur, aften og sen aften, som hos jer. I 10-12 måneders alderen kan man ofte trappe ned og tilbyde to flasker - og de kan enten ligge før middagslur og til putning om aftenen eller aften og sen aften. Hvis I skønner, at jeres datter nyder flaske om dagen mere end flasken sen aften, så kan I derfor godt vælge at bibeholde denne og så fjerne drømmeflasken kl 23 først. Men hvis I fornemmer, at hun accepterer drømmeflasken bedst, fordi hun spiser denne mere eller mindre i søvne, så ville jeg vente med at fjerne den og i stedet fjerne flasken om dagen.
Når hun bliver 12 måneder, så vil det være fint at trappe ned til en flaske og det vil ofte være flasken før potningen om aftenen, som forsvinder sidst. Det er dog ikke altid. Nogle børn trives bedre med at man om aftenen erstatter flasken med godnatgrød og lidt mme af en kop, og så får de stadig flaske sen aften. Og det er naturligvis okay. Den sidste flaske fjernes ofte i løbet af et par måneder og for mange er det derfor helt slut med flaske i 13-15 måneders alderen. Vælger hun at stoppe før, er det naturligvis helt okay - det anbefales dog at I bibeholder flaske til hun er 12 måneder gammel.
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske