Svar: Baby 8,5mdr ked af at skulle sove

4. april 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.

For det første skal I sikre jer, at jeres datter ikke vågner og græder, fordi hun har ondt. Det kan være ondt i ørerne - hvis hun har været forkølet, så kan hun godt have væske i mellemøret og derfor forbinde det at sove med smerter. Det gør ondt at ligge ned og når hun har ligget lidt, så øges trykket i ørerne og hun vækkes af smertejag, og når I så tager hende op, så lettes trykket og smerten, hun puttes og sover så lidt videre, men vågner så af et nyt jag fra ørerne.

Hun kan også have ondt på grund af tænder. Nogle gange reagerer børn ikke på tandfrembrud, men andre gange kan de være meget påvirkede af dette og det kan faktisk også gøre at de vågner med skrig og er svære at trøste...

Derudover tænker jeg, at hendes alder og udvikling naturligt spiller ind. Hun er rigtig godt igang motorisk og har været det længe, og hun er i separationsfasen jf. tidligere svar til jer - og det betyder, at hun har en stor motorisk og mental uro. Det er svært for hende at ligge stille, hun rejser sig i søvn, står op ved tremmerne, lægger sig måske op i kravlestilling og kan ikke finde ud af at lægge sig ned igen. Og hun drømmer ekstra meget lige nu. Det at hun motorisk bevæger sig mere og mere ud i verden på egen hånd giver hende en masse nye stimuli, mange oplevelser at skulle forholde sig til - og det gør det både svært at slippe dagen, finde roen og overgive sig til søvnen, ligesom det også gør, at hun drømmer fordi hun bearbejder alle oplevelser, når hun sover. Derfor kan hun om natten også vågne med skrig fordi hun netop drømmer.

Mange børn vil i 8-10 måneders alderen ofte virke mere klyngende og vise behov for mere fysisk kontakt og nærhed. Det hænger sammen med, at de øver sig i at separere sig, bevæge sig fysisk væk fra mor og far, og for at kunne separere sig, er man nødt til at føle sig knyttet til. Derfor søger de fysisk kontakt og nærhed. I vil sandsynligvis opleve det om dagen, hvor hun f.eks. kan blive rigtigt ked af det, hvis I går på toilettet eller ud i køkkenet uden at tage hende med. Hun har rigtig meget brug for både at se jer og mærke jer, for at vide, at I ikke forsvinder, for at sikre sig at I er der for hende. Og det viser sig så også ofte om aftenen, hvor hun kan have brug for at I sidder lidt mere med hende, når ...

Annonce

... hun skal sove...

Det bedste I kan gøre er derfor at være der for hende, vise hende at I ikke forsvinder, at I passer på hende, og at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove - samtidig med at I gerne må holde fast i de gode rutiner, som I allerede har. At hun f.eks. stadig puttes i sin egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover, og så I holder fast i de rutiner I har der - og ikke f.eks. begynder at putte hende i jeres seng og lade hende sove mellem jer :) Hun er allerede tryg og glad for sin seng, så det må I gerne holde fast i:) Det kan dog godt være, at hun lige nu har brug for at sidde lidt længere tid på skødet, før I putter hende og selvom det lyder som om, at rutiner med flasken i sengen har fungeret rigtig godt, så vil hun måske have behov for at sidde hos jer, få sin flaske og derefter blive lagt i seng med putteklud, sang, kærtegn.. så I på den måde ændrer rutinerne lidt. Det vil være godt, at hun stadig får sin flaske, og det kan måske være en måde at sikre at hun ikke afviser den helt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn trives med tre flasker i døgnet, når de er 8-9 måneder gamle og de ligger ofte før middagslur, aften og sen aften, som hos jer. I 10-12 måneders alderen kan man ofte trappe ned og tilbyde to flasker - og de kan enten ligge før middagslur og til putning om aftenen eller aften og sen aften. Hvis I skønner, at jeres datter nyder flaske om dagen mere end flasken sen aften, så kan I derfor godt vælge at bibeholde denne og så fjerne drømmeflasken kl 23 først. Men hvis I fornemmer, at hun accepterer drømmeflasken bedst, fordi hun spiser denne mere eller mindre i søvne, så ville jeg vente med at fjerne den og i stedet fjerne flasken om dagen.

Når hun bliver 12 måneder, så vil det være fint at trappe ned til en flaske og det vil ofte være flasken før potningen om aftenen, som forsvinder sidst. Det er dog ikke altid. Nogle børn trives bedre med at man om aftenen erstatter flasken med godnatgrød og lidt mme af en kop, og så får de stadig flaske sen aften. Og det er naturligvis okay. Den sidste flaske fjernes ofte i løbet af et par måneder og for mange er det derfor helt slut med flaske i 13-15 måneders alderen. Vælger hun at stoppe før, er det naturligvis helt okay - det anbefales dog at I bibeholder flaske til hun er 12 måneder gammel.

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder