Baby 8,5mdr ked af at skulle sove

4. april 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Baby 8,5mdr ked af at skulle sove

Hej Helen.

Vores lille pige er nu 8 måneder (9 måneder 10. april) og har haft en god periode med at sove fint. Men nu skriger hun.

Vores dagsrytme:

07:30 grød kun på MME da hun ikke drikker så meget ellers og heller ikke vil have det i kop, vand, frugt
09:30 snack, vand
10:00 formiddagslur 45min-1 time
11:30 frokost, vand
13:30 eftermiddagslur 1,5-2 timer, flaske i sengen med løftet hovedgærde
17:30 aftensmad, vand
19:00/19:30 i seng, får flasken i sengen
23:00 drømmeflaske

Hun får omkring 80-100ml via grøden, og drikker ca 100-150 pr flaske. Så hun får mellem 400-500ml om dagen. Oftest tættere på 400ml. Men hun elsker “rigtig” mad og er rigtig god til at smage og tykke og kan godt lide at udforske maden (og får lov til det).

Hun er meget aktiv, kravlede tidligt og har i lang tid trukket sig op til stående. Hun sover med en tyngdedragt, som hjælper hende meget.

Men nu er vi så der, hvor hun enten afviser flasken fuldstændigt (ligner at hun associerer den med at sove og går i panik) eller, at hun drikker det hun vil have ...

Annonce

... og så får en nedsmeltning over udsigten til søvn. Vi tager hende op og trøster hende når hun skriger, men forsøger at være vedholdende, så vi lægger hende igen, for vi ved jo hun er træt. Det går bare helt i kage for hende hver gang de sidste 4-5 dage (undtaget formiddagsluren hvor vi kan gå en tur i klapvognen og hun så sover fint - her kunne vi dog også før bare putte hende i sin seng). Og vi undrer os fordi det jo gik så fint op til nu, og vi gør ikke noget anerledes. Vi har både forsøgt at lægge hende ved første træthedstegn og forsøgt at vente lidt for at være sikker på timingen. Men ingen forskel gør det.

Vi har også haft et par aftener, hvor hun efter ca 45 minutter vågner og er ked af det og vil op. Selvom hun selvfølgelig stadig er træt. Og så tager det lang tid at få hende til at falde til ro.

Har du nogle fif? Vi overvejer om der kan være noget o rutinen, det skal ændres. Sidste gang vi havde udfordringer, hjalp det at stoppe med formiddagsflasken fx.

Tillægsspørgsmål - hvornår kan vi stoppe med drømmeflasken?

På forhånd tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina