Svar: Sove på eget værelse, natamning og mad
30. marts 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Først - den dårlige samvittighed er du nødt til at lægge fra dig. Du er jo mor og kun et menneske, og det er helt naturligt, at du lægger din dreng til brystet, når du fornemmer, at det er det han beder om... øvelsen går nu på, at du skal øve dig i at tilbyde ham alternativer til brystet og være okay med, at han ikke længere bliver ammet hver gang han viser behov for det :)
Og du er nødt til at starte om dagen. Det er urealistisk at tro, at I kan ændre på hans vaner om aftenen og om natten, hvor I selv er trætte og slet ikke har overskuddet til det. Og det er meget lettere at indføre nye rutiner om dagen og så overføre de rutiner til aften og nat.
Og det vil være rigtig godt, hvis du kan nøjes med at amme ham 4 gange nu. Og jeg vil anbefale, at de 4 amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at du ikke længere skal amme ham om morgenen, før formiddagsluren, om eftermiddagen og midt nat.
En dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre. Og skal IKKE ammes om morgenen, før I står op.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (og skal ikke ammes først - mellemmåltidet og vand af kop erstatter mælken)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Mosen kan være rester fra aftensmaden eller mos/middagsretter fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske ca kl 13.30-14
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Skal IKKE ammes om eftermiddagen :)
Powernappen springes ofte over...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, med med mere smag, mere bid.Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden bryst til næste morgen tidlig...
Det er rigtig vigtigt, at du nu begynder at sige til dig selv, at han ikke har brug for alle de amninger. Han har brug for mere rigtig mad i maven, og det er vigtigt, at du holder igen med brystet, netop for at sikre lidt plads til skemaden. Det er vigtigt, at du ikke tænker "han har ikke spist så meget, så nu ammer jeg ham lige". Det skal du ikke. Det er vigtigt, at han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok lidt mere til det næste :)
Og heldigvis så er far jo hjemme og holder barsel, så det er vigtigt, at du lader far tage over om dagen. Det betyder at efter mellemmåltidet om formiddagen, så kan far sætte jeres dreng i barnevognen og trille ham en tur og på den måde lære ham at sove uden at få brystet først. Om eftermiddagen skal han på samme måde tilbydes et mellemmåltid og vand af kop - og ikke længere ammes.
Når han puttes til middagslur, og når han puttes om aftenen, så er det rigtig godt, at du stadig ammer ham, men det er her vigtigt, at du øver at fjerne brystet fra munden på ham, før han sover helt, så han ikke længere falder i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt, at han når at registrere, hvor han puttes, så han ikke falder i søvn i din favn og derefter oplever at vågnet et andet sted - det er utrygt for ham og gør det svært for ham at komme videre i søvnen. Når du ammer ham sen aften, er det på samme måde en god idé, hvis du kan lægge ham i hans egen seng så han sover videre der - og ikke sover tæt med dig.
I kan prøve at vurdere, om I skal holde fast i at han nu puttes i egen seng på eget værelse og far så går ind til ham, hjælper ham videre i søvnen og beroliger ham - hvis far kan det og det fungerer sådan, så er det okay. Men ellers så tænker jeg faktisk, at han måske vil finde bedre ro, hvis du vælger at sove i et andet værelse og far så lægger sig sammen med jeres dreng, når du har ammet sen aften. Så far kan give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. som han jo plejer at få - men hvor far af gode grunde ikke kan amme, så den løsning er udelukket. Og på den måde kan jeres dreng lære at sove uden brystet fra klokken måske er 23-05... hvor du så kan amme ham igen. Når han kan dette, så kan I flytte ham på eget værelse, du skal stadig amme ham mellem 23-24 og derefter er det så far, som går ind til ham, hjælper ham videre i søvnen med de rutiner osv. som han nu er vant til netop med far :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med projektet - og rigtig god påske til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske