Svar: Vedligeholdelse af søvn uden at komme op af sengen

27. marts 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære F & L

Tak for jeres brev :) jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Dagsplanen I sender ser meget fin ud, men det vil være rigtig godt, hvis I begynder at tilbyde jeres datter mere og mere mad i stykker, små bidder af en bolle, rugbrødshapsere, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer osv. som en fast del af alle hendes måltider, så hun både formiddag, eftermiddag, frokost og aften vænnes til at få mad med mere bid, samtidig med at hun stadig også bør suppleres med lidt på en ske.

Det kan også være en overvejelse værd at tilbyde jeres datter en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Dette anbefaler jeg ofte fra 8 måneders alderen og det vil ofte være rigtig godt i denne alder med en rytme, hvor I spiser aftensmad, herefter giver I jeres datter et bad og så tilbydes hun en godnatgrød og derefter brystet, før hun så puttes. Og det betyder at en dagsplan nu kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Prøv om I gradvist kan trappe ud af denne amning, så den bliver kortere og kortere og til sidst helt kan undværes :)

Morgen 7-7.30: Havregrød, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt og bær (giver i vindruer så fjern skrællen og skær dem i halve eller kvarte alt efter hvor store de er). Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og det vil normalt være anbefalet, at du stille og roligt trapper ud af amningen her. Da hun sover en meget lang lur om formiddagen, er det dog også helt okay, at du vælger at bibeholde denne amning, og så vælger ikke ammer hende før middagsluren som ligger sent.

Frokost 13: Rugbrødshapsere som nu med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, godt kogte pastaskruer, små stykker af frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden. Og tilbydes også stadig mos - hjemmelavet, rester eller en middagsret fra glas til børn på 8 mdr. Vand af kop.

Eftermiddag 15.30: 1/2 bolle med smør, frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes mellem 16-16.30 og sover som nu en times tid...

Aften 18-18.30: Kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager - udgangspunktet mere og mere jeres mad - det lyder så fint det I fortæller :) vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og kommer i nattøj...

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.45-20. Det kan være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Vand eller MME af kop. Får derefter børstet tænder (hvis hun har fået tænder:))

Ammes og puttes ca 20-20.30 - slipper og puttes i sin seng med putteklud, sut, godnatsang osv. som nu :)

Først på natten 01: Ammes og sover videre

Der kan naturligvis være flere ting, som spiller ind på, hvorfor jeres datter vågner, græder og er så brystsøgende om aftenen som hun er... Og det er vigtigt, at I sikrer jer, at hun ikke vågner, fordi hun har ondt. Hvis hun har været forkølet, kan hun godt have væske i ørerne og derfor blive vækket med smertejag, og det kan netop vise sig ved, at hun vågner, skriger, kommer op i favn og falder til ro med brystet, bliver puttet igen og efter 30 minutter, så vågner hun og skriger igen. Det kan derfor være en god idé at få hende tjekket igennem af en læge - evt. en øre-, næse-, halslæge...

Det er naturligvis også vigtigt at se på hvordan hun generelt falder i søvn - om hun har et søvnassociationsproblem og f.eks. er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af brystet og af favn eller af at blive vugget for at sove, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer, som I beskriver hende og hele situationen.

Der er ingen tvivl om, at jeres datter gennemgår en stor udvikling netop nu, og der sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt. Hun er ved at finde ud af at kravle og lyder til at være godt igang med separationsfasen. Denne periode dækker ofte over 8-10 måneders alderen, og det handler om, at hun nu øver sig i rent fysisk at være lidt mere på afstand af jer om dagen. Og for at kunne separere sig, adskille sig, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Derfor vil børn i denne periode godt kunne søge ekstra fysisk kontakt. Hun vil godt kunne klynge sig ekstra meget til jer. I vil f.eks. mærke det om dagen, hvor ...

Annonce

... hun måske græder, hvis I går ud i køkkenet eller på toilettet uden at tage hende med. Det kan også være, hvis bedsteforældre eller andre henvender sig til hende, folk som hun ellers kender og er tryg ved, bliver hun pludselig "bange" for. Hun vil helst starte med at være på armen, når I er nogen steder, vil helst sidde på jeres skød osv.

Og på samme måde kan separationsfasen vise sig, når hun skal puttes. Det kan være svært for hende at koble fra, slippe dagen og overgive sig ti søvnen. Og når hun endelig sover, så vil hun ofte sove meget uroligt. Hun er langt mere bevidst nu og oplever verden anderledes, større og mere voldsom end tidligere. Hun drømmer derfor mere og mere nu og kan godt græde i søvne på grund af en drøm. Så nogle gange, når hun vågner og skriger, så kan det sagtens hænge sammen med at hun drømmer - og det kan også forklare, hvorfor hun er svært at trøste og afviser jer - det gør hun netop fordi det sker i søvne.

Deruover så gør den ekstra motoriske udvikling også at hun sover dårligt, sover uroligt. Hun får sig lagt i stillinger som hun ikke mestrer at komme væk fra, og det er ikke usædvanligt at børn i denne alder lægger sig op i kravlestilling om natten. Her kan de ligge og vugge frem og tilbage, slå hovedet ind i sengegavlen eller krybe helt op i hjørnet af sengen og kan ikke finde ud af at blive lagt ned igen. Hun kan ligge helt frustreret og grædende - igen foregår det i søvne og man kalder det "head-banging". Børn kan også ligge og kaste hovedet fra side til side, imens de græder, det er også normalt i denne alder, det kaldes for "head-rolling".

Når I hjælper hende om natten, så skal I være opmærksomme på, hvordan I hjælper og hvad hun har behov for. Det bedste vil ofte være, hvis I kan hjælpe hende videre i sengen hvor hun allerede ligger, hjælpe hende med stillingskift, få dynen på, berolige hende med hænder, kærtegn osv. Hjælpe hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. MEN hvis hun tydeligt har brug for at komme op i favn, brug for at mærke jer for at kunne finde roen og komme trygt videre i søvnen, så skal I naturligvis tage hende op, trøste og berolige og så putte hende tilbage i egen seng igen. Vær dog opmærksom på, at mange børn faktisk protesterer når vi tager dem op, skubber os væk, afviser vores hjælp, netop fordi det ikke er den tætte fysiske kontakt, som er behovet, men snarere beroligende hænder der lulle en i søvn, hvor man ligger... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I nogle familier hjælper det at fjerne den ene side af tremmesengen og koble tremmesengen til forældresengen. Det giver jer mulighed for at putte hende i egen seng, men kunne ligge ved siden af hende, lægge en beroligende hånd på hende, så hun kan mærke, at I er der - uden at I behøver stige ud af jeres seng, uden at I behøver tage hende op, vugge hende i armene eller tilbyde hende bryst... Man skal her naturligvis altid sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at sætte sengene sammen:)

Så ja - der er ingen tvivl om at alder og udvikling spiller ind hos jer, og at der derfor er tale om en periode, et tigerspring, som I skal igennem. Det er dog vigtigt, at I overvejer, hvordan I kommer bedst muligt igennem denne periode - og det er her vigtigt, at I holder fast i at jeres datter ikke har behov for at få bryst hver gang hun vågner eller er ked af det. Det er naturligt at hun er tryghedssøgende og I skal naturligvis gøre hende tryg, men tryghed og bryst er ikke længere det samme, men to adskilte ting... Så prøv om I kan undgå ikke at øge antallet af amninger, men hold dem på ca. 3 amninger i døgnet nu hvor jeres datter er 8 måneder gammel. F.eks. kl 9-9.30, 20 og 01....

Om det skal være far eller mor der tager over om natten afhænger lidt af, hvordan I oplever at det vil fungere bedst for jer alle tre... Far kan ikke amme og dufter ikke af mælk, og kan derfor nogle gange have lettere ved at hjælpe lillepigen videre om natten. MEN mor holder så vidt jeg ved ikke længere barsel, den har far overtaget, og derfor kan jeres datter jo godt have ekstra behov for at mærke mor om aftenen og natten, hvilket man naturligvis også skal anerkende...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder