Brev:
Skal man lege med maden?
27. marts 2018
Alder:
8 mdr.
Skal man lege med maden?
Hej Helen.
Vores datter på 8 måneder er nu kommet i en fase hvor alt skal undersøges. Dette viser sig også ofte ved spisetid...
Når vi spiser prøver vi ofte at ligge små stykker kødbolle, halve blåbær, rugbrødshapsere på ca. ½x½ cm. el. lign. foran hende, men hun kan ikke få fat i dem... prøver et par gange, og giver så op...
Men hun vil mægtig gerne have hele hånden ned i skålen med grøntsagsmos, havregrød eller glasset med vand..
Hun får lov en gang i mellem - og når hun selv kan nå jeg vi lige kigger væk ;) - og så er der mad ud over det hele - både bord og barn...
Vi har hørt, at det stimulerer hendes sanser at opdage verden, men hvor tit/ meget skal hun have lov til at lege med maden??
Hvor meget skal vi øve med hende ift. at spise selv? Hun er godt til at ramme munden med sin lille gaffel hvis hun får den med mad af forskellig art, skeen vender hun stadig forkert, og får maden smidt af inden hun rammer munden...
Vi har prøvet at give hende appelsin både og brede strimler rød peber som hun gumler på med glæde... Vi er stadig meget obs her for hun gumler hurtigt bidder af - skal vi lade hende selv synke disse eller skal vi prøve at tage dem ud af munden på hende?
Hun har den første tand på vej ud... Den vil hun gerne banke op i sin plastik kop, og når hun får lov at drikke af vores glas - skal vi passe på det? Eller er hun blot ved at udforske en ny lyd/ følelse?
Med venlig hilsen
F & L