Vedligeholdelse af søvn uden at komme op af sengen

27. marts 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vedligeholdelse af søvn uden at komme op af sengen

Hej Helen.

Vi har pt. gang i projekt sov på eget værelse om natten uden amning, og har i den grad lidt udfordringer som jeg håber du kan hjælpe med...

Vi følger stort set den dagsplan du har anbefalet os sidst:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, vågner af sig selv ca. kl. 7...

Morgenmad ca. kl. 8: Havregrød med frugtmos/frugt som topping, vand af kop. Havregrød lavet at mellem ½-1 dl. havregryn.

Formiddag 9-9.15: Frugtmos ca. ½-1 dl. + halve blåbær, vindruer, pære i net el. lign. + vand af kop.

Ammes kortvarrigt og puttes til formiddagslur. Hun virker til stadig at have brug for dette, men drikker mindre og mindre...

Frokost 13-13.30: 1 dl. grøntsagsmos med kød eller fisk. 1/4 avokado, ½ rugbrød m. leverpostej el. smøreost + vand af kop.

Eftermiddag 15.30: Frugtmos/frugtgrød el. havrevælling - Sempers smoothie poser. Hun får ofte selv lov til at suge det ud af posen + vand af kop.

Puttes mellem 16-16.30 og sover en times tid. Bliver ikke længere ammet om eftermiddagen, og viser ikke behov for det.

Aften 18-18.30: 1 dl. grøntsagsmos, ½ fiskefrikadelle, kyllinge kødbolle el. lign. Smager mere og mere af vores mad + Vand af kop.
Får ofte en agurkering, eller majs chips at gumle på selv.

Skiftes, ammes og puttes til natten ca kl 20/20.30...Hun vil som regel ikke amme før hende og far går ovenpå og aftenputter med bøger, skiftning, tandbørstning, så bliver først ammet lige inden hun kommer i seng. Hun er som regel rigtig god til at falde i søvn når hun bliver ammet... slipper selv, eller er ok med jeg tager brystet og skifter med sutten, får sin sutteklud op til ansigtet, og bliver lagt ned i sin seng, hvor hun putter om på siden med klud og sut og langsomt falder i søvn mens jeg synger godnatsang.

Og så har vi balladen... Når ...

Annonce

... hun har sovet ca. 1-2 timer vågner hun med et skrig af den anden verden, og kan ikke falde til ro før hun kommer op, og ofte er det nødvendigt at amme hende før hun falder til ro... Hun skriger højere hvis vi forsøger at berolige med ord/lyde/sang og aer vi hende går hun helt i flitsbue og bliver hysterisk... Eneste der kan berolige er ofte brystet... og forsøger jeg at tage det ud bliver hun meget ked af det igen...

Dette kan gentage sig i 2-3 timer hver 20-30 minut. Hun når ofte kun lige at falde hen inden hun vågner igen - til trods for hun bliver lagt ned i sin seng inden hun sover helt...

Jeg har forsøgt at amme hende kl. 23 når jeg går op, men her sover hun ofte så tungt, at hun ikke kan amme, så det virker ikke... Så vågner hun igen omkring kl. 1/2 og vil amme, og igen kl. 5/6 og vil amme... Jeg synes jo, at hun får mad nok i løbet af dagen til hun ikke burde være sulten...

Vi har pt. far sovende på gulvet på børneværelset ved siden af tremmesengen, men han har svært ved at berolige hende - har været mor i de første 7 måneder af hendes liv, og har ofte bare ladet hende amme for at falde hen... dumt ved jeg nu... but there you go...

Ofte græder hun og slapper først af når hun kan mærke at vi er ved at tage hende op af sengen - uanset om det er mor eller far...

Har du gode råd til hvordan vi kan lære hende at vedligeholde søvnen selv om natten? Vi vedligeholder aldrig om dagen, andet end en sut en sjælden gang imellem - hun sover altid godt i sine lure...

Er de mange opvågninger blot en bivirkning af et tigerspring, og at hun er lige ved at knække kravle koden..? Skal vi i princippet vente med at stoppe med at amme til hun ikke er midt i et spring? Eller skal vi blot blive ved med at forsøge at lade far tage hende om natten?

Med venlig hilsen
F & L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder