Svar: Dagsrutiner
27. marts 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Milos mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig...
For det første, så må Milo meget gerne sove efter kl 16. Det er helt naturligt at han stadig kan have brug for en ekstra 3. lur i løbet af dagen, især fordi han jo starter dagen tidligt og står op allerede kl 06... så de dage, hvor han kun sover 2 korte lure, er det vigtigt, at du stadig tilbyder ham den 3. lur, så han får den søvn, som han viser behov for:)
Det er først, når han bliver 12 måneder og ældre, at man skal være opmærksom på at søvn der ligger efter kl 16 kan "æde" af nattesøvnen. Det er ikke en problematik, som du behøver bekymre dig om i jeres situation - så ro på her :)
Det er også helt okay, at han varierer sin søvn, så han nogle dage sover en længere formiddagslur og andre dage sover en længere middagslur. Han vil sandsynligvis flekse dette rigtig fint selv, så de dage hvor han kun sover 1 time om formiddagen, så sover han måske 2-3 timer middagslur, og de dage, hvor han sover 2-3 timer om formiddagen, så sover han en times middagslur - og det er helt okay. Den fleksiblitet må meget gerne være der. Det betyder også, at hans puttetidspunkt til middagsluren naturligvis vil kunne variere alt efter, hvor lang en formiddagslur han har taget.
Du spørger: "Burde jeg holde ham vågen, så jeg fx putter til middagslur hver dag omkring kl 14 uafhængig af længden på den første lur?". Og nej - prøv i stedet om du kan forsøge at holde fast i hans stå op tidspunkt og hans puttetidspunkt - altså starte dagen til nogenlunde samme tid hver dag og putte ham f.eks. omkring kl 20 om aftenen så ydertidspunkterne ligger nogenlunde ens, men hans søvn kan variere lidt imellem de to tidspunkter :)
Du nævner, at Milo ofte sover sin længste lur om formiddagen, og det må han som sagt gerne. Det betyder naturligvis, at han vil spise frokost lidt senere og som sagt sove en lidt senere middagslur, - og de dage, vil han måske godt kunne nøjes med to lure dagligt.
Men de dage, hvor han som sagt sover kortere lure om dagen, vil han naturligt stadig have behov for en 3. lur omkring kl 17, hvor han lyder til at være rigtig træt. Det betyder at I kan variere mellem to dagsplaner:
En dag hvor Milo sover lang formiddagslur og kort middagslur og derfor kun har brug for to lure kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, indtil I vågner omkring kl 06 og dagen begynder.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur sover her måske 2-3 time
Frokost 12.30-13: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - når han har været vågen i 2-3 timer som nu - det vil sige måske omkring kl 14-14.30 og her sover han så måske en times tid...
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre - og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
-------------------------
En dag hvor Milo har brug for 3 lure kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, indtil I vågner omkring kl 06, og dagen begynder.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur sover her måske 1-1.5 time
Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30... og sover her måske også 1.5 time
Ammes og puttes til en powernap omkring kl 17, hvor han sover 20-30 minutter
Ammes og puttes til natten ca. kl 20
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående to forslag og se hvordan dagene kan skrues sammen så der er plads til fleksibilitet og dermed plads til, at Milo nogle dage sover tre lure, men andre dage fint kan nøjes med to...
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske