Svar: Dagsrutiner

27. marts 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Milos mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig...

For det første, så må Milo meget gerne sove efter kl 16. Det er helt naturligt at han stadig kan have brug for en ekstra 3. lur i løbet af dagen, især fordi han jo starter dagen tidligt og står op allerede kl 06... så de dage, hvor han kun sover 2 korte lure, er det vigtigt, at du stadig tilbyder ham den 3. lur, så han får den søvn, som han viser behov for:)

Det er først, når han bliver 12 måneder og ældre, at man skal være opmærksom på at søvn der ligger efter kl 16 kan "æde" af nattesøvnen. Det er ikke en problematik, som du behøver bekymre dig om i jeres situation - så ro på her :)

Det er også helt okay, at han varierer sin søvn, så han nogle dage sover en længere formiddagslur og andre dage sover en længere middagslur. Han vil sandsynligvis flekse dette rigtig fint selv, så de dage hvor han kun sover 1 time om formiddagen, så sover han måske 2-3 timer middagslur, og de dage, hvor han sover 2-3 timer om formiddagen, så sover han en times middagslur - og det er helt okay. Den fleksiblitet må meget gerne være der. Det betyder også, at hans puttetidspunkt til middagsluren naturligvis vil kunne variere alt efter, hvor lang en formiddagslur han har taget.

Du spørger: "Burde jeg holde ham vågen, så jeg fx putter til middagslur hver dag omkring kl 14 uafhængig af længden på den første lur?". Og nej - prøv i stedet om du kan forsøge at holde fast i hans stå op tidspunkt og hans puttetidspunkt - altså starte dagen til nogenlunde samme tid hver dag og putte ham f.eks. omkring kl 20 om aftenen så ydertidspunkterne ligger nogenlunde ens, men hans søvn kan variere lidt imellem de to tidspunkter :)

Du nævner, at Milo ofte sover sin længste lur om formiddagen, og det må han som sagt gerne. Det betyder naturligvis, at han vil spise frokost lidt senere og som sagt sove en lidt senere middagslur, - og de dage, vil han måske godt kunne nøjes med to lure dagligt.

Men de dage, hvor han som sagt sover kortere lure om dagen, vil han naturligt stadig have behov for en 3. lur omkring kl 17, hvor han lyder til at være rigtig træt. Det betyder at I kan variere mellem to dagsplaner:

En dag hvor Milo sover lang formiddagslur og kort middagslur og derfor kun har brug for to lure kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, ...

Annonce

... indtil I vågner omkring kl 06 og dagen begynder.

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur sover her måske 2-3 time

Frokost 12.30-13: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - når han har været vågen i 2-3 timer som nu - det vil sige måske omkring kl 14-14.30 og her sover han så måske en times tid...

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre - og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.

En dag hvor Milo har brug for 3 lure kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, indtil I vågner omkring kl 06, og dagen begynder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur sover her måske 1-1.5 time

Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30... og sover her måske også 1.5 time

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til en powernap omkring kl 17, hvor han sover 20-30 minutter

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre - og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående to forslag og se hvordan dagene kan skrues sammen så der er plads til fleksibilitet og dermed plads til, at Milo nogle dage sover tre lure, men andre dage fint kan nøjes med to...

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!