Dagsrutiner

27. marts 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Dagsrutiner

Kære Helen,

Nu har jeg et par spørgsmål i forhold til at få en mere rutinepræget dag. Jeg har læst dine bøger og har fint overblik over, hvordan dagen kan sammensættes med en baby på 6 måneder, men jeg har lidt vanskeligt ved at implementere det.

Milo vågner typisk kl 6 og bliver puttet til morgenlur i barnevognen kl 9.30. Denne lur kan så vare mellem 1 og 3 timer. Allerede her synes jeg jo så dagsplanen er skredet, når det varierer så markant.

Han får grød når han kommer op fra morgenluren og kommer ned at sove igen efter at have været vågen 2-3 timer. Her sover han så typisk 1-2 timer. Burde jeg holde ham vågen, så jeg fx putter til middagslur hver dag omkring kl 14 uafhængig af længden på den første lur?

Hvis begge lurer kun har varen en time er der behov for en tredje lur. Det vil sige at også antallet af lurer kan variere fra dag til dag.

Milo sover dårligt om natten og er super ...

Annonce

... træt efter kl 17, så træt at det er umuligt her at få noget mos/grød i ham. Så sådan som vores dag er lige nu fungerer i hvert fald ikke optimalt.

Jeg har læst de helst ikke skal sove efter kl 16, da det kan give tidlig opvågning (hvilket vi bøvler lidt med for tiden) og samtidig at middagsluren skal være af en sådan længde og kvalitet og at de kan være nogen lunde friske indtil puttetid 19.30-20.00.

Milo sover klart bedst i den første lur, ofte tager han tre timer der. Middagsluren er langt mere urolig og usikker. Nogle dage går jeg en lang tur for at holde ham sovende, men det er heller ingen garanti. Jeg tænker det måske er den lange morgenlur der påvirker middagsluren, men jeg vil også nødig vække ham, burde jeg det?

Jeg vil derfor høre om du har nogle konkrete råd til hvordan vi får mere struktur på dagen og en forhåbentlig mere frisk dreng om eftermiddagen.

Kærlig hilsen
Milos mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.