Brev:
Dagsrutiner
27. marts 2018
Alder:
6 mdr.
Dagsrutiner
Kære Helen,
Nu har jeg et par spørgsmål i forhold til at få en mere rutinepræget dag. Jeg har læst dine bøger og har fint overblik over, hvordan dagen kan sammensættes med en baby på 6 måneder, men jeg har lidt vanskeligt ved at implementere det.
Milo vågner typisk kl 6 og bliver puttet til morgenlur i barnevognen kl 9.30. Denne lur kan så vare mellem 1 og 3 timer. Allerede her synes jeg jo så dagsplanen er skredet, når det varierer så markant.
Han får grød når han kommer op fra morgenluren og kommer ned at sove igen efter at have været vågen 2-3 timer. Her sover han så typisk 1-2 timer. Burde jeg holde ham vågen, så jeg fx putter til middagslur hver dag omkring kl 14 uafhængig af længden på den første lur?
Hvis begge lurer kun har varen en time er der behov for en tredje lur. Det vil sige at også antallet af lurer kan variere fra dag til dag.
Milo sover dårligt om natten og er super træt efter kl 17, så træt at det er umuligt her at få noget mos/grød i ham. Så sådan som vores dag er lige nu fungerer i hvert fald ikke optimalt.
Jeg har læst de helst ikke skal sove efter kl 16, da det kan give tidlig opvågning (hvilket vi bøvler lidt med for tiden) og samtidig at middagsluren skal være af en sådan længde og kvalitet og at de kan være nogen lunde friske indtil puttetid 19.30-20.00.
Milo sover klart bedst i den første lur, ofte tager han tre timer der. Middagsluren er langt mere urolig og usikker. Nogle dage går jeg en lang tur for at holde ham sovende, men det er heller ingen garanti. Jeg tænker det måske er den lange morgenlur der påvirker middagsluren, men jeg vil også nødig vække ham, burde jeg det?
Jeg vil derfor høre om du har nogle konkrete råd til hvordan vi får mere struktur på dagen og en forhåbentlig mere frisk dreng om eftermiddagen.
Kærlig hilsen
Milos mor