Svar: Søvn - behov, rutiner, vugning...
24. marts 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har fulgt lidt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Jeres datter er en fysisk stor pige, som nu hvor hun er blevet 6 måneder, naturligt har behov for at få mere mad hele dagen igennem. Det er vigtigt, at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad mange gange dagligt - det behøver ikke være store mængder, det er bedre, at hun spiser lidt og tit - og så skal hun stadig ammes (eller have flaske), før hun puttes til en lur. Det betyder, at du skal forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes mælk, før hun skal sove.
Det er super godt, at du lader bryst og nogle gange flaske indgå som en fast del af hendes putteritual. Det er netop vigtigt, at hun stadig får sin mælk. Men det er også super godt, at du holder fast i at hun så vidt muligt ikke skal falde i søvn med brystet eller flasken i munden. Det er vigtigt, at du får skruet behov for bryst ned om natten, så du netop skaber bedre plads til mere rigtig mad i maven om dagen. Samtidig med at indtaget om dagen skal sættes op - det er en forudsætning for at kunne sove uden mælk midt nat, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem...
Så der er nogle gode ting i alt det du gør - det er rigtig fint at du sikrer din datter nærhed, tæt fysisk kontakt, beroliger med hænder, kærtegn osv. Ligesom det er rigtig godt, at hun tilbydes mælk som en fast del af det at skulle sove - men der er også nogle rutiner, som I nu stille og roligt skal have lavet om på.
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er ca. 14.5 time i døgnet. De fleste børn trives rigtig godt med en rytme, hvor de sover 10-11 timer om natten og 3-4 timer i løbet af dagen fordelt på 2-3 lure. Du fortæller at jeres datter netop ofte sover 10-11 timers nattesøvn, men hun sover ofte kun 2 timer dagligt, ofte fordelt på 4 små lure. Du fortæller også, at hun ofte ikke virker udhvilet, når hun vågner, men faktisk virker til at have behov for lidt længere dagssøvn, og derfor er det rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende til at sove en lidt længere lur midt på dagen.
Jeg tænker at et øget indtag af mad hele dagen igennem og lidt mere fast rytme vil kunne hjælpe jer med dette. Samtidig kan det nogle gange være en god idé, hvis du kan lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. På den måde får du forlænget hendes vågenperiode midt på dagen og får samtidig via badet aktiveret hende rigtig godt både motorisk og mentalt. Og så vil det være rigtig godt, hvis du nogle dage kunne prøve at putte hende i barnevognen og trille hende til en middagslur - for at se om du på den måde både kan vænne hende til barnevognen og også sikre hende en længere lur midt på dagen. Og andre dage vil det være rigtig fint, hvis du kunne lægge dig med hende eller alternativt give hende en flaske i hendes egen seng - forklaring følger længere nede :)
Først en dagsplan, som den kan se ud til en pige på 6 måneder:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9.30
Frokost 11: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød og fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på selv, og vand af kop.
Kommer i bad og aktiveres her både motorisk og mentalt, frotteres efterfølgende godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov.
Ammes og puttes til middagslur måske ca 12.30... Du kan putte hende i barnevognen eller du kan lægge dig med hende og amme hende i din seng.
Eftermiddag 15-15.30: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og sover dagens 3 lur, som ofte også er en kort lur
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen. Det betyder, at hun ikke længere skal ammes midt nat, - denne amning skal nu gradvist trappes ud. At sove igennem i denne alder vil være at sove f.eks. fra 23.30 til 05... og det er her som sagt en forudsætning at hun både spiser og drikker nok hele dagen igennem :)
For at vænne jeres datter til at sove en lidt længere og mere sammenhængende søvn om dagen, så anbefaler jeg altså, at du forsøger at forlænge hendes vågenperiode før middagsluren ved at aktivere hende med et bad - og så derefter arbejde på at hun sover en længere middagslur. Det vil være rigtig godt, hvis du kan få hende til at sove 1.5 time her...
For at vænne hende til barnevognen, så må du gerne starte med at sætte hende op. Lad hende sidde op, ryglænet i ryggen, mærke vinden i ansigtet, se på ting I triller forbi. Giv hende evt. noget at sidde og sutte på, når I triller af sted.. Og læg hende først ned, når du kan se at hun tydeligt er parat. Du må også gerne give hende en flaske direkte i barnevognen, hvis du tænker, at det kan hjælpe hende til ro og med at overgive sig til søvnen på en god måde.
Du kan også vælge at lægge dig med hende og amme hende i din seng. Fordelen ved dette er, at du kommer væk fra, at hun skal være i bevægelse hele tiden for at sove. I ligger stille i din seng og hun falder i søvn uden vugning, trilning eller ved at du skal hoppe med hende. Du er stadig tæt på hende og hun er derfor helt tryg - du kan lægge dine hænder på hendes hofte og med lidt vugning, hvor hun ligger, lulle hende ind i søvnen, men skal ikke længere gå eller hoppe med hende. Du må gerne blive liggende, så du kan tilbyde hende brystet og netop med brystet hjælpe hende videre, når hun efter 30 minutter viser tegn på at ville vågne op. Det er okay lige nu, fordi det I arbejder på at lære at sove liggende og uden favn, hopning og vugning...
Det samme må du meget gerne gøre om aftenen, når hun skal puttes til natten. Du kan her også vælge at lægge dig med hende i din seng og lige nu lade hende falde i søvn ved siden af dig, så hun netop lære at sove uden din favn og uden at skulle bevæges. Og så skal du arbejde på, at hun når dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige når at registrere at brystet er væk og at hun godt kan sove uden.
Og det samme skal du gøre med flasken. Faktisk er det her en fordel, at hun får flaske om aftenen, fordi det giver dig mulighed for at putte hende i egen seng, så hun lærer at sove i sin seng, og du kan så tilbyde hende flasken, imens hun ligger i sin seng. I undgår derfor skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Og på samme måde som med brystet, så skal du her forsøge at nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover - så hun lærer at sove uden flaske i munden. Og lærer at sove i sin seng og uden at skulle vugges i dine arme eller hoppes med på en bold...
Det er vigtigt, at du forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme, men faste spisetider, tidspunkter for aktivitet og leg, tidspunkter for søvn osv. Jo mere fast rytme I kan have, jo mere påvirkes hendes indre ur og jo mere vil hun naturligt føle sig parat til at sove, når hun bliver puttet - og jo lettere bliver det at falde i søvn.
Du skal også være opmærksom på, at et gab ikke altid betyder "jeg er træt" i denne alder, men faktisk også kan betyde "jeg keder mig". Så når hun gaber kan det nogle gange godt være udtryk for, at der skal ske noget, at hun har brug for at I laver noget sammen, finder på noget nyt. Samtidig har hun også en alder lige nu, hvor hun godt kan være lidt svær at gøre tilpas og derfor let virker utilfreds og pylret - og det kan ofte sagtens skyldes udvikling og altså ikke nødvendigvis fordi hun skal sove. Så prøv at fokusere lidt på aktive perioder og medtænke også at skemad, mad i hånden, vand af kop hører med til det at være aktiv :)
Og så vil det være rigtig godt, hvis du kan gøre ture i barnvognen til en daglig rutine, hvor du putter hende en gang dagligt i barnevognen. Det afhænger naturligt lidt af vejr og vind, men vi går heldigvis den lysere tid i møde og ture med barnevognen bliver langt lettere i løbet af de næste uger/måneder. Det vil derfor på sigt give genkendelighed og sikre at hun vænnes til det og bliver tryg ved det.
Og ja - børn kan godt begynde at forbinde søvn med noget dårligt, hvis man f.eks. har kæmpet rigtig meget med at få barnet til at sove og barnet har grædt meget. Derfor er det vigtigt, at du lige nu forsøger at sikre hende tryghed, ved at du netop lægger dig med hende og ammer hende eller tilbyder hende flaske direkte i hendes seng, så hun ikke oplever skiftet fra din favn så voldsomt, som hun måske oplever det nu. Men så hun stadig vil være tryg ved at skulle sove :)
Når du ammer hende eller giver hende flaske sen aften, så vil det være rigtig godt, at du efterfølgende lader hende sove i egen seng, så hun ikke sover sammen med dig - det er vigtigt, at hun ligger på afstand af mælkebaren og at det er dig der styrer, hvornår hun tilbydes mælk :) Tilbydes hun brystet, putter du hende tilbage efter amning. Tilbydes hun flaske, kan hun tilbydes denne direkte i sengen og sove videre - blot du sørger for at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Læg evt. en pude ind under madrassen...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :) Jeg vil også anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om børn og mad" og "Helens bog om børn og søvn".
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske